Az autókereskedők negyede csődbe mehet

Minden negyedik autókereskedő bezárhatja a boltot 2007-ben és 2008-ban az érdekvédelem szerint, mert nem élik túl az értékesítésnél tapasztalható 15-25 százalékos csökkenést. A kérdés csak az, hogy a megszűnők pozícióit a hazai „nagyhalak”, vagy nemzetközi cégek foglalják el.

Munkatársunktól
2006. 11. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újautó-kereskedelemben is véget ért a gondtalan bővülés korszaka. Már az első fél év közepén megállt a növekedés, őszre pedig kifejezett csökkenés köszöntött be. Jövőre pedig kemény, márkánként eltérő mértékű, 15-25 százalékos zuhanással számolnak a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségében (Gémosz) – mondta el kérdésünkre Balogh Árpád, a szervezet alelnöke. A várható forgalomcsökkenés mellett a vállalkozásokat terhelő egyéb adó- és járulékemelkedések, rezsiköltségek drágulása is rontja a kereskedések túlélésének esélyeit. Emellett további fontos tényező az autógyárak üzletpolitikája. Azok a márkák, amelyek szigorúan bántak az adott földrajzi régiókban kiadható koncessziós engedélyekkel, a kereskedők segítségére vannak. Azok azonban, amelyek megengedték, hogy a konjunktúra idején „egymás nyakára” települjenek a márkakereskedések, szűkösebb időben gyilkos konkurenciát támasztanak.
A kereskedéseknek évente meghatározott számú új gépkocsit kell eladniuk ahhoz, hogy fenntartható pályán maradjanak. Ez az érték Európában 400-500, de már Magyarországon is megközelíti a 200 darabot. Az első féléves értékesítési adatok azt mutatják, hogy a legnagyobb dílerhálózattal rendelkező Suzuki kereskedőinek nagyon fel kell kötniük a fehérneműt, ha teljesíteni akarják év végére a küszöbértéket. Még nagyobb bajban vannak a Chevrolet-, a Peugeot- és a Citroen-kereskedések. Jobb helyzetben várhatják a szűk esztendőket a Ford – és a Toyota-szalonok, mert már félévkor meghaladták vagy megközelítették a 200 darabos határt. Érthetőbbé válik a kép, ha tudjuk: a Suzuki 150, míg a Toyota csak 36 kereskedést tart fenn az országban.
A visszaesés megrostálhatja a kereskedéseket, és 2010-re átrendeződhet a magyar újautó-kereskedelem tulajdonosi szerkezete – vélekedett Balogh Árpád. A nagy kérdés az, hogy a kis tőkeerejű cégek képesek-e, hajlandók-e összefogni, vagy valamilyen konstrukcióban társulni az erősebb dílerekkel. A rossz forgatókönyv megvalósulása esetén előfordulhat, hogy külföldi vállalkozások veszik meg a csődbe ment cégeket. A Gémosz azért jött létre 2002-ben, hogy magyar kézben tartsa a hazai márkakereskedéseket – mondta Balogh Árpád. Eddig sikerrel jártak, hiszen nem jelent meg a piacunkon igazán tőkeerős külföldi befektető. Ennek az az oka, hogy jó néhány nagy tőkeerejű hazai vállalkozás jött létre tizenöt év alatt szinte a semmiből. A következő esztendők azt mutatják majd meg, hogy e cégeknek sikerül-e talpon maradniuk a mindinkább globalizálódó piacon.

A bűvös négyesé a jövő. A következő négy évben Brazília, Oroszország, India és Kína az autógyártás terén igazi áttörést produkál – állítja a PricewaterhouseCoopers. A bűvös négyes adja majd ugyanis az újautó-összeszerelés területén a növekedés több mint 40 százalékát, illetve a globális kapacitásbővülés 52 százalékát. Kína jelenleg a negyedik legnagyobb autógyártó-hatalom a világon. A távol-keleti állam az idei év során átveheti a harmadik helyet Németországtól. Tavaly már Kínának köszönhettük a teljes globális autóipari növekedés 23 százalékát.
A brazil autóipar jellegzetessége az alternatív üzemanyagokkal is működő gépjárművek túlsúlya. A kedvező gazdasági környezet és a külföldi márkák iránti igény
Oroszországot az egyik legvonzóbb autóipari régióvá teszi. A külföldi márkák helyi gyártását tekintve a következő hét évben 375 százalékos növekedést vetítenek előre a felmérések. India a kisméretű autókra kivetett fogyasztási adó szintjének csökkentésével a kisautók gyártásának egyik nemzetközi központjává vált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.