A vasúti közlekedés tarifái drágulnak

Jövőre egységes díjrendszer szerint válthatnák meg az utasok menetjegyüket a MÁV és a Volán járatain, a díjnövekedés mértéke pedig elsősorban a vasúti járatokon lehet jelentősebb.

Putsay Gábor
2006. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg még az idén a kormány elé terjesztik elfogadásra a módosított tarifa- és kedvezményrendszer tervezetét a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének szándékai szerint. A legfontosabb változás az lenne, hogy a jelenleg olcsóbb vasúti díjszabást a Volánok tarifáihoz igazítanák, másrészt jelentősen szűkítenék a kedvezmények körét. Az autóbuszos tarifák jelenleg 30-40 százalékkal drágábbak a normál – pótdíj nélküli – vasúti jegynél, azaz utóbbinál jövő évtől abban az esetben is jelentősen emelkednek majd a viteldíjak, ha a Volánokén nem változtat a gazdasági tárca. A 70 százalékos vasúti jegyáremelést – a MÁV ebben az esetben tudná finanszírozni kiadásait a GKM szerint –a tárca cáfolja, álláspontjuk szerint a tarifaváltozásról november végén lesz döntés. Arra viszont kevésbé lehet számítani, hogy a Volán tarifái 2007-ben a jelenlegi árszinten maradnak.
Az egri központú Agria Volán vezérigazgatója máris közölte, hogy 2007-ben a városi tömegközlekedésben 15,6 százalékkal kellene emelni a tarifákat: ehhez hasonló díjváltozást tartanak szükségesnek a Volánok vezetői a helyközi forgalomban. Így a vasúti tarifák akár ötven százalékkal is emelkedhetnek jövőre.
Azzal együtt, hogy a tömegközlekedés fenntartása, illetve támogatása a szociálpolitika részét képezi, a drasztikus jegyáremelés azoknak az utazóknak, illetve családoknak rendítené meg a gazdasági helyzetét, akiknek a napi életvitelükhöz – hivatás- vagy diákforgalom – szükséges a közösségi járművek használata. A MÁV például a forgalmának 40 százalékát bonyolítja le az elővárosokban. A hivatásforgalomban használt MÁV-bérletek – 30 kilométerre 12 698 forintba, 70 kilométerre 31 692 forintba kerül a havibérlet – esetében a jelentős jegyáremelések a munkanélküliség emelkedését okoznák.
A vidékről – akár autóbusszal, akár vasúttal – bejárók ugyanis vagy nem tudnák vállalni a többletköltségeket, vagy a munkáltató nem fizetné ki az emelt bérletdíjakat. Egyes országrészekben a munkavállalók jelentős része 30-40 kilométeres körzetben talál állást, ahová tömegközlekedési járművel jutnak el. A kormány egyik oldalról azt hangoztatja, hogy a közösségi közlekedés részarányának növelésére van szükség az egyéni közlekedéssel szemben: szakértők ugyanakkor rámutatnak, hogy a kismértékű jegyáremelés is utasszámcsökkenéssel jár együtt.

Kilencmilliárd karbantartásra. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az idén kilencmilliárd forintot költött az autópálya-hálózat fenntartási munkálataira – adta hírül tegnap a társaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.