Bulgária nem eurót akar
Szófia. Furcsa kérelemmel állt elő a minap a január 1-jétől uniós taggá váló Bulgária. A balkáni ország azt szeretné, hogy a közös fizetőeszközt euró helyett evrónak írhassák, hiszen a cirill betűket használó országban az emberek ezt így szokták meg – számolt be az EUobserver. Brüsszel eddig elutasította, hogy az eurót országonként különbözőképpen nevezzék, hiszen ez sok bonyodalmat okozna, ám a görög betűk most is szerepelnek a bankjegyeken. (Gy. Zs.)
Kijózanodnak a törökök
Ankara. Egy évvel az uniós csatlakozási tárgyalások megkezdése után egyfajta kijózanodás figyelhető meg Törökországban. Mint a BruxInfo felidézi, Abdullah Gül török külügyminiszter meglepő visszafogottsággal reagált a bizottság szerdai, nem éppen kedvező országjelentésére. Egy effajta fenyegetés néhány évvel ezelőtt még óriási hullámokat vetett volna Törökországban, ám napjainkban süket fülekre talál – vélekedik a tekintélyes Neue Zürcher Zeitung. Egy a héten nyilvánosságra hozott felmérés szerint már csak a törökök 50 százaléka támogatja az EU-csatlakozást, míg 45 százalék ellenzi azt. A megkérdezettek 70 százaléka egyenesen a csatlakozási tárgyalások leállítását is támogatná, ha az EU továbbra is ragaszkodik a török kikötők megnyitásához a ciprusi hajók előtt. (MN)
Drága olimpia
London. Egymilliárd eurós adókötelezettséggel szembesülhetnek a 2012-es londoni olimpiai játékok szervezői. Az építkezésekre ugyanis nem vet ki adót a brit kormány, azonban az államkincstár szerint ez olyan támogatásnak minősül, amit az európai uniós jogszabályok nem tesznek lehetővé – számolt be róla az EurActiv. Hugh Robertson, az olimpiai játékok szóvivője szerint egy esetleges 17,5 százalékos áfafizetési kötelezettség beláthatatlan következményekkel járna. (MN)
Védik a levegőt
Brüsszel. Szigorúbb határértéket követelnek az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentésére a tagállamok és az Európai Parlament. A bizottság végül beadta a derekát, és támogatásáról biztosította az autók károsanyag-kibocsátásának további csökkentését – írta a BruxInfo. Az EU szerint a járművek emissziójának visszaszorítása rendkívül fontos lenne a városok levegőminőségének javítása érdekében. A bizottság javaslata a dízelautók részecskeemisszióját 80, a nitrogén-oxidét pedig 20 százalékkal csökkentené. A benzinüzemű járművek esetében a nitrogén-oxid- és a hidrokarbon-kibocsátást 25 százalékkal faragnák le. (MN)

Fontos, új funkcióval bővül a KRÉTA