Tízszázalékos visszaesésre számít jövőre az új autók piacán a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – mondta lapunknak Győző Gábor elnök. Ez azt jelenti, hogy ha teljesül az, amit erre az évre jósolnak, vagyis 190 ezer személyautó és terepjáró eladása, akkor 2007-ben 170 ezer jármű értékesítése várható. Kérdésünkre, hogy miképpen ellensúlyozzák majd a kiesést az importőrök és a kereskedők, várható-e árcsökkentés, vagy inkább folyamatos akciózásra számíthatunk, Győző úgy vélekedett, ez elsősorban a gyártók és az importőrök megállapodásán múlik. Azt mindenesetre valószínűtlennek tartotta a szövetség elnöke, hogy a listaárak lefelé változzanak, de az akciók, látványos kedvezmények megjelenése bizonyosan várható.
Az MGE tapasztalatai szerint a megszorítások nem egyformán érintik a piac minden területét. A különböző kategóriájú gépkocsik más és más vásárlói körre számíthatnak. A kisautókat elsősorban a háztartások vásárolják, ez számít a sajátos magyar viszonyok között családi autónak. Az alsó közép-, közép- és felső kategóriás, valamint a prémium modellek vásárlói döntően cégek, flottavásárlók. A háztartások vásárlóerejének visszaesése ezért leginkább a legnagyobb számú kis kategóriás autók forgalmazóit bünteti. A cégek által vásárolt gépkocsik forgalma ezzel szemben várhatóan nő – fejtegette Győző Gábor.
Ennél sötétebben látják a helyzetet a kereskedők. Mint azt Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége alelnöke lapunknak korábban elmondta: minden negyedik autókereskedő bezárhatja a boltot 2007-ben és 2008-ban, mert nem élik túl az értékesítésnél tapasztalható 15–25 százalékos csökkenést. A várható forgalomcsökkenés mellett a vállalkozásokat terhelő egyéb adó- és járulékemelkedések, rezsiköltségek drágulása is rontja a kereskedések túlélésének esélyeit. A lehetséges vásárlók körében végzett kutatás azt mutatja, hogy az emberek inkább használt autót vagy kisebb új gépkocsit vesznek majd a közeljövőben – derül ki a TNS Hungary felmérésének adataiból. A felnőtt lakosság kétharmada szerint a gazdasági intézkedések jelentős hatással lesznek a magyarországi autóvásárlásokra az elkövetkezendő időszakban. A válaszadók jelentős része – jellemzően fiatalok – úgy vélekedett, hogy a megszorító intézkedések következtében az emberek inkább a használt autók felé fordulnak. Sokan voltak azonban – mintegy 25 százalék, jellemzően középkorúak –, akik szerint a kisebb vagy olcsóbb autóké a jövő. Továbbá létezik egy demográfiailag jól elkülöníthető, kisebb szegmens is – nagyrészt a budapesti és nagyvárosi, egyetemet, illetve főiskolát végzettek –, akik szerint a megszorításoknak nem lesz számottevő hatásuk az új autók vásárlására.
Ha a keresletcsökkenés folytatódik, akkor az autóimportőröknek és -kereskedőknek is komolyabb lépésekre kell elszánniuk magukat. A kutatásban részt vevők 51 százaléka vélekedik úgy, hogy a közeljövő kedvezőbb akciókat hoz az autópiacon. A megkérdezettek 29 százaléka képviselte azt az álláspontot, hogy a kereskedők kénytelenek lesznek csökkenteni az új autók árait, hogy fenntarthassák az érdeklődést és a forgalmat.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának