Téligumi-hiány fenyegeti az autósokat

Zsúfoltak a gumiszerelők előjegyzési naptárai, s mert egyre több autós cseréli nemcsak a gumit, hanem az egész kereket, a keréktárolói szolgáltatások iránt is nő az érdeklődés. Az európai gumiabroncspiac zavarai miatt részleges hiány várható hazánkban is.

2006. 11. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új autók gyártóinak törekvései a gumiabroncspiacon is jelentős változásokat hoztak. Míg a Golf/Astra osztály alapfelszereltségű darabjai öt-nyolc éve még 13 colos felnikkel gördültek ki a szalonokból, ma már a 15-16-os méret az általános. A felniméret növekedése a gumiabroncs ballonosságának, vagyis a légpárna méretének a csökkenését okozza, ami egyáltalán nem felel meg a magyar, de különösen a fővárosi utak által támasztott követelményeknek. A „peres” (azaz széles futófelületű, de alacsony oldalfalú) gumik jól fekszenek a biliárdasztal-simaságú német és osztrák utakon, ám rendkívül sérülékenyek a hazai, terepjáró-tesztpályának is beillő hálózaton. Ezzel biztos megélhetést nyújtanak a gumik és felnik javításával és forgalmazásával foglalkozó cégeknek – mondta kérdésünkre Buzás János műhelytulajdonos, a pointS, az egyik jelentős európai gumis szakmai szervezet és együttműködés hazai tisztségviselője. Az idei téligumi-kínálattal kapcsolatban a szakember kifejtette, hogy tavalyhoz képest az árak nem emelkedtek jelentősen. A tapasztalható 3-6 százalékos drágulás leginkább a forint-euró árfolyam változásának következménye, amelyet a kereskedők akciók formájában jórészt visszaadnak a vásárlóknak.
Az európai téliabroncs-ellátási zavarok miatt Buzás részleges abroncshiányra számít. Van olyan nagy európai gyártó, amely erre a szezonra nem is fogad el megrendelést. Ez azt jelenti, hogy egyes méretekben és egyes gyártmányokban hiányos lesz a választék.
A november elejei gyenge havazás ráijesztett az autótulajdonosokra, azóta hosszú sorok kígyóznak a gumiszerelő műhelyek tájékán. A gondos fenntartók most előveszik a téli köpenyeket, illetve az alufelnidivatnak hódolók az acélfelnire szerelt egész télikerék-garnitúrát.
A kétféle kerék tartása nemcsak a divatkövetést szolgálja, de sokkal jobb megoldás az abroncsok és a felni tartós használata szempontjából is. A téli-nyári gumiszerelés ugyanis árt az abroncsnak és a felninek is. A két külön kerékkészlet azonban azzal a hátránnyal jár, hogy a használaton kívüli elhelyezése a városi lakásokban meglehetősen nehéz feladat. A garázstulajdonosoknak könnyebb a helyzetük, de ők sem lehetnek maradéktalanul nyugodtak. A gumi tárolása ugyanis speciális körülményeket kíván, amelyeknek nem mindegyik gépkocsitároló felel meg. A lakóházak mellett felhúzott könnyűszerkezetes épületek ugyanis nyáron átforrósodnak. A nagy hőingadozás, a levegő gyakori cseréje s a fény nem tesz jót a tárolt gumiabroncsnak. Előfordulhat, hogy a téli gumi a nyári pihenés során elveszíti rugalmasságát, s a havas körülmények között nem tapad, vagyis végül cserére szorul.
A szakszerű tárolásra Budapesten több cég is vállalkozik, garnitúránként havonta mintegy ezer forintért fogadják be a használaton kívüli kerekeket. A szolgáltatás azonban nem terjedt el széles körben, a szervizeknek csak egy része lépett kapcsolatba a raktározó vállalkozásokkal. A „keréktárakat”, illetve a „gumihotelt” üzemeltetők ugyanakkor arra panaszkodnak, hogy kapacitásaikat félig sem használják ki.

Jövőre hazai Hankook-abroncsok. Nem valószínű, hogy luxusmárkák tulajdonosai koreai gumit tetetnek a kerekekre – mondta lapunknak egy autópiaci szakértő arra a hírre reagálva, hogy hamarosan Magyarországon készült Hankook-gumikat kínálnak a kereskedők. Az sem valószínű, hogy a legolcsóbb autók tulajdonosai állnak át koreai gumik használatára. A Hankook-gyár termékeit egy jól behatárolható körben, a koreai autók gyártói és tulajdonosai vásárolják majd – mondta a szakember. A dunaújvárosi gyárban jövőre 1,3 millió, 2008-ban pedig ötmillió személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsot készítenek, főként az európai piacra. Az évi tízmilliós kapacitást a tervek szerint 2010-re éri el az üzem. Rövidesen legalább három helyet akar előrelépni a globális ranglistán a világ nyolcadik legnagyobb gumiabroncsgyártójának számító társaság, ezért Európában, Ázsiában és az Egyesült Államokban a dunaújvárosihoz hasonló méretű gyárak létesítésére készül.
A Hankook-abroncsok jelenleg nem tartoznak a csúcsminőségű köpenyek közé. Mint arról lapunk beszámolt, az ADAC német autós érdekvédelmi szervezete által készített teszten a Hankook egyik téli gumija nem megfelelő besorolást kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.