Közeleg a döntés a szárnyvonalakról

Tolcsvai L. László
2006. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December első felében születik döntés arról a 28 MÁV-mellékvonalról, amelyről Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még júliusban mondta ki, hogy szüneteltetnék rajta a személyszállítást. Az elképzelések szerint emellett jövőre a nyugat-dunántúli és a dél-alföldi régiókban szerveznék egy cégbe a Volán-társaságokat, mivel a szaktárca szerint így átláthatóbb és költséghatékonyabb a működés. A minisztérium elsősorban a párhuzamosságok felszámolásával indokolja a tömegközlekedés átalakítását. Ebbe a képbe illik a 942 kilométer hosszú vasútvonalon a forgalom szüneteltetésének terve, amely azonban a polgármesterek és a térségi vezetők ellenállását váltotta ki. Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője lapunkkal azt közölte, hogy a közlekedés lesz a kiemelt téma e hét végén a balatonőszödi kormányülésen, ahol a szaktárca a kormány elé terjeszti koncepcióját a tarifapolitikáról és az átalakításokról.
Nem jutottak egyezségre a GKM delegáltjai azokkal a polgármesterekkel sem, akiket Borsodból, Nógrádból és Hevesből hívtak a minap Miskolcra a régió vasúti szárnyvonalaival kapcsolatos egyeztető tárgyalásra. Értesüléseink szerint a GKM szakállamtitkára, Felsmann Balázs és a vele érkezett szakemberek azt hangoztatták, szó sincs bezárásról, csupán átmeneti szüneteltetésről. Az államtitkár elmondta: minden részletre kiterjedő gazdasági számításokat végzett a GKM, s ez alapján jelölték ki azt a huszonnyolc szárnyvonalat, amelyen a vasúti közlekedést ideiglenesen felfüggesztenék; a szaktárca gazdaságosabb működtetésre dolgozna ki programot. Állította, még nincs eldöntve semmi, az egyeztető tárgyalások összegzése után határoz majd a kormány a vasúti reformról.
Tamás Barnabás, Putnok polgármestere szerint porhintés az, amit az államtitkár mond, hiszen ha egy vasúti pályaszakaszon felfüggesztik a közlekedést, azt talán soha többé nem lehet újraindítani. A polgármester közölte: nem tudni, mi motiválja a kormányt, amikor olyan döntéseket hoz, amelyekkel árthat a polgároknak. Domján László, Mezőcsát polgármestere a tanácskozáson kijelentette: amit a minisztérium szakemberei állítanak, abból egy szó sem igaz. A dél-borsodi város első embere emlékeztetett: tavaly a vasúttársaságot több részre darabolták, s ekkor kezdődött az igazi probléma. A személy- és teherszállításért két külön cég felel, ám a sínek tulajdonosa egy harmadik társaság, s ez az állami vállalkozás azért kér pénzt, hogy az állami személy- és tehervonatok használhassák a pályát.
Közben Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke tegnap az MTI szerint elmondta: befejezték két kísérleti térségi vasúti szervezet kétéves működési tapasztalatainak értékelését. A vizsgálat kimutatta, hogy a MÁV Zrt. utasokra vonatkozó adatai nagymértékben megbízhatatlanok. Antal Dániel szerint a MÁV Zrt. jelenleg nem képes törvényesen elszámolni az általa végzett közszolgáltatás költségeivel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.