BKV-ellenes kampány a metróban

A Budapesti Közlekedési Zrt. és a MÁV Zrt. érdekeit, illetve az állam környezetvédelmi céljait sértő hirdetések jelentek meg pár hete a metrókocsikban és az aluljárókban, illetve az országos tévécsatornákon. Az autógyártó cég antiszociális ösztönökre építő reklámjának üzenete az, hogy a tömegközlekedés helyett az utasok válasszák inkább az autót.

Dékány Lóránt
2006. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy amerikai gyártó a metróban elhelyezett plakátján egy szőke hölgy vállán alvó férfi látható, akitől a nő undorodva hajlik el, a háttérből pedig kiderül, hogy a jelenet az egyik metrókocsin játszódik le. A „mindenkinek jár, hogy azzal utazzon, akivel szeretne” szlogen a tömegközlekedőt arra ösztönzi, térjen át a kényelmesebb autózásra. Az ismert cég ehhez az olcsó törlesztőrészletek mellett megszerezhető alsó kategóriás autóit ajánlja. Ugyanerre épít a vasutat lejáró tévékampány is: itt a fővárosi Nyugati pályaudvaron egy férfi győzködi a vonatra szállókat, hogy válasszák inkább az autót. Az utasok végül leszállnak a vonatról, és a férfi után mennek. Mindkét hirdetés sajátossága, hogy elkészültéhez a MÁV, illetve a BKV területét, járműveit használták, sőt: a BKV esetében a hirdetéseket is a metróban helyezték el.
A BKV Zrt. sajtóosztályától azt a választ kaptuk, hogy a reklámhelyek tulajdonosa a Peron Kft., ezért ők felelősek a kihelyezett plakátokért. Az érvelés azért különös, mert januárban, amikor a Budapest Riport című újság különkiadásának népszerűsítésére Demszky Gábort kifigurázó Jean-viccek jelentek meg a metróban, szintén a Peron Kft. reklámhelyein, arra való hivatkozással vetette le a közlekedési társaság azokat, hogy sértik az üzleti érdekeiket. – Egyetlen cég sem kötelezhető arra, hogy a saját felületén számára előnytelen, üzleti érdekét negatívan befolyásoló hirdetéseket helyezzenek el – fogalmazott akkor Aba Botond vezérigazgató. A BKV sajtóosztálya most azt közölte: a cég álláspontja szerint a mostani autóreklám amúgy sem sérti az érdekeit, mert a tömegközlekedők így is, úgy is a tömegközlekedést választják, akinek meg van pénze autóra, az autót vesz. A MÁV Zrt. sajtóosztályán választ ígértek kérdéseinkre, ám lapzártáig ezt nem tették meg.
A Védegylet szóvivője egyetértett azzal, hogy ezek a reklámok nem tesznek jót a tömegközlekedés népszerűségének. Jávor Benedek elmondta, Magyarországon még nem alakult ki a társadalomban a tömegközlekedés kultúrája, és az emberek vágyálmaiban még mindig az egyéni közlekedés szerepel, ami nagyrészt köszönhető a BKV járművein gyakorlatszerűen megjelenő autóhirdetéseknek is.
Korábban az is előfordult, hogy maga a BKV Zrt. sorsolt ki autónyereményt az éves bérlettel rendelkező törzsutasai között. Akkor a cég a zöldek tiltakozására belátta, hogy a hirdetés öngól, ezért megígérte: a jövőben tartózkodik a hasonló akcióktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.