Érdemes követni a Mórakert példáját

A magyarok az európai átlagnál jobban megkedvelték a nagy bevásárlóközpontokat, de még nem tanulták meg, hogy nem feltétlenül a legolcsóbb árut kell megvenni. A magyar termelők akkor maradhatnak talpon az éles versenyben, ha összefognak – jelentette ki a miniszterelnök felkérésére létrejött szakértő bizottság vezetője.

2006. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárki lesz is a miniszterelnök az év végén, reméljük, hogy a független szakértők véleményét figyelembe veszi a hipermarketláncok és a magyar termelők közötti viszony szabályozása során – mondta Hoffmann Istvánné nyugalmazott egyetemi tanár, a kereskedelmi tevékenységet vizsgáló szakértői bizottság elnöke. A szakértőknek ugyanis ez év végéig kell javaslatot tenniük a terület átfogó újraszabályozásáról, feltéve, ha ezt szükségesnek találják. A professzor asszony elmondta: a miniszterelnök személyes találkozásuk alkalmával azt kérte, vizsgálják meg, a kereskedelemnek van-e olyan területe, szereplője, amely visszaél hatalmával a magyar termelők rovására. Hozzátette: a kormány számára készítendő elemzésben feltárják azon lehetőségeket, amelyekkel a termelők megtalálják helyüket a hipermarketláncok miatt kialakult élesebb versenyben.
A szakember elmondta, ígéretes kezdeményezésnek tartja a Móra-kert termelői egyesülés szándékát, hogy saját üzletet nyisson termékei értékesítésére, mert ez – szemben a korábbi évek félamatőr próbálkozásaival, amikor a kistermelők és a vásárlók egymásra találását gépkocsiparkolókban létesített piaccal igyekeztek elősegíteni – Európa-szerte sikeres módja a kereskedelmi láncok kikerülésének. Míg ugyanis az egyéni termelők nem tudnak saját erőből komoly készletet, hűtött raktárat, logisztikai láncot fenntartani, összefogva ez sikerülhet. Ám ehhez szövetkezni szükséges.
Hoffmann Istvánné elmondta, hogy a bizottság első dolga lesz megvizsgálni a kereskedelmi törvényt, különös tekintettel a jelentős gazdasági erőfölénnyel rendelkező piaci szereplők tevékenységét korlátozó paragrafusokra. Arra törekszenek, hogy mind a kereskedelmi láncok, mind a beszállítók, mind a vevők megtalálják számításukat.
Európában és nálunk is egyre több árletörő politikát követő harddiszkontlánc jelenik meg. Különösen a német piacon erősödtek meg a szűk árukínálattal, alacsony árakkal, kevés alkalmazottal nagy forgalmat lebonyolító üzletek. Ezek jelentős nyomás alá helyezik a kis tőkeerejű, zömében magyar tulajdonú kis boltokat, bolthálózatokat. Hoffmanné szerint a harddiszkontoknak idehaza addig lesz vevőjük, amíg elég nagy létszámú az a vásárlói réteg, amelyiknek csak az ár számít. Idő kell hozzá, amíg felismeri a többség, hogy a tartalom, a hosszú távon kiszámítható minőség és elérhetőség a termelőknek és a vevőknek is közös érdekük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.