Az új autók gyártóinak törekvései a gumiabroncspiacon is jelentős változásokat hoztak. Míg a Golf/Astra osztály alapfelszereltségű darabjai öt-nyolc éve még 13 colos felnikkel gördültek ki a szalonokból, ma már a 15-16-os méret az általános. A felniméret növekedése a gumiabroncs ballonosságának, vagyis a légpárna méretének a csökkenését okozza, ami egyáltalán nem felel meg a magyar, de különösen a fővárosi utak által támasztott követelményeknek. A „peres” (azaz széles futófelületű, de alacsony oldalfalú) gumik jól fekszenek a biliárdasztal-simaságú német és osztrák utakon, ám rendkívül sérülékenyek a hazai, terepjáró-tesztpályának is beillő hálózaton. Ezzel biztos megélhetést nyújtanak a gumik és felnik javításával és forgalmazásával foglalkozó cégeknek – mondta kérdésünkre Buzás János műhelytulajdonos, a pointS, az egyik jelentős európai gumis szakmai szervezet és együttműködés hazai tisztségviselője. Az idei téligumi-kínálattal kapcsolatban a szakember kifejtette, hogy tavalyhoz képest az árak nem emelkedtek jelentősen. A tapasztalható 3-6 százalékos drágulás leginkább a forint-euró árfolyam változásának következménye, amelyet a kereskedők akciók formájában jórészt visszaadnak a vásárlóknak.
Az európai téliabroncs-ellátási zavarok miatt Buzás részleges abroncshiányra számít. Van olyan nagy európai gyártó, amely erre a szezonra nem is fogad el megrendelést. Ez azt jelenti, hogy egyes méretekben és egyes gyártmányokban hiányos lesz a választék.
A november elejei gyenge havazás ráijesztett az autótulajdonosokra, azóta hosszú sorok kígyóznak a gumiszerelő műhelyek tájékán. A gondos fenntartók most előveszik a téli köpenyeket, illetve az alufelnidivatnak hódolók az acélfelnire szerelt egész télikerék-garnitúrát.
A kétféle kerék tartása nemcsak a divatkövetést szolgálja, de sokkal jobb megoldás az abroncsok és a felni tartós használata szempontjából is. A téli-nyári gumiszerelés ugyanis árt az abroncsnak és a felninek is. A két külön kerékkészlet azonban azzal a hátránnyal jár, hogy a használaton kívüli elhelyezése a városi lakásokban meglehetősen nehéz feladat. A garázstulajdonosoknak könnyebb a helyzetük, de ők sem lehetnek maradéktalanul nyugodtak. A gumi tárolása ugyanis speciális körülményeket kíván, amelyeknek nem mindegyik gépkocsitároló felel meg. A lakóházak mellett felhúzott könnyűszerkezetes épületek ugyanis nyáron átforrósodnak. A nagy hőingadozás, a levegő gyakori cseréje s a fény nem tesz jót a tárolt gumiabroncsnak. Előfordulhat, hogy a téli gumi a nyári pihenés során elveszíti rugalmasságát, s a havas körülmények között nem tapad, vagyis végül cserére szorul.
A szakszerű tárolásra Budapesten több cég is vállalkozik, garnitúránként havonta mintegy ezer forintért fogadják be a használaton kívüli kerekeket. A szolgáltatás azonban nem terjedt el széles körben, a szervizeknek csak egy része lépett kapcsolatba a raktározó vállalkozásokkal. A „keréktárakat”, illetve a „gumihotelt” üzemeltetők ugyanakkor arra panaszkodnak, hogy kapacitásaikat félig sem használják ki.
Jövőre hazai Hankook-abroncsok. Nem valószínű, hogy luxusmárkák tulajdonosai koreai gumit tetetnek a kerekekre – mondta lapunknak egy autópiaci szakértő arra a hírre reagálva, hogy hamarosan Magyarországon készült Hankook-gumikat kínálnak a kereskedők. Az sem valószínű, hogy a legolcsóbb autók tulajdonosai állnak át koreai gumik használatára. A Hankook-gyár termékeit egy jól behatárolható körben, a koreai autók gyártói és tulajdonosai vásárolják majd – mondta a szakember. A dunaújvárosi gyárban jövőre 1,3 millió, 2008-ban pedig ötmillió személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsot készítenek, főként az európai piacra. Az évi tízmilliós kapacitást a tervek szerint 2010-re éri el az üzem. Rövidesen legalább három helyet akar előrelépni a globális ranglistán a világ nyolcadik legnagyobb gumiabroncsgyártójának számító társaság, ezért Európában, Ázsiában és az Egyesült Államokban a dunaújvárosihoz hasonló méretű gyárak létesítésére készül.
A Hankook-abroncsok jelenleg nem tartoznak a csúcsminőségű köpenyek közé. Mint arról lapunk beszámolt, az ADAC német autós érdekvédelmi szervezete által készített teszten a Hankook egyik téli gumija nem megfelelő besorolást kapott.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha