Noha a kormány mindeddig a közösségi közlekedés fejlesztését, illetve annak igénybevételét hangoztatta a lakosság körében az egyéni közlekedéssel szemben, a jövő évi jegyáremelésekkel, illetve a kedvezmények megvonásával a gyakorlatban pont ennek használatát akadályozza. A 2007-es változások következményeként abban az esetben, ha például egy négytagú család (szülők két 14 év alatti gyermekkel) 160 kilométert tesz meg menettérti viszonylatban vonattal, csaknem négyezer forinttal kerül majd többe az utazása. Mivel a 6 és 14 év kor közötti gyermekek jelenleg 67,5 százalékos kedvezménnyel utazhatnak, ezen a távolságon például egy négytagú családnak a 8640 forintos oda-vissza utazás költsége 2007 májusától csaknem 50 százalékkal emelkedik. A kormány döntésének megfelelően január elejétől a Volán-társaságok tarifái hat, a vasúti tarifák átlagosan 16 százalékkal emelkednek, 2007 májusától pedig egy szintre kerülnek a helyközi viteldíjak – abban a hónapban az újabb átlagos díjemelés négy, illetve 17 százalékos lesz –, emellett a kedvezményrendszerben is jelentősek lesznek a változások: jövőre megszűnik kilenc kedvezménykategória, nyolc esetében csökken a támogatás mértéke, 14 kategória változatlan marad, s hatnál az eddiginél nagyobb állami hozzájárulás mellett lehet majd igénybe venni a járatokat. Többek között a 6 és 14 éves kor közötti gyermekek utazási kedvezménye 50 százalékra mérséklődik, ugyanígy az óvodáscsoportok eddigi 90, a 10 év alatti gyermekcsoportok 67,5 százalékos kedvezménye. A legnagyobb változásra a vonattal utazók számíthatnak, akik 100 kilométeres távolságig veszik igénybe a vasúti járműveket. Az ő esetükben jövő májusig az egy kilométerre jutó utazási költség akár 50 százalékkal emelkedhet, ám még a 160 kilométeres viszonylatban is 30 százalékos lesz a változás. A vonattal közlekedők viszont leginkább 100 kilométeres távolságig utaznak – elsősorban a hivatásforgalomban, illetve ügyintézés céljából. Ezzel együtt a bérletkedvezmények is változnak, egy bérlet a jelenlegi 22 helyett 18 menettérti jegy árával lesz egyenértékű. Az eddiginél nagyobb bérletkedvezményt a középiskolások, a nappali és az esti tagozatra járó felsőoktatásban tanulók vehetnek igénybe a lakóhely és az iskola között.
Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője lapunknak elmondta, hogy a kedvezményrendszerek ilyen szintű változása abban az esetben lenne indokolt, ha az ország állapota ezt lehetővé tenné, azaz a lakosság jövedelmi viszonya javulna. Ezzel szemben jövőre a megszorítások és az áremelések miatt csökken az emberek felhasználható jövedelme, s a kormány ilyen irányú intézkedései leginkább a nehezebb szociális helyzetben lévő rétegeket sújtják, amelyeknek a napi életvitelükhöz tartozik a helyközi utazás. Fónagy János szerint a régiókban a vasúti és az autóbuszos szolgáltatásra egyaránt szükség van, ráadásul a vasútvonalak forgalmának szüneteltetéséről úgy döntött a kormány, hogy azokat nem fejlesztették, így nem véletlen a viszonylag alacsony utasszám.

Egy borászat, amely a Balaton mellől hódította meg a világot