Jövő héten szavaz az Országgyűlés a légi közlekedési törvény módosításáról, aminek célja a HungaroControl (HC) Magyar Légiforgalmi Szolgálat gazdasági társasággá alakítása 2007 januárjában. Ezzel együtt egy olyan módosító javaslatról is szavaznak a képviselők, amely szerint a HC Zrt. megmaradna állami tulajdonban. A kiegészítő javaslat a privatizációs törvény módosítását tenné lehetővé, ezzel ugyanis a HC azon társaságok közé kerülne, amelyek továbbra is 100 százalékos állami tulajdonban maradnának. A gazdasági társasággá alakítást szorgalmazó javaslatot az Országgyűlés gazdasági bizottságának tagjai is tárgyalták. Az állami tulajdonban tartást kimondó módosító javaslat külön kerül az Országgyűlés elé. A HC társasággá alakítását célzó törvényt kormányzati politikusok nyújtották be az Országgyűléshez, és szocialista részről érkezett a kezdeményezés is, hogy a HC maradjon állami tulajdonban. A közlekedési albizottság ülésén e témában kormányzati és ellenzéki képviselők egyaránt abban állapodtak meg, hogy a HC gazdasági társasággá alakításával együtt garantálni szükséges az állami tulajdonban tartást is.
A jelenleg költségvetési szervezetként működő HC látja el a Magyar Köztársaság ellenőrzött légterében többek között a légiforgalmi irányítást, emellett a tevékenységi körhöz tartozik a légi forgalom szervezése is. A HC nonprofit jellegű tevékenységet lát el, a légiforgalmi díjakból származó bevételt a működtetésre, illetve a fejlesztésekre lehet elkölteni. A gazdasági társasággá alakítást hatékonyságjavulással, illetve az európai környezethez való igazodással indokolják az előterjesztők. Ez egyben azt is jelentheti – mint ahogy korábban már felmerült –, hogy a gazdasági társaságot privatizálni lehetne, ami Európában nem gyakorlat, hiszen állami társaságok látják el a légiirányítással kapcsolatos feladatokat. Ugyanakkor a költségvetési szervezetként való működés sem szokványos az Európai Unióban. Emiatt uniós pályázati forrásokra is gazdasági társaságok pályázhatnak.
A társasággá alakítást ezzel együtt nemzetközi egyezmények is kikényszerítik. Magyarország ugyanis csatlakozott a nyolc országot tömörítő Közép-európai légiforgalmi rendszerhez, ezzel együtt vállalta, hogy a légiirányítás szervezeti kereteit átalakítja. A HC folyamatban levő átalakítása személyi változásokkal is járt, hiszen Kóka János miniszter a szaktárca korábbi légiforgalmi főosztályának vezetőjét, Kiss Lászlót nevezte ki igazgatónak. A HC eddigi igazgatója, Mudra István a stratégiai igazgatóhelyettesi posztot tölti be.

Fordulat jön az időjárásban – mutatjuk!