December első felében születik döntés arról a 28 MÁV-mellékvonalról, amelyről Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még júliusban mondta ki, hogy szüneteltetnék rajta a személyszállítást. Az elképzelések szerint emellett jövőre a nyugat-dunántúli és a dél-alföldi régiókban szerveznék egy cégbe a Volán-társaságokat, mivel a szaktárca szerint így átláthatóbb és költséghatékonyabb a működés. A minisztérium elsősorban a párhuzamosságok felszámolásával indokolja a tömegközlekedés átalakítását. Ebbe a képbe illik a 942 kilométer hosszú vasútvonalon a forgalom szüneteltetésének terve, amely azonban a polgármesterek és a térségi vezetők ellenállását váltotta ki. Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője lapunkkal azt közölte, hogy a közlekedés lesz a kiemelt téma e hét végén a balatonőszödi kormányülésen, ahol a szaktárca a kormány elé terjeszti koncepcióját a tarifapolitikáról és az átalakításokról.
Nem jutottak egyezségre a GKM delegáltjai azokkal a polgármesterekkel sem, akiket Borsodból, Nógrádból és Hevesből hívtak a minap Miskolcra a régió vasúti szárnyvonalaival kapcsolatos egyeztető tárgyalásra. Értesüléseink szerint a GKM szakállamtitkára, Felsmann Balázs és a vele érkezett szakemberek azt hangoztatták, szó sincs bezárásról, csupán átmeneti szüneteltetésről. Az államtitkár elmondta: minden részletre kiterjedő gazdasági számításokat végzett a GKM, s ez alapján jelölték ki azt a huszonnyolc szárnyvonalat, amelyen a vasúti közlekedést ideiglenesen felfüggesztenék; a szaktárca gazdaságosabb működtetésre dolgozna ki programot. Állította, még nincs eldöntve semmi, az egyeztető tárgyalások összegzése után határoz majd a kormány a vasúti reformról.
Tamás Barnabás, Putnok polgármestere szerint porhintés az, amit az államtitkár mond, hiszen ha egy vasúti pályaszakaszon felfüggesztik a közlekedést, azt talán soha többé nem lehet újraindítani. A polgármester közölte: nem tudni, mi motiválja a kormányt, amikor olyan döntéseket hoz, amelyekkel árthat a polgároknak. Domján László, Mezőcsát polgármestere a tanácskozáson kijelentette: amit a minisztérium szakemberei állítanak, abból egy szó sem igaz. A dél-borsodi város első embere emlékeztetett: tavaly a vasúttársaságot több részre darabolták, s ekkor kezdődött az igazi probléma. A személy- és teherszállításért két külön cég felel, ám a sínek tulajdonosa egy harmadik társaság, s ez az állami vállalkozás azért kér pénzt, hogy az állami személy- és tehervonatok használhassák a pályát.
Közben Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke tegnap az MTI szerint elmondta: befejezték két kísérleti térségi vasúti szervezet kétéves működési tapasztalatainak értékelését. A vizsgálat kimutatta, hogy a MÁV Zrt. utasokra vonatkozó adatai nagymértékben megbízhatatlanok. Antal Dániel szerint a MÁV Zrt. jelenleg nem képes törvényesen elszámolni az általa végzett közszolgáltatás költségeivel.

„Nem vezet a Tisza Párt” – Kocsis Máté szerint ismét baloldali pszichológiai hadviselés zajlik