A MÁV Cargo is sorra kerül

Ebben a hónapban megkezdődhet a vasúti árufuvarozást lebonyolító MÁV Cargo Zrt. privatizációs tendere. Az egyébként jól működő és nyereséges cég értékesítése esetén a Cargo lesz az első kelet-európai állami vasúti árufuvarozó cég, amely magántulajdonba kerül, a szlovák kormány ugyanis visszavonta az ottani vasúttársaság privatizációját.

Putsay Gábor
2006. 11. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a kormány arról döntött, hogy a vasúti árufuvarozás hosszú távon nem állami feladat, ebben a hónapban megkezdődik a MÁV Zrt. tulajdonában levő, ám önálló társaságként működő MÁV Cargo Zrt. privatizációs tendere. Idén az elképzelések szerint a kiíró MÁV a pénzügyi, jogi és vagyonértékelési tanácsadói pályázatokat hirdeti meg. Az értékesítés részleteiről – például hogy az állami tulajdon mekkora részét adják el – jövőre hoznak döntést a szaktárcánál, illetve a MÁV-nál, a privatizációs szerződést 2007 végén írnák alá. Értékesítés esetén a MÁV Cargo lesz az első állami vasúti árufuvarozó társaság Kelet-Európában, amely magántulajdonba kerül. Mint ismert, Szlovákiában még a Dzurinda-kabinet döntött az állami vasúti árufuvarozó társaság, a ZSSK Cargo száz százalékának értékesítéséről, ám a nyáron hivatalba lépő kormány a győztes kihirdetése ellenére leállíttatta a privatizációt, a közlekedési miniszter pedig éppen a múlt hét végén közölte, hogy a társaság állami tulajdonban marad. A tenderen még a MÁV Zrt. is indult, a szlovákok a győztes Rail Cargo Austria – az Osztrák Szövetségi Vasúttársaság árufuvarozó vállalata – által vezetett konzorciumnak adták volna el a céget.
A kelet-európai vasúti szektor ilyen irányú átrendeződése nem kizárólag azzal függ össze, hogy a kormányok a még meglevő állami vagyon kiárusításából bevételre akarnak szert tenni: ebben az iparágban is megindultak a liberalizációs és ezzel együtt a globalizációs folyamatok. Megkezdődött a pozíciószerzés, a piacok felosztása, a domináns – a német, az osztrák vagy a francia – vasúttársaságok terjeszkedése, ahol az irányításon belül az egyik fő cél a jól jövedelmező tranzitútvonalak és fuvarok megszerzése. A fejlett vasutaknak ugyanis a nemzeti piac szűknek bizonyul. Ezt egyébként a napokban a Német Vasúttársaság vezetője, Hartmut Mehdorn nyilatkozta, hozzátéve, hogy jelentős befektetésekre készülnek Kelet-Európában. Meghatározó lehet – így a még állami tulajdonban lévő árufuvarozó vasút esetében is –, hogy Románia és Bulgária áruforgalmának jelentős részét vasúton bonyolítja a csatlakozás után az Európai Unió tagállamaival.
Az idén január elejétől önálló társaságként működő MÁV Cargo 2006-ra tervezett árufuvarozó-teljesítménye 45 millió tonna, a cég vezetése szerint a bevételek meghaladják a 90 milliárd forintot. A társaság adó-, kamatfizetés és tőketörlesztés nélküli eredménye a vezetés szerint idén 2-3 milliárd forint lehet. Saját forrásból ebben az évben hárommilliárd forintot költenek 1600 vasúti teherkocsi főjavítására, az elfogadott hétéves programban pedig összességében 16-18 milliárd forintot fordítanának járműfejlesztésre.
A gazdasági és közlekedési tárca hivatalos tájékoztatása szerint a MÁV Cargóból befolyó bevételt a MÁV tőkehelyzetének rendezésére és vasúti fejlesztéseke költenék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.