Milliárdos pluszköltségeket eredményezett az autópálya-építések deficitcsökkentő „kreatív” könyvelése – derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb jelentéséből, amely az elmúlt évek sztrádaberuházásait vette górcső alá. A tavaly és idén meghiúsult autópálya-elszámolások azért voltak fontosak a kormánynak, mert ezek segítségével kívánta volna a költségvetésen kívül elszámolni az autópálya-építési kiadások legnagyobb részét, ezzel csökkentve – papíron – a büdzsé hiányát.
A számvevők szerint a sztrádafinanszírozást az drágította meg, hogy a büdzsén kívüli elszámolás miatt a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. arra kényszerült, hogy a beruházások finanszírozására államilag nem garantált, azaz drágább – magasabb kamat- és bankköltséggel járó – áthidaló hiteleket vegyen fel. Az NA Zrt. által felvett hitelek több mint 11 százalékát az áthidaló hitelek tették ki, amelyekre azért volt szükség, mert a finanszírozási források nem álltak időben rendelkezésre. Sokba került a Kóka János gazdasági miniszter által meghirdetett kötvénykibocsátás is, amely ugyan nem valósult meg, az azzal összefüggő költségek idén szeptemberig mégis 1,8 milliárd forintra rúgtak az ÁSZ számításai szerint.
Őrült végjáték: csodagól döntött a Real Madrid rekordot jelentő mérkőzésén
