Nádasdi azt követően, hogy használt autót vásárolt Németországban, a behozatalkor megfizette a magyarországi regisztrációs adót, amelynek összegét egyébként utólag felemelték. Nádasdi keresetet nyújtott be, kérve az adó felemelésének bírósági felülvizsgálatát. Németh Ilona szintén használt autót vásárolt Németországban, amelyre a vámhatóság regisztrációs adót terhelt. Mivel a panaszos úgy vélte, hogy az adó sérti a közösségi jogot, keresetet nyújtott be a Bács-Kiskun Megyei Bíróságnál.
A két magyar bíróság azt kívánta megtudni az Európai Bíróságtól, vajon összeegyeztethető-e a magyar regisztrációs adó a közösségi joggal. A luxemburgi bíróság megállapította, hogy az új személygépkocsi, amely után Magyarországon megfizették a regisztrációs adót, idővel veszít piaci értékéből. Az értékvesztéssel arányosan szintén csökken a személygépkocsi regisztrációs adójának összege. Eközben egy másik uniós tagországban vásárolt, Magyarországon nyilvántartásba vett ugyanolyan típusú, egyéb jellemzőit tekintve is azonos használt személygépkocsit e kategóriában százszázalékos regisztrációs adó terheli. Tehát nálunk magasabb regisztrációs adó terheli a behozott használt személyautókat, mint a hazánkban már nyilvántartásba vett hasonló használt személygépkocsikat. Ezért döntött a bíróság a panaszosok javára.
A kormány még az ősszel pontot szeretne tenni a regisztrációs adó ügyére. Az Európai Bíróság mintegy nyolcmilliárd forint kártérítésre kötelezte ítéletével a magyar államot – közölte Veres János pénzügyminiszter. Érthetetlen számunkra, hogy miért ne védhetné meg a magyar állam magát a környezetszennyező, idős gépkocsik behozatalától – kommentálta a bíróság állásfoglalását Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a regisztrációs adó célja a magyar piac védelme a roncsautóktól. A döntés hátterében szerinte a nyugat-európai autókereskedők lobbija áll. Győző hangsúlyozta, hogy csalódni fognak azok, akik azt hiszik, hogy automatikusan hozzájutnak az adó-visszatérítéshez. Bár még az ítélet szövegét nem tanulmányozta, Győző előzetes szakértői jelentésekre hivatkozva úgy tudja, hogy csak a magánimport keretében behozott gépkocsik esetében jár vissza az adó meghatározott nagyságú része, míg a kereskedőknél vásároltak után nem. Ez pedig azt jelenti, hogy az érintett 30–40 ezer vásárlónak csak tizede, 3–4 ezer autós számíthat visszatérítésre.
Nézőpont Intézet: Több mint 10 százalékponttal vezet a Fidesz-KDNP