Reformnak csak részben nevezhető a közösségi közlekedés átszervezése, amiről a kormány tagjai most egyeztetnek Balaton-őszödön, ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) elképzelései között összehangolás, összevonás, vasúti mellékvonalak forgalmának szüneteltetése szerepel, fejlesztések azonban nincsenek napirenden. Márpedig a szóban forgó 28 mellékvonal esetében a vasútállomással rendelkező települések vezetőinek többsége nemcsak a vonalak megtartása, hanem azok fejlesztése mellett foglalt állást, ugyanis ezáltal a forgalom is növelhető lenne. Nem elhanyagolható szempont, hogy a közigazgatás és az egészségügy átszervezése iskolák, kórházak összevonásával, megszüntetésével jár együtt, így a tömegközlekedés szerepe is felértékelődik, ráadásul a közutak állapota is meglehetősen rossz. A gazdasági tárca illetékesei a hivatalos egyeztetéseken a térségi önkormányzati vezetőket arról tájékoztatták: a döntés során figyelembe veszik az utasforgalmi adatokat, valamint azt, hogy milyen szinten helyettesíthető egymással a közút és a vasút. A fő rendező elv azonban, hogy a különféle változatok milyen költségvetési hozzájárulást igényelnek. A gazdasági tárca ugyanis a MÁV- és a Volán-járatok párhuzamosságainak felszámolását azzal indokolja, hogy a közszolgáltatásban nélkülözhetetlen állami árkiegészítést a hatékonyabb szolgáltató társaság kapná meg.
A szüneteltetésre szánt szárnyvonalak esetében mostanság már egyre nagyobb kérdés: vajon mire alapozza a tárca a döntését, ugyanis arra már fény derült, hogy a legfőbb indokként szereplő utasforgalmi adatok meglehetősen megbízhatatlanok. Ezt többek között a Magyar Vasúti Hivatal elnöke, Antal Dániel is állította a minap, aki szerint a nógrádi és a kőrösi térségekben végzett felülvizsgálat eredményei jelentős eltérést mutatnak a független számláló cégek adataitól. A Reflex Környezetvédelmi Egyesület felmérésében is több utas szerepel, mint a GKM adataiban, ráadásul az általuk vizsgált Veszprém megyei vonal csomópontjain szerintük sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít megfelelő csatlakozásokat.
A gazdasági tárca közlekedési csomagjában a Volán-társaságok regionális szintű összevonása, az utazási kedvezmények szűkítése szerepel. A regionális szintű átszervezés – négy-öt Volánt egy társaságba vonnának össze – ugyanakkor jogi nehézségekbe ütközik: a 24 Volán-cég ugyanis közszolgáltatási szerződést kötött az állammal, megszűnésük esetén az ebben foglalt jogokat és kötelezettségeket nehézkes lenne átruházni egy új regionális társaság felé. Szakmai körökben tudni vélik, hogy a regionális átszervezés sem hozna egyértelmű javulást a közszolgáltatásban. Az autóbuszjáratok gyakorisága az új rendszerben is attól függ majd, hogy a gazdasági tárca mit minősít közfeladatnak, azaz mihez nyújt költségvetési forrásokat.

Ilyet még nem láttunk: maguk a Tisza-hívők szedik ízekre Kulja Andrást