Leépítések és áremelések

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének döntése szerint jövőre tizennégy mellékvonalon szüneteltetik a személyforgalmat, egy szintre hozzák az autóbuszok és a vonatok menetdíjait, s az államilag támogatott utazások esetében kilenc kedvezményt szüntet meg a kormány.

Putsay Gábor
2006. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Február végétől a MÁV Zrt. 14 mellékvonalán, összességében 474 kilométeren szüneteltetik a vasúti személyszállítást a GKM döntésének értelmében, további 14 vonal esetében pedig még egyeztet a szaktárca a forgalom fenntartásáról az illetékesekkel. Ezen vonalak utasait a Volán társaságok szállítják majd, csakúgy, mint azon az öt szakaszon, ahol eddig a MÁV közlekedtetett vonatpótló autóbuszokat.
A tarifákat 2007 májusában hozzák egy szintre, jövő január elsején pedig a Volán társaságok átlagosan hat, a MÁV és a GYSEV 16 százalékkal emeli menetjegyei árát. A tarifarendszer átalakításával száz kilométeres távolságig a vonatjegyek kilométerenkénti ára akár ötven százalékkal is emelkedhet.
A helyközi közösségi közlekedésben kilenc kedvezménykategória szűnik meg, nyolc esetében pedig csökken az állami támogatás mértéke: jövőre nem vehetnek igénybe utazási kedvezményt például a felsőoktatásban tanuló esti és levelezős hallgatók, ugyanígy megvonják a támogatást a határon túli magyar pedagógusoktól s a felsőoktatási intézményben tanító, magyar igazolvánnyal rendelkező oktatóktól.
*
A szaktárca, ha fokozatosan is, de tartja magát ahhoz az elképzeléséhez, hogy a vizsgálatba bevont 28 mellékvonalon – amelyek szüneteltetését nyáron jelentette be Kóka János miniszter – a Volán-társaságok járműveivel váltsa ki a tömegközlekedést, mivel ebben az esetben csak az autóbusz-társaságok kapnának állami árkiegészítést. A szaktárca további egyeztetéseket ígér, ám azon korábbi álláspontját nem változtatta meg, miszerint a MÁV a hivatalos adatok szerint 2007-ben tízmilliárd forint költséget takaríthat meg a 28 vonal forgalmának szüneteltetésével. Kóka János ugyanakkor bejelentette, hogy összehangolják a társaságok menetrendjeit, megállókat helyeznek át, vagy meghosszabbítják a járatok útvonalát. A vasút bezárását ellenző helyi képviselők és szakemberek viszont pont azt az álláspontot képviselik, hogy ezen hiányosságok megszüntetésével a vasút is versenyképesebbé tehető. Kóka János lapunk azon felvetésére, hogy miért nem az összehangolás eredményeképpen döntenek a korlátozásokról, azt mondta: a régiókban azokon a vonalakon szüneteltetik a vonatforgalmat, ahol a vasút párhuzamosan halad a közúttal. A közlekedési társaságok járműveinek kihasználtsága viszont nem túl kedvező. A minisztériumi adatok szerint a MÁV járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság 45 százalékos, ezen belül a térségi szárnyvonalakon 35, a vidéki elővárosi forgalomban pedig 27 százalékos. Meglepő viszont, hogy a Volán-társaságok járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság csak 33 százalékos. A szaktárca ugyanakkor döntött arról is, hogy 100 kilométeres távolságon felül, illetve az elővárosi forgalomban a vasúttársaságok kapnának állami árkiegészítést.
Kóka János bejelentése szerint a tarifaemelések révén három-négy milliárd forinttal növelhetik 2007-ben bevételeiket a közlekedési társaságok, a kedvezményrendszerek átalakításával viszont hat-hét milliárd forintot spórolhat a költségvetés. Az átalakítás eredményeképpen kilenc kedvezménykategória szűnik meg, nyolcnál csökken a támogatás mértékeA bérletek értéke az eddigi 22 helyett 18 menettérti jegy árával lesz egyenértékű. Az esti és a levelezős hallgatókon kívül megszűnik például a díjkedvezménye az EU-képviselőknek, a csoportosan utazó sportolóknak, valamint a játékvezetőknek. A 65 éven felüliek díjmentesen vehetik igénybe a buszt és a vonatot. Az eddigi 67,5 százalékos kedvezmény 50 százalékra csökken a 6–14 év közötti gyermekek, a középiskolások, továbbá az iskola és a lakóhely között közlekedő felsőoktatásban tanuló diákok esetében. A költségvetési intézményben dolgozók az ötvenszázalékos menetdíjkedvezményt nem korlátlanul, hanem évente 12 alkalommal vehetik igénybe.
A Fidesz szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány 14 vonalat megszüntet, és másik 14 vasútvonal megszüntetését vizsgálja, s egyes kedvezmények megvonását sem tudják elfogadni – közölte Fónagy János országgyűlési képviselő. A politikus szerint nem igazak a vasút forgalmi adatai, a költségmeghatározások, s a veszteséggel kapcsolatos számok sem.

Tiltakozó diákok. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája botrányosnak tartja a kormány döntését a hallgatói utazási kedvezmények megszüntetéséről, s felszólítja a kabinetet az intézkedések visszavonására, ellenkező esetben a hallgatói szervezet tiltakozó akciókat indít – közölte Ekler Gergely elnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.