Megbukott a vizsgán a regisztrációs adó

A személygépkocsik regisztrációs adója ellentétes az uniós joggal, ha a hazainál magasabb összegben terheli a behozott használt autókat – állapította meg a luxemburgi székhelyű Európai Közösségek Bírósága tegnap. Az ítéletet a bíróság egyrészt Nádasdi Ákos, másrészt Németh Ilona keresete alapján, a Vám- és Pénzügyőrség Észak-alföldi, illetőleg Dél-alföldi Regionális Parancsnoksága ellen hozta.

2006. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nádasdi azt követően, hogy használt autót vásárolt Németországban, a behozatalkor megfizette a magyarországi regisztrációs adót, amelynek összegét egyébként utólag felemelték. Nádasdi keresetet nyújtott be, kérve az adó felemelésének bírósági felülvizsgálatát. Németh Ilona szintén használt autót vásárolt Németországban, amelyre a vámhatóság regisztrációs adót terhelt. Mivel a panaszos úgy vélte, hogy az adó sérti a közösségi jogot, keresetet nyújtott be a Bács-Kiskun Megyei Bíróságnál.
A két magyar bíróság azt kívánta megtudni az Európai Bíróságtól, vajon összeegyeztethető-e a magyar regisztrációs adó a közösségi joggal. A luxemburgi bíróság megállapította, hogy az új személygépkocsi, amely után Magyarországon megfizették a regisztrációs adót, idővel veszít piaci értékéből. Az értékvesztéssel arányosan szintén csökken a személygépkocsi regisztrációs adójának összege. Eközben egy másik uniós tagországban vásárolt, Magyarországon nyilvántartásba vett ugyanolyan típusú, egyéb jellemzőit tekintve is azonos használt személygépkocsit e kategóriában százszázalékos regisztrációs adó terheli. Tehát nálunk magasabb regisztrációs adó terheli a behozott használt személyautókat, mint a hazánkban már nyilvántartásba vett hasonló használt személygépkocsikat. Ezért döntött a bíróság a panaszosok javára.
A kormány még az ősszel pontot szeretne tenni a regisztrációs adó ügyére. Az Európai Bíróság mintegy nyolcmilliárd forint kártérítésre kötelezte ítéletével a magyar államot – közölte Veres János pénzügyminiszter. Érthetetlen számunkra, hogy miért ne védhetné meg a magyar állam magát a környezetszennyező, idős gépkocsik behozatalától – kommentálta a bíróság állásfoglalását Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a regisztrációs adó célja a magyar piac védelme a roncsautóktól. A döntés hátterében szerinte a nyugat-európai autókereskedők lobbija áll. Győző hangsúlyozta, hogy csalódni fognak azok, akik azt hiszik, hogy automatikusan hozzájutnak az adó-visszatérítéshez. Bár még az ítélet szövegét nem tanulmányozta, Győző előzetes szakértői jelentésekre hivatkozva úgy tudja, hogy csak a magánimport keretében behozott gépkocsik esetében jár vissza az adó meghatározott nagyságú része, míg a kereskedőknél vásároltak után nem. Ez pedig azt jelenti, hogy az érintett 30–40 ezer vásárlónak csak tizede, 3–4 ezer autós számíthat visszatérítésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.