Állami kézben marad?

Gazdasági társasággá alakítanák át a hazai légiforgalmi irányítást, emiatt felmerült a szolgálat privatizációjának lehetősége is. A törvényhozásban politikai egyetértés körvonalazódik az állami tulajdonban tartás mellett.

Putsay Gábor
2006. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő héten szavaz az Országgyűlés a légi közlekedési törvény módosításáról, aminek célja a HungaroControl (HC) Magyar Légiforgalmi Szolgálat gazdasági társasággá alakítása 2007 januárjában. Ezzel együtt egy olyan módosító javaslatról is szavaznak a képviselők, amely szerint a HC Zrt. megmaradna állami tulajdonban. A kiegészítő javaslat a privatizációs törvény módosítását tenné lehetővé, ezzel ugyanis a HC azon társaságok közé kerülne, amelyek továbbra is 100 százalékos állami tulajdonban maradnának. A gazdasági társasággá alakítást szorgalmazó javaslatot az Országgyűlés gazdasági bizottságának tagjai is tárgyalták. Az állami tulajdonban tartást kimondó módosító javaslat külön kerül az Országgyűlés elé. A HC társasággá alakítását célzó törvényt kormányzati politikusok nyújtották be az Országgyűléshez, és szocialista részről érkezett a kezdeményezés is, hogy a HC maradjon állami tulajdonban. A közlekedési albizottság ülésén e témában kormányzati és ellenzéki képviselők egyaránt abban állapodtak meg, hogy a HC gazdasági társasággá alakításával együtt garantálni szükséges az állami tulajdonban tartást is.
A jelenleg költségvetési szervezetként működő HC látja el a Magyar Köztársaság ellenőrzött légterében többek között a légiforgalmi irányítást, emellett a tevékenységi körhöz tartozik a légi forgalom szervezése is. A HC nonprofit jellegű tevékenységet lát el, a légiforgalmi díjakból származó bevételt a működtetésre, illetve a fejlesztésekre lehet elkölteni. A gazdasági társasággá alakítást hatékonyságjavulással, illetve az európai környezethez való igazodással indokolják az előterjesztők. Ez egyben azt is jelentheti – mint ahogy korábban már felmerült –, hogy a gazdasági társaságot privatizálni lehetne, ami Európában nem gyakorlat, hiszen állami társaságok látják el a légiirányítással kapcsolatos feladatokat. Ugyanakkor a költségvetési szervezetként való működés sem szokványos az Európai Unióban. Emiatt uniós pályázati forrásokra is gazdasági társaságok pályázhatnak.
A társasággá alakítást ezzel együtt nemzetközi egyezmények is kikényszerítik. Magyarország ugyanis csatlakozott a nyolc országot tömörítő Közép-európai légiforgalmi rendszerhez, ezzel együtt vállalta, hogy a légiirányítás szervezeti kereteit átalakítja. A HC folyamatban levő átalakítása személyi változásokkal is járt, hiszen Kóka János miniszter a szaktárca korábbi légiforgalmi főosztályának vezetőjét, Kiss Lászlót nevezte ki igazgatónak. A HC eddigi igazgatója, Mudra István a stratégiai igazgatóhelyettesi posztot tölti be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.