Új adalék tisztítja a kipufogógázt

Nyolcvan százalékkal kevesebb korom- és harminc százalékkal alacsonyabb nitrogén-oxid-tartalom a kipufogógázokban – egyebek mellett ezt írja elő az október elsején életbe lépett új uniós szabályozás. Az Euro4 szabvány teljesítéséhez egy adalékanyag is segítséget nyújt.

Erdősi Csaba
2006. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új megoldások használatára ösztönzi az EU új károsanyag-kibocsátási normája a tehergépjármű-gyártókat és az üzemanyag-forgalmazókat. Az október elsejétől élő, a teherautók kipufogógázainak koromtartalmát nyolcvan százalékkal, nitrogén-oxid-tartalmát pedig harmadával csökkentő előírás betartására az autógyárak az úgynevezett SCR- (Selective Catalytic Reduction) technológia alkalmazásával készültek fel. A különleges katalizátorhoz az OMV szállítja az adalékanyagot, amelyet AdBlue névre kereszteltek.
Az SCR és az AdBlue együttes alkalmazása az osztrák olajtársaság közlése szerint olyannyira visszafogja a tehergépkocsik károsanyag-kibocsátását, hogy ma 35 kamion kipufogója juttat annyi kormot és nitrogén-oxidot a levegőbe, mint évekkel ezelőtt egyetlen. Az SCR-technológia sorozatgyártása 2005 elején kezdődött meg. Ma már a teljes tehergépjármű-ipar SCR-rel rendelkező motorral állítja elő járműveit, ami már a 2009-es károsanyag-kibocsátási szabályozásnak is megfelel.
Az OMV már 2003-ban megnyitotta a világ első, kísérleti jellegű AdBlue-töltőállomását a bajorországi Dingolfingben. Ezt követte 2004-ben Európa első autópálya melletti AdBlue-töltőállomása az Inn völgyében található Vomp mellett, Ausztriában. Ettől kezdve Közép-Európa vezető olaj- és gázipari vállalata prioritásként kezelte a töltőállomások létrehozását a fő gerincutak mentén a környezetbarát tranzitforgalom támogatására, és kiterjesztette AdBlue-hálózatát egész Közép-Európára. Az adalék jelenleg 11 ország (Ausztria, Bulgária, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Németország, Magyarország, Olaszország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia) 131 OMV-töltőállomásán kapható. Ezek közül 32 állomásnál az oldat közvetlenül a kútból vásárolható, míg a többi töltőállomáson 10 literes kiszerelésben kapható. 2007-ben az OMV 67-re növeli AdBlue-val ellátott töltőállomásainak számát Közép-Európában.
Az AdBlue „lelke” a karbamidoldat. Az adalékot az SCR-rel szerelt teherautók különtartályába öntik, ahonnan az automatikusan töltődik át a kipufogórendszerbe az utazás alatt. Egy hatvanliteres tartályt átlagban négyezer kilométerenként egyszer kell feltölteni. A katalizátoros konverter a karbamidoldat segítségével ártalmatlan légköri nitrogénre és vízre bontja le a káros nitrogén-oxidot. A karbamid érdekessége, hogy a természetben az emlősök vizeletében található meg, a fehérje-anyagcsere végtermékeként, és már régóta alkalmazzák az iparban szennyezéscsökkentő anyagként. Ipari méretekben szintetikusan állítják elő ammóniából és szén-dioxidból, és ezt használják a nitrogén-oxid csökkentésére az állandó telephelyű erőművek esetében is. Az OMV az adalék iránti kereslet gyors növekedésére számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.