Benyújtották tegnap ajánlataikat a nemzeti légitársaság privatizációjában részt vevő pályázók. A Malév Zrt. 99,95 százalékos állami tulajdonban lévő részvénycsomagjának megvásárlására az AirBridge Zrt., a LAL investiciju valdymas, a Sky Alliance Zrt., valamint Ofer Hava magánszemély adott ajánlatot a tulajdonos ÁPV Zrt.-nek. Az eddigi pályázati eljárásokból adódóan – tavaly háromszor próbálták értékesíteni a Malévot, sikertelenül – leginkább az AirBridge ismerős a kiíró ÁPV-nek, már csak azért is, mert a tavalyi harmadik pályázaton ezt az ajánlattevőt hívták meg egyedül a tárgyalásokra. A magyar–orosz érdekeltségű társaságban 49 százalékos részesedéssel rendelkezik Borisz Abramovics, a KrasAir tulajdonosa – az oroszoknak elsősorban a kiterjedt útvonalhálózatra építve a nyugati terjeszkedés miatt lenne fontos a Malév megvétele. A Star Alliance-t magyar közforgalmi pilóták hozták létre, akik európai szakmai és pénzügyi háttérrel rendelkeznek. Újdonságot jelent a LAL megjelenése a Malév privatizációs pályázatán: az ajánlattevő mögött a litván légitársaság és az ottani befektetők sorakoznak fel. Ofer Hava üzletember – a Home-Center Zrt. tulajdonosa és vezérigazgatója – vezeti azt az ír–magyar befektetői csoportot, amely szintén érdekelt a Malév megvásárlásában. A szakmai irányítást Írország korábbi állami légitársaságának, az Air Lingusnak a vezetője, valamint az Allied Irish Bank volt vezérigazgatója látja el.
Bár a Malév jelenlegi gazdasági helyzetében egyáltalán nem meglepő, de a korábbi pályázatok aktív résztvevője, az Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) nem tett ajánlatot ezen a tenderen. Az ASBK illetékese lapunk érdeklődésére mindezt azzal indokolta, hogy felelősséggel egyik befektető sem tudja vállalni a tulajdonszerzést, illetve a Malév rendbetételét. A légitársaság helyzete ugyanis álláspontjuk szerint az egy évvel ezelőttihez képest jelentősen romlott, ráadásul értékes üzletrészek kerültek el a Malévtól. A vagyontárgyak felélése megkezdődött, ilyen formában az alaptevékenység sem látható el eredményesen. Ráadásul a Malév állami hiteleinek kiváltására az ajánlattevőnek A kategóriás bankoktól kellett garanciát benyújtania, ebben a helyzetben viszont – az ASBK álláspontja szerint – ezt a pénzintézetek nem tudták vállalni.
Az ÁPV Zrt.-nél a jövő héten ellenőrzik, hogy érvényes ajánlatot tettek-e a pályázók, ezt követően kezdődnek meg a tárgyalások a jelentkezőkkel üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok alapján. A Malév jelenlegi tulajdonosa arra számít, hogy a kilátásba helyezett oneworld-tagság, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt.-nél történő tulajdonosváltás, valamint az emelkedő utasforgalom növeli a cég értékét, s a pályázat sikeres lesz. Értesüléseink szerint ugyanakkor a tulajdonos és a Malév vezetése elfogadott egy válságtervet, aminek megvalósításához a sikertelen privatizáció esetén látnának hozzá. Ebben további racionalizálás, létszámcsökkentés, repülőgép-eladás szerepel, s a repült útvonalak számának csökkentése is elképzelhető.
Azzal együtt, hogy az idén az utasforgalom és a bevétel is emelkedett, a költségek ezt jóval meghaladó mértékben növekedtek. Mindez az idei üzemi eredményben is meglátszik majd, a hiány az év végén meghaladja a tavalyit. Az új befektetőknek nem is elsősorban a vételár és az ígért tőkeemelés, sokkal inkább a hitelállomány és a szállítók felé fennálló tartozás rendezése jelenti a nagyobb gondot. A Malév ugyanakkor a likviditási problémáinak rendezése érdekében még tavaly „megszabadult” az üzemanyag-értékesítési üzletágától, az idén pedig a British Airwaysnek eladták a London Heathrow-n meglévő leszállási jogosítványokat. Szakértők szerint ezzel együtt a oneworld-tagság sem jár olyan jelentős anyagi előnyökkel, mint arról a Malév vezetése tájékoztatást adott. Gönci János vezérigazgató a tervet meghaladó negyedéves üzemi veszteségeket elsősorban a kerozinárak emelkedésével és a BA Zrt. felé megnövekedett kiadásokkal indokolta.
A Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség tagszervezetei etikailag és jogi szempontból is megkérdőjelezik, hogy a pályázat értékelésekor az ÁPV biztosítja a részvétel lehetőségét a Malév vezérigazgatójának – aki részt vett a befektetők felkutatásában – a pályázatot elbíráló bizottságban. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy Gönci János szakmai segítségére van szükség a megalapozott döntéshez.

„Ezek undorító férgek!” – üzent a magyar celeb