Úgy tűnik, helyes volt a biztosítási alkuszok azon jóslata, miszerint az idén nem az „egy, aki mindent visz” tétel jegyében folyik a piac év végi átalakulása. Az ügyfelek december 1-jén éjfélig pártolhatnak el jelenlegi biztosítójuktól, és az év végéig köthetik meg az új szerződéseket. A korábbi években mindig volt egy biztosító, amely alacsony áraival letarolta a piacot, az idei szezon azonban jóval kiegyenlítettebbnek ígérkezik. Az egyes kimutatások megegyeznek abban, hogy az átkötéseknél legalább két-három biztosító ér el tíz százalék feletti eredményt. – Ma már nehéz meghatározni, hogy melyik a legolcsóbb és a legdrágább társaság – fogalmaz a CLB Független Biztosítási Alkusz közleménye. A cég adatai szerint áraival egyelőre a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) áll az élen, ám a második helyért szoros a verseny a Signal, az Uniqa, a MÁV és az OTP Garancia között. Nagyjából ugyanerről számol be a biztosítás. hu portál, és a Netrisk.hu on-line alkusz tapasztalatai is hasonlók, igaz, náluk egyelőre az Uniqa, Köbe, MÁV sorrend körvonalazódik.
A végleges eredményekig még mozgalmas időszak várható a piacon. A Netrisk.hu ügyvezetője, Haraszti Zsolt hangsúlyozza, hogy sokan az utolsó napokra hagyják a döntést. Példaként említi, hogy tavaly november 29-én egyetlen nap alatt 12 ezren bízták meg a céget az átkötés lebonyolításával, és a kampány utolsó napján három és félszer többen kötöttek szerződést, mint a nyitónapon.
Az eredmények képet adnak majd a biztosítóegyesületek hazai megítéléséről is. Bár a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szezonokból korábban ők kerültek ki győztesen, az idén szárnyukat szegheti, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) két egyesületet is felfüggesztett: egyelőre sem a TIR, sem a MÁV nem köthet új szerződéseket, igaz, utóbbi esetében napokon belül feloldhatják a tilalmat. Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunk kérdésére közölte: már folyik a vizsgálat a MÁV-biztosítónál, és akár a napokban megszülethet a döntés, amin igen sok múlhat: a MÁV ugyanis kedvező, gyakorlatilag a tavalyival megegyező tarifákat kínál, ha tehát „szabad kezet kap”, decemberben még jócskán átalakíthatja a piacot. Jelenleg azonban úgy tűnik, a biztosítóegyesületek körüli viták sokakat elbizonytalanítottak: a Netrisk kimutatása szerint az ár-összehasonlítások ötödénél az egyesületek kínálják a legkedvezőbb lehetőséget, ám az ügyfelek csupán 14 százaléka szerződik le velük.
Az idén ugyanakkor a tavalyinál erőteljesebben vetődött fel az újraszerződés kérdése, vagyis amikor az autós új ügyfélként jelentkezik meglévő biztosítójánál. Egyes számítások szerint ugyanis így akár 8-10 ezer forintot is spórolhatnak az élelmesebbek. Mestyán András, a CLB vezetője ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy míg több társaság tudatosan azonos tarifát kínál a régi és az új ügyfeleknek, másoknál – számításaik szerint főként a Generalinál és az Uniqánál – jóval magasabb lehet a régi, indexált díj, mint az új tarifa. A dilemma kiküszöbölésére Papp Lajos, a független biztosítási alkuszok szövetségének elnöke a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló rendelet módosítását vetette fel, amely szerint az újraszerződő ügyfelek nem minősülnének új ügyfélnek, vagyis nem részesülnének kedvezményekben. Igaz, a szakember rámutatott: a visszás helyzetet maguk a biztosítók is orvosolhatnák, úgy tűnik azonban, nem sietik el a kérdés rendezését.

Szándékosan léphetett a szerelvény elé a mai vonatgázolás áldozata – részletek a tragédiáról