Beindult a Malév újbóli értékesítése

A Malév Zrt. megvásárlására hazai, litván, orosz, illetve ír szakmai és pénzügyi befektetők adtak ajánlatot az ÁPV Zrt.-nek. A tulajdonos és a Malév vezetése ugyanakkor válságtervet is elfogadott, ha sikertelen lenne a privatizáció.

Putsay Gábor
2006. 11. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Benyújtották tegnap ajánlataikat a nemzeti légitársaság privatizációjában részt vevő pályázók. A Malév Zrt. 99,95 százalékos állami tulajdonban lévő részvénycsomagjának megvásárlására az AirBridge Zrt., a LAL investiciju valdymas, a Sky Alliance Zrt., valamint Ofer Hava magánszemély adott ajánlatot a tulajdonos ÁPV Zrt.-nek. Az eddigi pályázati eljárásokból adódóan – tavaly háromszor próbálták értékesíteni a Malévot, sikertelenül – leginkább az AirBridge ismerős a kiíró ÁPV-nek, már csak azért is, mert a tavalyi harmadik pályázaton ezt az ajánlattevőt hívták meg egyedül a tárgyalásokra. A magyar–orosz érdekeltségű társaságban 49 százalékos részesedéssel rendelkezik Borisz Abramovics, a KrasAir tulajdonosa – az oroszoknak elsősorban a kiterjedt útvonalhálózatra építve a nyugati terjeszkedés miatt lenne fontos a Malév megvétele. A Star Alliance-t magyar közforgalmi pilóták hozták létre, akik európai szakmai és pénzügyi háttérrel rendelkeznek. Újdonságot jelent a LAL megjelenése a Malév privatizációs pályázatán: az ajánlattevő mögött a litván légitársaság és az ottani befektetők sorakoznak fel. Ofer Hava üzletember – a Home-Center Zrt. tulajdonosa és vezérigazgatója – vezeti azt az ír–magyar befektetői csoportot, amely szintén érdekelt a Malév megvásárlásában. A szakmai irányítást Írország korábbi állami légitársaságának, az Air Lingusnak a vezetője, valamint az Allied Irish Bank volt vezérigazgatója látja el.
Bár a Malév jelenlegi gazdasági helyzetében egyáltalán nem meglepő, de a korábbi pályázatok aktív résztvevője, az Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) nem tett ajánlatot ezen a tenderen. Az ASBK illetékese lapunk érdeklődésére mindezt azzal indokolta, hogy felelősséggel egyik befektető sem tudja vállalni a tulajdonszerzést, illetve a Malév rendbetételét. A légitársaság helyzete ugyanis álláspontjuk szerint az egy évvel ezelőttihez képest jelentősen romlott, ráadásul értékes üzletrészek kerültek el a Malévtól. A vagyontárgyak felélése megkezdődött, ilyen formában az alaptevékenység sem látható el eredményesen. Ráadásul a Malév állami hiteleinek kiváltására az ajánlattevőnek A kategóriás bankoktól kellett garanciát benyújtania, ebben a helyzetben viszont – az ASBK álláspontja szerint – ezt a pénzintézetek nem tudták vállalni.
Az ÁPV Zrt.-nél a jövő héten ellenőrzik, hogy érvényes ajánlatot tettek-e a pályázók, ezt követően kezdődnek meg a tárgyalások a jelentkezőkkel üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok alapján. A Malév jelenlegi tulajdonosa arra számít, hogy a kilátásba helyezett oneworld-tagság, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt.-nél történő tulajdonosváltás, valamint az emelkedő utasforgalom növeli a cég értékét, s a pályázat sikeres lesz. Értesüléseink szerint ugyanakkor a tulajdonos és a Malév vezetése elfogadott egy válságtervet, aminek megvalósításához a sikertelen privatizáció esetén látnának hozzá. Ebben további racionalizálás, létszámcsökkentés, repülőgép-eladás szerepel, s a repült útvonalak számának csökkentése is elképzelhető.
Azzal együtt, hogy az idén az utasforgalom és a bevétel is emelkedett, a költségek ezt jóval meghaladó mértékben növekedtek. Mindez az idei üzemi eredményben is meglátszik majd, a hiány az év végén meghaladja a tavalyit. Az új befektetőknek nem is elsősorban a vételár és az ígért tőkeemelés, sokkal inkább a hitelállomány és a szállítók felé fennálló tartozás rendezése jelenti a nagyobb gondot. A Malév ugyanakkor a likviditási problémáinak rendezése érdekében még tavaly „megszabadult” az üzemanyag-értékesítési üzletágától, az idén pedig a British Airwaysnek eladták a London Heathrow-n meglévő leszállási jogosítványokat. Szakértők szerint ezzel együtt a oneworld-tagság sem jár olyan jelentős anyagi előnyökkel, mint arról a Malév vezetése tájékoztatást adott. Gönci János vezérigazgató a tervet meghaladó negyedéves üzemi veszteségeket elsősorban a kerozinárak emelkedésével és a BA Zrt. felé megnövekedett kiadásokkal indokolta.
A Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség tagszervezetei etikailag és jogi szempontból is megkérdőjelezik, hogy a pályázat értékelésekor az ÁPV biztosítja a részvétel lehetőségét a Malév vezérigazgatójának – aki részt vett a befektetők felkutatásában – a pályázatot elbíráló bizottságban. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy Gönci János szakmai segítségére van szükség a megalapozott döntéshez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.