Megszorítások a közlekedésben is

A tegnap kezdődött hét végi balatonőszödi kormányülés egyik kiemelt témája a helyközi és regionális tömegközlekedés átszervezése. A gazdasági tárcának már másfél hónapja a kormány elé kellett volna terjesztenie elképzeléseit. Kérdés, hogy a gazdasági tárca mire alapozza a vasúti szárnyvonalak tervezett megszüntetését, miközben az érvként felhozott utasforgalmi adatok a Magyar Vasúti Hivatal szerint is megbízhatatlanok.

Putsay Gábor
2006. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Reformnak csak részben nevezhető a közösségi közlekedés átszervezése, amiről a kormány tagjai most egyeztetnek Balaton-őszödön, ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) elképzelései között összehangolás, összevonás, vasúti mellékvonalak forgalmának szüneteltetése szerepel, fejlesztések azonban nincsenek napirenden. Márpedig a szóban forgó 28 mellékvonal esetében a vasútállomással rendelkező települések vezetőinek többsége nemcsak a vonalak megtartása, hanem azok fejlesztése mellett foglalt állást, ugyanis ezáltal a forgalom is növelhető lenne. Nem elhanyagolható szempont, hogy a közigazgatás és az egészségügy átszervezése iskolák, kórházak összevonásával, megszüntetésével jár együtt, így a tömegközlekedés szerepe is felértékelődik, ráadásul a közutak állapota is meglehetősen rossz. A gazdasági tárca illetékesei a hivatalos egyeztetéseken a térségi önkormányzati vezetőket arról tájékoztatták: a döntés során figyelembe veszik az utasforgalmi adatokat, valamint azt, hogy milyen szinten helyettesíthető egymással a közút és a vasút. A fő rendező elv azonban, hogy a különféle változatok milyen költségvetési hozzájárulást igényelnek. A gazdasági tárca ugyanis a MÁV- és a Volán-járatok párhuzamosságainak felszámolását azzal indokolja, hogy a közszolgáltatásban nélkülözhetetlen állami árkiegészítést a hatékonyabb szolgáltató társaság kapná meg.
A szüneteltetésre szánt szárnyvonalak esetében mostanság már egyre nagyobb kérdés: vajon mire alapozza a tárca a döntését, ugyanis arra már fény derült, hogy a legfőbb indokként szereplő utasforgalmi adatok meglehetősen megbízhatatlanok. Ezt többek között a Magyar Vasúti Hivatal elnöke, Antal Dániel is állította a minap, aki szerint a nógrádi és a kőrösi térségekben végzett felülvizsgálat eredményei jelentős eltérést mutatnak a független számláló cégek adataitól. A Reflex Környezetvédelmi Egyesület felmérésében is több utas szerepel, mint a GKM adataiban, ráadásul az általuk vizsgált Veszprém megyei vonal csomópontjain szerintük sem a MÁV, sem a Volán nem biztosít megfelelő csatlakozásokat.
A gazdasági tárca közlekedési csomagjában a Volán-társaságok regionális szintű összevonása, az utazási kedvezmények szűkítése szerepel. A regionális szintű átszervezés – négy-öt Volánt egy társaságba vonnának össze – ugyanakkor jogi nehézségekbe ütközik: a 24 Volán-cég ugyanis közszolgáltatási szerződést kötött az állammal, megszűnésük esetén az ebben foglalt jogokat és kötelezettségeket nehézkes lenne átruházni egy új regionális társaság felé. Szakmai körökben tudni vélik, hogy a regionális átszervezés sem hozna egyértelmű javulást a közszolgáltatásban. Az autóbuszjáratok gyakorisága az új rendszerben is attól függ majd, hogy a gazdasági tárca mit minősít közfeladatnak, azaz mihez nyújt költségvetési forrásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.