Semmi sem az, aminek látszik a Tesco világában. A cég rendszeresen megtévesztette vásárlóit, amint arról a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kilenc alkalommal kiszabott, öt- és százmillió forint közötti összegű büntetései tanúskodnak. Alacsony bérért keményen dolgoztatja alkalmazottait, akik ellenben rendszeresen megkárosítják a céget és a vásárlókat. Legalábbis ezt állítja egy korábban elbocsátott alkalmazottjuk, aki a Gazdaságos Munkatárs írói álnév mögé rejtőzve írt leleplező botránykönyvet. Eszerint a vevőcsalogatónak szánt, rendkívül kedvező árú cikkek azért fogynak el olyan hamar az áruházakban, mert azokat az alkalmazottak vásárolják fel. Ugyancsak ők fogyasztják a valóban friss árut, míg a vásárlók gyakran lejárt szavatosságú élelmiszerhez jutnak, amit átdátumoztak. Ez utóbbit a fogyasztóvédők is megerősítették, akik tavaly több mint 50 millió forint bírságot szabtak ki a – nem csak Tesco-tulajdonban lévő – hipermarketek ellenőrzésekor. A fogyasztóvédők szerint a leggyakrabban tapasztalt probléma a termékekről szóló tájékoztatás és az árak feltüntetésének hiánya, valamint az, amikor a termékeket a lejárati idő után forgalmazzák. A Gazdaságos Munkatárs leleplező könyvében is lejárt szavatosságú termékekről, félrevezető módon kitett „legalacsonyabb ár” jelzésről olvashatunk. A cég bíróságon támadta meg az írást, és azt akarta elérni, hogy még a megjelenés előtt zúzzák be a kiadványokat. A bíróság azonban ezt az indítványt elutasította. A Tesco szóvivője, Hardy Mihály az Info Rádióban nyilatkozva azt mondta, a könyv a szerzőt minősíti, akit nem véletlenül távolították el a cégtől. A szóvivő szerint az író sértett ember, aki mindenáron kárt akar okozni a volt munkáltatójának.
A fentieknél is kínosabb lehet a Tesco számára, ha elmarasztalással zárul a GVH-nál az a vizsgálat, amely a cég polcszervizrendsze-
rével foglalkozik. A GVH szóvivője kérdésünkre megerősítette a vizsgálat tényét, valamint elmondta, hogy a hivatal jelenleg a hipermarketlánc és egyes magyar beszállítóinak kapcsolatát vizsgálja. Lapértesülések szerint a Tescót milliárdos bírság fenyegeti. A GVH júliusban indított vizsgálatot a Tesco 2005 tavaszán bevezetett új polcszervizrendszere miatt, azóta ugyanis a beszállítók csak a kereskedelmi lánc által kiválasztott hat szolgáltatóval szerződhetnek árufeltöltésre. A beszállítók korábban a piacon lévő negyven-ötven szolgáltató közül szabadon választhattak. Az exkluzivitást élvező szolgáltatók ráadásul drágábban is dolgoznak. A vizsgálat eredménye precedensértékű, hiszen a kereskedelmi törvény módosítása óta első alkalommal alkalmazza a hatóság a kereskedelem területén a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés szankcionálását.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának