Február végétől a MÁV Zrt. 14 mellékvonalán, összességében 474 kilométeren szüneteltetik a vasúti személyszállítást a GKM döntésének értelmében, további 14 vonal esetében pedig még egyeztet a szaktárca a forgalom fenntartásáról az illetékesekkel. Ezen vonalak utasait a Volán társaságok szállítják majd, csakúgy, mint azon az öt szakaszon, ahol eddig a MÁV közlekedtetett vonatpótló autóbuszokat.
A tarifákat 2007 májusában hozzák egy szintre, jövő január elsején pedig a Volán társaságok átlagosan hat, a MÁV és a GYSEV 16 százalékkal emeli menetjegyei árát. A tarifarendszer átalakításával száz kilométeres távolságig a vonatjegyek kilométerenkénti ára akár ötven százalékkal is emelkedhet.
A helyközi közösségi közlekedésben kilenc kedvezménykategória szűnik meg, nyolc esetében pedig csökken az állami támogatás mértéke: jövőre nem vehetnek igénybe utazási kedvezményt például a felsőoktatásban tanuló esti és levelezős hallgatók, ugyanígy megvonják a támogatást a határon túli magyar pedagógusoktól s a felsőoktatási intézményben tanító, magyar igazolvánnyal rendelkező oktatóktól.
*
A szaktárca, ha fokozatosan is, de tartja magát ahhoz az elképzeléséhez, hogy a vizsgálatba bevont 28 mellékvonalon – amelyek szüneteltetését nyáron jelentette be Kóka János miniszter – a Volán-társaságok járműveivel váltsa ki a tömegközlekedést, mivel ebben az esetben csak az autóbusz-társaságok kapnának állami árkiegészítést. A szaktárca további egyeztetéseket ígér, ám azon korábbi álláspontját nem változtatta meg, miszerint a MÁV a hivatalos adatok szerint 2007-ben tízmilliárd forint költséget takaríthat meg a 28 vonal forgalmának szüneteltetésével. Kóka János ugyanakkor bejelentette, hogy összehangolják a társaságok menetrendjeit, megállókat helyeznek át, vagy meghosszabbítják a járatok útvonalát. A vasút bezárását ellenző helyi képviselők és szakemberek viszont pont azt az álláspontot képviselik, hogy ezen hiányosságok megszüntetésével a vasút is versenyképesebbé tehető. Kóka János lapunk azon felvetésére, hogy miért nem az összehangolás eredményeképpen döntenek a korlátozásokról, azt mondta: a régiókban azokon a vonalakon szüneteltetik a vonatforgalmat, ahol a vasút párhuzamosan halad a közúttal. A közlekedési társaságok járműveinek kihasználtsága viszont nem túl kedvező. A minisztériumi adatok szerint a MÁV járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság 45 százalékos, ezen belül a térségi szárnyvonalakon 35, a vidéki elővárosi forgalomban pedig 27 százalékos. Meglepő viszont, hogy a Volán-társaságok járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság csak 33 százalékos. A szaktárca ugyanakkor döntött arról is, hogy 100 kilométeres távolságon felül, illetve az elővárosi forgalomban a vasúttársaságok kapnának állami árkiegészítést.
Kóka János bejelentése szerint a tarifaemelések révén három-négy milliárd forinttal növelhetik 2007-ben bevételeiket a közlekedési társaságok, a kedvezményrendszerek átalakításával viszont hat-hét milliárd forintot spórolhat a költségvetés. Az átalakítás eredményeképpen kilenc kedvezménykategória szűnik meg, nyolcnál csökken a támogatás mértékeA bérletek értéke az eddigi 22 helyett 18 menettérti jegy árával lesz egyenértékű. Az esti és a levelezős hallgatókon kívül megszűnik például a díjkedvezménye az EU-képviselőknek, a csoportosan utazó sportolóknak, valamint a játékvezetőknek. A 65 éven felüliek díjmentesen vehetik igénybe a buszt és a vonatot. Az eddigi 67,5 százalékos kedvezmény 50 százalékra csökken a 6–14 év közötti gyermekek, a középiskolások, továbbá az iskola és a lakóhely között közlekedő felsőoktatásban tanuló diákok esetében. A költségvetési intézményben dolgozók az ötvenszázalékos menetdíjkedvezményt nem korlátlanul, hanem évente 12 alkalommal vehetik igénybe.
A Fidesz szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány 14 vonalat megszüntet, és másik 14 vasútvonal megszüntetését vizsgálja, s egyes kedvezmények megvonását sem tudják elfogadni – közölte Fónagy János országgyűlési képviselő. A politikus szerint nem igazak a vasút forgalmi adatai, a költségmeghatározások, s a veszteséggel kapcsolatos számok sem.
Tiltakozó diákok. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája botrányosnak tartja a kormány döntését a hallgatói utazási kedvezmények megszüntetéséről, s felszólítja a kabinetet az intézkedések visszavonására, ellenkező esetben a hallgatói szervezet tiltakozó akciókat indít – közölte Ekler Gergely elnök.

77 éves lenne Cserháti Zsuzsa – fia elárulta, miért nem jár a sírhoz