Politikai alkudozás a közlekedésről

A kormány ma dönt a közösségi közlekedés átalakításának javaslatairól, amit a gazdasági tárca terjesztett elő. Mivel a megszüntetésekre és lefaragásokra épülő javaslatok nagy részét térségi szocialista képviselők és polgármesterek is erősen ellenzik, ezeket csak politikai alkuk révén fogadhatja el a kabinet.

Putsay Gábor
2006. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére, hogy a regionális közösségi közlekedési rendszerekben Kóka János szakminiszter által képviselt átalakítások még a térségi szocialista politikusok körében is nagy felháborodást keltettek, úgy tűnik, a gazdasági tárca mindenképpen el akarja fogadtatni a kabinettel a reformként beállított leépítéseket. Így viszont ha Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és a kormány teret enged a tárcának, a közösségi közlekedés átalakítása nem elsősorban a szakmai egyeztetések, hanem politikai alkuk tárgya lehet. A múlt hét végi balatonőszödi kormányülésen Gyurcsány Ferenc nem fogadta el a gazdasági tárca vezetőjének javaslatait. Kormányzati körök ezzel szemben azt hangoztatják, hogy nincsenek ellentétek, csak az illetékesek konzultálnak még szakmai kérdésekben. Értesüléseink szerint térségi – többek között szocialista – vezetők és országgyűlési képviselők deklaráltan is Kóka János elképzeléseivel szemben foglaltak állást, ezért sem felel meg a valóságnak, hogy csak szakmai egyeztetés történik, nincsenek feszültségek.
Az ellentéteket leginkább a térségi vasútvonalak megszüntetése, illetve az utazási kedvezmények erőteljes lefaragása élezte ki. Előbbi esetben ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a párhuzamosságok megszüntetésének indokával regionális szinten egyértelműen az autóbuszos közlekedést kívánja előtérbe helyezni, utóbbinál pedig az állam által biztosított utazási kedvezményeket kurtítaná meg jelentősen. A régiók képviselői viszont vonalbezárások helyett közlekedési szövetségek kialakítását tartják elképzelhetőnek, ami az autóbuszos és a vasúti személyszállítás közötti munkamegosztáson, a menetrendek összehangolásán és a csatlakozásán javításán alapulna. Az adottságok ugyanis a kistérségekben eltérőek: az ország nagyobb részén csak autóbusszal lehet ellátni a közösségi közlekedést, bizonyos települések között viszont nincs vagy nagyon rossz a közvetlen közúti összeköttetés, a vasutat fejleszteni lehetne, és az útviszonyok sem megfelelőek.
A miniszter nyári bejelentése után, mely szerint 28 vasúti mellékvonalon szüneteltetnék a közlekedést, hamar kiderült, hogy a GKM és a MÁV által bemutatott adatok hiteltelenek, erősen torzítanak. A térségi vezetők számára egyértelművé vált az is, hogy a tárca az átszervezések indokával a Volán-társaságok piacait akarja bővíteni, a cégeket viszont később privatizálnák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.