Bárki lesz is a miniszterelnök az év végén, reméljük, hogy a független szakértők véleményét figyelembe veszi a hipermarketláncok és a magyar termelők közötti viszony szabályozása során – mondta Hoffmann Istvánné nyugalmazott egyetemi tanár, a kereskedelmi tevékenységet vizsgáló szakértői bizottság elnöke. A szakértőknek ugyanis ez év végéig kell javaslatot tenniük a terület átfogó újraszabályozásáról, feltéve, ha ezt szükségesnek találják. A professzor asszony elmondta: a miniszterelnök személyes találkozásuk alkalmával azt kérte, vizsgálják meg, a kereskedelemnek van-e olyan területe, szereplője, amely visszaél hatalmával a magyar termelők rovására. Hozzátette: a kormány számára készítendő elemzésben feltárják azon lehetőségeket, amelyekkel a termelők megtalálják helyüket a hipermarketláncok miatt kialakult élesebb versenyben.
A szakember elmondta, ígéretes kezdeményezésnek tartja a Móra-kert termelői egyesülés szándékát, hogy saját üzletet nyisson termékei értékesítésére, mert ez – szemben a korábbi évek félamatőr próbálkozásaival, amikor a kistermelők és a vásárlók egymásra találását gépkocsiparkolókban létesített piaccal igyekeztek elősegíteni – Európa-szerte sikeres módja a kereskedelmi láncok kikerülésének. Míg ugyanis az egyéni termelők nem tudnak saját erőből komoly készletet, hűtött raktárat, logisztikai láncot fenntartani, összefogva ez sikerülhet. Ám ehhez szövetkezni szükséges.
Hoffmann Istvánné elmondta, hogy a bizottság első dolga lesz megvizsgálni a kereskedelmi törvényt, különös tekintettel a jelentős gazdasági erőfölénnyel rendelkező piaci szereplők tevékenységét korlátozó paragrafusokra. Arra törekszenek, hogy mind a kereskedelmi láncok, mind a beszállítók, mind a vevők megtalálják számításukat.
Európában és nálunk is egyre több árletörő politikát követő harddiszkontlánc jelenik meg. Különösen a német piacon erősödtek meg a szűk árukínálattal, alacsony árakkal, kevés alkalmazottal nagy forgalmat lebonyolító üzletek. Ezek jelentős nyomás alá helyezik a kis tőkeerejű, zömében magyar tulajdonú kis boltokat, bolthálózatokat. Hoffmanné szerint a harddiszkontoknak idehaza addig lesz vevőjük, amíg elég nagy létszámú az a vásárlói réteg, amelyiknek csak az ár számít. Idő kell hozzá, amíg felismeri a többség, hogy a tartalom, a hosszú távon kiszámítható minőség és elérhetőség a termelőknek és a vevőknek is közös érdekük.
Itt vannak a legújabb kormányzati bejelentések - élőben a Kormányinfó