Szaporodnak a botrányok a Tesco körül

Rájár a rúd a Tesco hipermarketlánc magyar leányvállalatára. Nem elég, hogy évek óta rendszeresen milliós bírságokkal sújtotta a versenyhivatal a brit tulajdonú céget, most egy elbocsátott alkalmazottja leleplező könyvet írt, amelyben kiteregeti a vállalat szenynyesét. Ráadásul a hírek szerint gazdasági erőfölénnyel való viszszaélés miatt a cég számára milliárdos büntetés van kilátásban.

2006. 11. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi sem az, aminek látszik a Tesco világában. A cég rendszeresen megtévesztette vásárlóit, amint arról a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kilenc alkalommal kiszabott, öt- és százmillió forint közötti összegű büntetései tanúskodnak. Alacsony bérért keményen dolgoztatja alkalmazottait, akik ellenben rendszeresen megkárosítják a céget és a vásárlókat. Legalábbis ezt állítja egy korábban elbocsátott alkalmazottjuk, aki a Gazdaságos Munkatárs írói álnév mögé rejtőzve írt leleplező botránykönyvet. Eszerint a vevőcsalogatónak szánt, rendkívül kedvező árú cikkek azért fogynak el olyan hamar az áruházakban, mert azokat az alkalmazottak vásárolják fel. Ugyancsak ők fogyasztják a valóban friss árut, míg a vásárlók gyakran lejárt szavatosságú élelmiszerhez jutnak, amit átdátumoztak. Ez utóbbit a fogyasztóvédők is megerősítették, akik tavaly több mint 50 millió forint bírságot szabtak ki a – nem csak Tesco-tulajdonban lévő – hipermarketek ellenőrzésekor. A fogyasztóvédők szerint a leggyakrabban tapasztalt probléma a termékekről szóló tájékoztatás és az árak feltüntetésének hiánya, valamint az, amikor a termékeket a lejárati idő után forgalmazzák. A Gazdaságos Munkatárs leleplező könyvében is lejárt szavatosságú termékekről, félrevezető módon kitett „legalacsonyabb ár” jelzésről olvashatunk. A cég bíróságon támadta meg az írást, és azt akarta elérni, hogy még a megjelenés előtt zúzzák be a kiadványokat. A bíróság azonban ezt az indítványt elutasította. A Tesco szóvivője, Hardy Mihály az Info Rádióban nyilatkozva azt mondta, a könyv a szerzőt minősíti, akit nem véletlenül távolították el a cégtől. A szóvivő szerint az író sértett ember, aki mindenáron kárt akar okozni a volt munkáltatójának.
A fentieknél is kínosabb lehet a Tesco számára, ha elmarasztalással zárul a GVH-nál az a vizsgálat, amely a cég polcszervizrendsze-
rével foglalkozik. A GVH szóvivője kérdésünkre megerősítette a vizsgálat tényét, valamint elmondta, hogy a hivatal jelenleg a hipermarketlánc és egyes magyar beszállítóinak kapcsolatát vizsgálja. Lapértesülések szerint a Tescót milliárdos bírság fenyegeti. A GVH júliusban indított vizsgálatot a Tesco 2005 tavaszán bevezetett új polcszervizrendszere miatt, azóta ugyanis a beszállítók csak a kereskedelmi lánc által kiválasztott hat szolgáltatóval szerződhetnek árufeltöltésre. A beszállítók korábban a piacon lévő negyven-ötven szolgáltató közül szabadon választhattak. Az exkluzivitást élvező szolgáltatók ráadásul drágábban is dolgoznak. A vizsgálat eredménye precedensértékű, hiszen a kereskedelmi törvény módosítása óta első alkalommal alkalmazza a hatóság a kereskedelem területén a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés szankcionálását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.