Alagúton Afrikába

Európát Afrikával összekötő alagutat épít Spanyolország és Marokkó a Gibraltári-szoros alatt. A kormányközi megállapodások már megszülettek, a vállalkozás legkevesebb ötmilliárd eurót emészt majd fel. A feltáró fúrások jövőre kezdődhetnek el. Ha minden az elképzelések szerint halad, akkor 2025-ben száraz lábbal lehet Londonból Afrikába eljutni.

Grimm Balázs
2006. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár a jövő évben elkezdődhet az Afrikát Európával összekötő alagút építése, miután megszülettek a kormányközi megállapodások a tervről – adta hírül tegnap a Guardian. A vállalkozásban részt vevő felek Spanyolország és Marokkó, a két ország küldöttei közös megegyezéssel egy veterán svájci mérnököt, a nyolcvanéves Giovanni Lombardit bízták meg a munkálatok megtervezésével. Az első skiccek megszületése előtt geológiai vizsgálatok készülnek a tengerfenékről, illetve az alatta húzódó kőzetrétegekről, ezek után következhetnek a feltáró fúrások, valamikor jövőre. Már most biztos, hogy az építkezés jóval bonyolultabb lesz, mint a Franciaországot Angliával összekötő Csalagút esetében, a Gibraltári-szoros térségében ugyanis gyakoriak a földrengések. Ezek közül például az 1960-as, a marokkói Agadirnál bekövetkezettet, vagy az 1755-ös lisszabonit érdemes megemlíteni. A másik fő gond a tenger mélysége: a Csalagút negyven méterrel a La Manche-csatorna feneke alatt húzódik, a Marokkó és Spanyolország közötti legrövidebb nyomvonal megépítésénél viszont kilencszáz méteres mélységet kellene leküzdenie a mérnököknek. Éppen ezért a Lombardi vezette szakemberek kerülő utat választanak. Pontos nyomvonalat még nem jelöltek ki, a marokkói végpont valahol Tanger közelében, Malabatánál lenne, míg a másik a spanyolországi Punta Palománál. Fontos szempont az is, hogy az alagútban közlekedő vonatoknak ne kelljen túl nagy szögben felkapaszkodniuk a felszínre. A tervezett építmény háromszáz méteres mélységben húzódik, negyven kilométer hosszú lesz. A fúrás tizenöt évet vesz igénybe, ha minden az elképzelések szerint halad, akkor 2025-ben már száraz lábbal lehet Londonból Afrikába jutni. Az alagúttal az utazási idő Madrid és Tanger között alig négyórásra rövidül. A tervek szerint az építményben közlekedő vonatok az első évben kilencmillió utast és nyolcmillió tonna árut fuvaroznak majd. A költségeket legkevesebb ötmilliárd euróra (1309 milliárd forint) tervezik, ami óvatos becslés, mert a jóval könnyebben elkészített Csalagút ennek csaknem háromszorosába került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.