Szakemberek szerint érdemesebb a hazai középkategóriás márkákat vásárolni, így kevésbé várható, hogy a rosszabb külföldi termékekkel elrontjuk az ünnepet. Évente 24-25 millió palack pezsgőt vásárolunk meg. Az esztendő végén a boltokban kínált nedűből minden ötödik palack határainkon kívülről érkezett.
Továbbra is az ünnepek italának nevezhető hazánkban a pezsgő, így e termék fogyasztása főként az év utolsó hónapjára jellemző. Ilyenkor az éves pezsgőforgalom 60-70 százalékát bonyolítják le a kereskedők – tájékoztatta lapunkat Gundel Károly, a Helibor Kft. kereskedelmi igazgatója. A 800 termelő összefogásával létrejött szövetkezeti pincészet egyébként nemrégiben szerezte meg az izsáki pezsgőüzemet, amely évi 3 millió palackos értékesítésével hazánk második legnagyobb gyárának minősül.
*
Az eladott pezsgőből származó bevétel alapján a Törley Pezsgőpincészet Kft. a legnagyobb hazai szereplő: a cég piaci részesedése meghaladja a 70 százalékot. Lőrik Tamás, a Törley termékmenedzsere szerint a hazai piacon évente 24-25 millió palack pezsgő kerül kereskedelmi forgalomba. A Törleynél a teljes értékesítés körülbelül 50 százaléka – 7-8 millió palack – jellemző az év utolsó két hónapjára, csak decemberben az éves mennyiség egyharmadát adják el.
Miközben az év nagy részében az importpezsgők 3–5 százalékot hasítanak ki a magyar piacból, az esztendő utolsó hónapjaiban – a nemzetközi kereskedelmi láncok tevékenységének köszönhetően – 15–18 százalékra ugrik fel ez a szám – állapította meg Lőrik Tamás. Vagyis az ünnepek közeledtével minden ötödik palack üzletben árult pezsgőt külföldről hozzák be. Év végén a kereskedelem vevőcsalogatónak használja a pezsgőt, mégpedig úgy, hogy 40– 50 százalékos kedvezménnyel, palackonként 300–500 forintért kínálják a hazai piacon ismeretlen, alacsony kategóriás, olasz és német márkákat. Gundel Károly szerint a két országból érkező import mértéke meghaladhatja az ötmillió palackot is. A szakember tudomása szerint emellett középkategóriás spanyol pezsgők is érkeznek, amelyek jellemzően sokkal jobb alapanyagokból készülnek, és szebb csomagolásban kerülnek az üzletekbe. Ezek ára 800 és 3000 forint között mozog, mennyiségük pedig elérheti az egymillió palackot is.
A Helibor Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a magyar pezsgőpiacon az utóbbi években 5-6 százalékos csökkenés volt megfigyelhető. Lőrik Tamás, az AC Nielsen piackutató adataira hivatkozva pedig arról számolt be, hogy idén már kétszázalékos lehet a növekedés. Gundel Károly szerint a növekedésben az is szerepet játszhat, hogy az igényesebb fogyasztók szívesen nyúlnak a pezsgőhöz már év közben is, egy-egy finom vacsora kiegészítése érdekében. Ennek, illetve a növekvő bor- és pezsgőkultúrának köszönhetően kissé csökken az olcsóbb pezsgők aránya. A szakértők az olcsó alapkategóriába a palackonként 250–500 forintért kapható, általában egy-egy áruházlánchoz köthető, egyedi címkézéssel megjelenő pezsgőket sorolják, amelyek az összes pezsgőforgalom 20-25 százalékát adják. A legnagyobb piaci részesedéssel az 500–1000 forintba kerülő, középkategóriás pezsgők rendelkeznek, ami körülbelül 70-75 százalékot jelent. Itt már megjelennek az igazi márkás termékek, amiket a fogyasztók pontosan be tudnak azonosítani. A magyar termelésű pezsgőknél a prémiumkategóriába a palackonként ezer forintért kapható pezsgőket sorolhatjuk, ezek piaci részesedése 5–10 százalékos. Látható, hogy a hazai kínálat bőséges. Így mindenki eldöntheti, hogy a jól ismert, megbízható minőségű hazai pezsgővel, vagy az ismeretlen, esetleg csalódást okozó gyöngyöző itallal vág neki a jövő esztendőnek.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség