Menekülnek a vevők az autószalonokból

Az importőrök 10, a kereskedők 15–25, a vásárlók 29 százalékos visszaesést várnak az új autók piacán a kormányzat megszorító intézkedései miatt. A legnagyobb veszteséget minden bizonnyal a családi használatra szánt új személyautók forgalmazói szenvedik el a következő években.

2006. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tízszázalékos visszaesésre számít jövőre az új autók piacán a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – mondta lapunknak Győző Gábor elnök. Ez azt jelenti, hogy ha teljesül az, amit erre az évre jósolnak, vagyis 190 ezer személyautó és terepjáró eladása, akkor 2007-ben 170 ezer jármű értékesítése várható. Kérdésünkre, hogy miképpen ellensúlyozzák majd a kiesést az importőrök és a kereskedők, várható-e árcsökkentés, vagy inkább folyamatos akciózásra számíthatunk, Győző úgy vélekedett, ez elsősorban a gyártók és az importőrök megállapodásán múlik. Azt mindenesetre valószínűtlennek tartotta a szövetség elnöke, hogy a listaárak lefelé változzanak, de az akciók, látványos kedvezmények megjelenése bizonyosan várható.
Az MGE tapasztalatai szerint a megszorítások nem egyformán érintik a piac minden területét. A különböző kategóriájú gépkocsik más és más vásárlói körre számíthatnak. A kisautókat elsősorban a háztartások vásárolják, ez számít a sajátos magyar viszonyok között családi autónak. Az alsó közép-, közép- és felső kategóriás, valamint a prémium modellek vásárlói döntően cégek, flottavásárlók. A háztartások vásárlóerejének visszaesése ezért leginkább a legnagyobb számú kis kategóriás autók forgalmazóit bünteti. A cégek által vásárolt gépkocsik forgalma ezzel szemben várhatóan nő – fejtegette Győző Gábor.
Ennél sötétebben látják a helyzetet a kereskedők. Mint azt Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége alelnöke lapunknak korábban elmondta: minden negyedik autókereskedő bezárhatja a boltot 2007-ben és 2008-ban, mert nem élik túl az értékesítésnél tapasztalható 15–25 százalékos csökkenést. A várható forgalomcsökkenés mellett a vállalkozásokat terhelő egyéb adó- és járulékemelkedések, rezsiköltségek drágulása is rontja a kereskedések túlélésének esélyeit. A lehetséges vásárlók körében végzett kutatás azt mutatja, hogy az emberek inkább használt autót vagy kisebb új gépkocsit vesznek majd a közeljövőben – derül ki a TNS Hungary felmérésének adataiból. A felnőtt lakosság kétharmada szerint a gazdasági intézkedések jelentős hatással lesznek a magyarországi autóvásárlásokra az elkövetkezendő időszakban. A válaszadók jelentős része – jellemzően fiatalok – úgy vélekedett, hogy a megszorító intézkedések következtében az emberek inkább a használt autók felé fordulnak. Sokan voltak azonban – mintegy 25 százalék, jellemzően középkorúak –, akik szerint a kisebb vagy olcsóbb autóké a jövő. Továbbá létezik egy demográfiailag jól elkülöníthető, kisebb szegmens is – nagyrészt a budapesti és nagyvárosi, egyetemet, illetve főiskolát végzettek –, akik szerint a megszorításoknak nem lesz számottevő hatásuk az új autók vásárlására.
Ha a keresletcsökkenés folytatódik, akkor az autóimportőröknek és -kereskedőknek is komolyabb lépésekre kell elszánniuk magukat. A kutatásban részt vevők 51 százaléka vélekedik úgy, hogy a közeljövő kedvezőbb akciókat hoz az autópiacon. A megkérdezettek 29 százaléka képviselte azt az álláspontot, hogy a kereskedők kénytelenek lesznek csökkenteni az új autók árait, hogy fenntarthassák az érdeklődést és a forgalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.