A hírműsor beszámolója szerint Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és Takács Albert helyettes ombudsman jelentése megállapítja: a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) nem gondoskodott az ünnepségen részt vevő tömeg biztonságáról, és nem készült fel egy esetleges veszélyhelyzetre. A tűzijáték megrendelője, a MeH és az ünnepséget szervező Nexus Kft. közötti szerződésben szereplő biztonsági tervben leginkább a parkolási tilalom ellenőrzése és a biztonsági őrök feladatai szerepeltek. A jelentés szerint a MeH nem vizsgálta a milliós tömeggel járó biztonsági kockázatot, és nem dolgozott ki hatékony riasztási láncot. A MeH egyébként október végén kiutalta a Nexusnak szerződésben megjelölt 245 millió forintot. A szerződést a MeH részéről Bodor Tibor, a Miniszterelnöki Hivatal korábbi főosztályvezetője kötötte meg.
*
Bodort visszaminősítették a MeH köztisztviselőjének, ám a hvg.hu úgy értesült, hamarosan új posztra kerül: felelős beosztást kap Kiss Péter Szociális és Munkaügyi Minisztériumában. Emlékezetes, a tűzijáték időpontjában Gyurcsány Ferenc – a hivatalos közlés szerint – Balatonőszödön tartózkodott, Szilvásy György kancelláriaminiszter pedig, aki egy jogszabály szerint a hivatalos állami ünnepségek megrendezésének felelőse, egy meg nem nevezett Balaton-felvidéki településen volt. Ő vezette Gyurcsány megbízásából a kormány vizsgálatát. Danks Emese kormányszóvivő mára ígért tájékoztatást.
A rendőrséggel kapcsolatban megállapítják az ombudsmanok: a Budapesti Rendőr-főkapitányság a korábbi tapasztalatok alapján készült fel a rendezvény biztosítására, de a rendkívüli időjárási helyzet bekövetkeztével nem számolt. A beszerzett adatok alapján az ombudsmanok úgy vélik, hogy a rendőrség volt az egyetlen olyan hatóság, amelyhez a közeledő viharról szóló információk eljutottak még a vihar kitörése előtt. Így a rendezvény elhalasztását vagy leállítását jogszabályban rögzített, konkrét felhatalmazás nélkül is meg lehetett és kellett volna tennie.
Az ombudsmanok megállapították továbbá, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) a tudomány és technika jelenlegi állása szerint nem adhatott pontosabb és korábbi előrejelzést. Azt is leszögezték: az OMSZ-től évek óta nem kérnek meteorológiai biztosítást a tűzijáték szervezői, ami önmagában is bizonyítja a megelőzésre, elhárításra való felkészülés elégtelenségét. A jelentés szerint a katasztrófavédelemben részt vevőkre vonatkozó számos jogszabály egyikében sincs válasz arra az egyszerű kérdésre, hogy egy közeledő meteorológiai katasztrófahelyzetben – ha az egy tömegrendezvényen az emberi életet veszélyezteti – ki jogosult és köteles azonnali hatályú megelőző intézkedést tenni. Az ombudsmanok véleménye, hogy a katasztrófavédelem az információ továbbításán túl intézkedésre, riasztásra nem volt jogosult, és nem is szólíthatta fel a résztvevőket a helyszín elhagyására.
A tűzijáték lebonyolításával kapcsolatban megjegyzik: külön szerződés nélkül is a tűzijátékot szervező kft. törvényi kötelezettsége, hogy a munkát nem végezheti el, ha az az élet- és vagyonbiztonság veszélyeztetéséhez vezetne. A katasztrófavédelem ügyeletesét, Nyitrai Béla tűzoltó alezredest később felmentettek állásából, „mert nem olvasta el időben a meteorológiai szolgálat előrejelzését”.
A rendőrség szeptember elején elutasította azokat a feljelentéseket, amelyeket az augusztus 20-i tűzijáték után az ügyészségen tett két magánszemély. Megállapították, hogy az ünnepi rendezvény lebonyolításában részt vevőknek nincs közük az öt halálos áldozatot és több száz sebesültet követelő történésekhez.

Megszólaltak a Mályi-tóba fulladt fiú vele fürdőző barátai