MT: cégintegráció

Erős piaci versenyben kell helytállnia a Magyar Telekom-csoportnak, amely jelenleg egy integrációs folyamat kellős közepén van – fejtette ki Nagy Bálint, a cég kommunikációs igazgatója, aki szerint a jövő az internet és az azzal kapcsolatos szolgáltatások robbanásszerű fejlődését fogja hozni, s a piac feltehetően az integrált ajánlatok irányába halad. Nagy Bálint, aki tizenegy éve a cég kommunikációs igazgatója, december végén távozik posztjáról. Mint mondta, a társaságnál töltött ideje alatt egy elosztócégből egy, az amerikai tőzsdén is jegyzett versenypiaci szereplővé lépett elő a mai Magyarország legnagyobb távközlési vállalata.

Dénes Zoltán
2006. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen erősödött az elmúlt években a verseny a telekommunikációs piacon is, ami a társaságokat új szolgáltatások bevezetésére is kényszerítette, a Magyar Telekom (MT) hogyan igyekszik megfelelni a piaci elvárásoknak, kényszerűségeknek?
– Társaságunk igazi jellegzetessége és erénye, amivel kitűnik a távközlési piacon, hogy integrált cég, legalábbis öles léptekkel efelé halad. Ezt gyakorlatilag egyetlen cégcsoport sem tudja elmondani magáról a hazai telekommunikációs szektorban. A Magyar Telekom-csoportban, igaz, különböző márkák alatt, de a telekommunikációs paletta teljes vertikumát nyújtja, akinek internetre van szüksége, az internetvállalathoz fordul, ez ugye a T-Online, aki mobiltelefont szeretne, az a
T-Mobile-hoz, aki vezetékes telefonhoz kötődő szolgáltatást szeretne, a T-Comhoz, kábeltévét pedig a T-Kábeltől lehet igénybe venni. Tulajdonképpen a Magyar Telekomnak ez komoly versenyelőnye, amelyet az eddigieknél jobban ki kell használnia.
– Úgy tűnik, ezt csak mostanában kezdi kiaknázni…
– Ez igaz, a társaság jelenleg egy integrációs folyamat kellős közepén van, amelyből a fogyasztó túl sokat még nem érzékel, sőt tapasztalatunk szerint az emberekben még keverednek a különböző márkák és a hozzájuk kötődő szolgáltatások. De a kérdésre az a válasz, hogy a Magyar Telekom egyik versenyelőnye mindenképpen az, hogy a szolgáltatások teljes palettáját fel tudja mutatni, s céljai szerint ezeket a lehető legintegráltabban szeretné a közeljövőben nyújtani.
– A Magyar Telekom egyik legnagyobb előnye az óriási ügyfélbázis, ami a vonalas szolgáltatásból adódott. Noha ezen előfizetések száma egy ideig csökkent, úgy tűnik, mostanság ez is stabilizálódik. Ebben csak a marketingnek volt szerepe, vagy számított az, hogy e vonal meglétéhez kötötték az internetes előfizetés lehetőségét?
– Az egyes területek között folyamatos az átrendeződés. Az elmúlt évek valóban elsősorban a vezetékes előfizetők csökkenését hozta magával, ezzel párhuzamosan ugyanakkor robbanásszerűen növekedett az internet-előfizetések száma, és továbbra is stabilan gyarapodnak a mobilosok. Az egyik oldalon tehát valóban egy elég komoly csökkenés volt, a másik oldalon viszont ügyfélnövekedés figyelhető meg. A vezetékes szolgáltatás alapfunkciója a hangszolgáltatás például, egyre inkább áttevődött a mobil irányába. A vezetékes lemorzsolódás jelentős csökkenésének az oka pedig az, hogy a vezetékes technológia szerepe átértékelődött. Tulajdonképpen azzal, hogy kifejlesztettük és bevezettük a megfelelő technológiákat, s bemutattuk ezeket az embereknek, a fogyasztók rájöttek, hogy a vezetékhez más fontos dolgok is kötődnek. Vagyis arról van szó, hogy a vezeték az internetezéshez is kell, s szükséges a különböző biztonsági szolgáltatásokhoz, emellett pedig olyan funkciók jelentek meg a vezetékhez kötötten – például az IPTV –, amelyek korábban nem léteztek. Ezen szolgáltatások azok, melyek elgondolkodtatják az embereket, és ráébrednek, hogy a vezetékes szolgáltatás mégis csak jó valamire, hovatovább ismét elengedhetetlen, csak immár nem feltétlenül a hangtovábbításra, hanem az internetre, illetve más szolgáltatások biztonságos igénybevételére.
– A korábban említett integrációs folyamat megteremti-e azt a lehetőséget, hogy az érdeklődők egy csomagban igénybe tudják megvenni a jelenlegi szolgáltatásokat?
– Ez sok mindennek a függvénye. Maradjunk abban, hogy először a fogyasztókban is fel kell támasztani az igényt, hogy ezeket egy szolgáltatótól vegyék igénybe. Tekintettel kell lenni továbbá szabályozási vonatkozásokra is.
És újabb jelentős beruházásokba kell fognunk, ilyen például a közös számlázást lehetővé tevő informatikai háttér megteremtése. Tehát az integrált szolgáltatás nyújtása nem egyszerű dolog, s legalább három feltételnek teljesülnie kell: fogyasztói igény, szabályozói támogatottság és ezt minden szempontból biztosító infrastruktúra. Ezek hatalmas befektetést igényelnek, időben is és pénzben is. Egyelőre egy-két szolgáltatásunk kapcsolódik össze néhány márkánkat érintve, de nem csoportszinten. Ma még csak a folyamat elején vagyunk.
– Melyik területen számít nagyobb növekedésre a Magyar Telekom?
– Igazából a Magyar Telekom, pontosan azért, mert egy integrált vállalat, minden területen próbál növekedni, és mivel piacvezető, az irányokat valamilyen mértékben befolyásolni is tudja. Mindazonáltal az egész ágazatnak van egyfajta öntörvényű fejlődése, ami jelenleg az internet, az internethasználat-robbanás, az alkalmazásokhoz kötődő termékek felé tolja a piacot, vagyis ma itt vannak a nagyobb lehetőségek. Folyamatosan jönnek az új szolgáltatások, s ezekkel lehet igazából eladni a telekommunikációt.
– Mondhat-e új fejleményeket a társaság igazgatósága által megkezdett, mintegy hétszázmillió forint értékben – esetleg jogellenesen – megkötött szerződések vizsgálatáról?
– Tényekre hagyatkozva elmondhatom, hogy eddig is részletes és pontos tájékoztatást adtunk minden ponton, amikor erre lehetőségünk volt. Tehát a Magyar Telekom folyamatosan az egész vizsgálat során eleget tett tájékoztatási kötelezettségének a számára biztosított kereteken belül. Újra és újra kénytelen vagyok elmondani, hogy ez egy több, magyar és külföldi hatóságok és szervezetek által végzett vizsgálat. Különösen az amerikaiak tájékoztatásra vonatkozó szabályrendszere elképesztően szigorú. Tehát annak oka – ha esetleg a külvilág úgy érzékeli –, hogy a Magyar Telekom nem mindig, vagy nem elég információt nyújt az, hogy egy rendkívül hosszadalmas vizsgálatról van szó, s nagyon kötöttek a tájékoztatási szabályok.
– Kétségtelen, hogy ez is egy az ön pályafutását végigkísérő komoly kommunikációs feladatok közül. A társaságnál töltött tizenegy esztendeje alatt felépítette a Matáv kommunikációját, a társaság tőzsdére kerülésének a kommunikációját, s legutóbb a márkaváltás jelentett óriási kihívást. Visszagondolva, melyik volt a legnagyobb feladat?
– Ennyi év alatt nagyon sok változás történt, nemcsak ennél a cégnél, hanem az iparágban is. Az átalakulás drámai: 1995-ben Magyarországon még csak egy telekommunikációval foglalkozó cég volt, lényegében telefonhiány volt, és a telekommunikáció egyet jelentett a telefonnal. Ha ezt a három elemet nézem, mi történt tíz év alatt? Sokszereplőssé vált a piac, a telekommunikációnak ezer terméke van, mellesleg az akkori hiánytermékünkből a vonalból „túltermelés” van, és versenypiaccá vált az egész iparág. Ha a Magyar Telekomot nézzük, volt két privatizáció, tőzsdére menetel, tulajdonosváltásaink, márkaváltásunk. Ezek komoly kulturális kihívások is egyúttal. A cég egy huszonvalahány ezres cégből egy tizenegy-tizenkétezres cégcsoporttá vált, ez sem csekély változás. És ami szempontomból talán a legfontosabb: egy nem létező tevékenység, a marketing gyakorlatilag tevékenységének a motorja lett. Jó érzés, hogy ebben aktív, alakító szereplő lehettem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.