Áprilistól a kormány kiterjesztené a díjfizetési rendszert a kamionok esetében a tranzithálózatot képező országos főutak bizonyos szakaszaira, ennek gyakorlati bevezetéséről azonban még nincs döntés. Olyannyira nincs, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. munkatársai sem kaptak tájékoztatást arról, hogy milyen formában kellene ezt megtenniük, hiszen a sztrádákhoz hasonlóan a rendszert nekik kell majd működtetniük, illetve ők látják el az ellenőrzéseket is. Annyi azonban már biztosra vehető, hogy a 12 tonna feletti járművekkel közlekedők ugyanazért a díjszabásért, azaz az autópálya-matricákkal használhatják majd a legforgalmasabb tranzitútvonalak egyes szakaszait. A tárca indokolása szerint azért terjesztik ki ebben az esetben a matricás rendszert, hogy az autópályákról ne terelődjön a teherforgalom a díjmentesen használható országos főutakra. A szaktárca vezetése úgy foglal állást, hogy Románia és Bulgária jövő évi csatlakozásával a hazai tranzitutak forgalma is megemelkedik. A díjfizetést azonban nem az autópályákkal párhuzamos utakra vezetné be a tárca, hanem döntően a tranzithálózat olyan szakaszaira, amelyek közelében egyáltalán nincs gyorsforgalmi út. Ilyenformán az arra közlekedő kamionosoknak nincs alternatív útvonala, legfeljebb egy alsóbbrendű útszakaszt vehetnek igénybe. A rendelkezéssel így nem elsősorban az autópályák forgalma, hanem közvetlenül az ÁAK, illetve az Útpénztár bevétele emelkedhet.
Ehhez hasonlóan 2008 elejétől terjesztenék ki az útdíjfizetést a 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti járművekre. Érdeklődésünkre a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban azt közölték, hogy a közlekedési törvények mostani módosítása lehetővé teszi útdíjak szedését a 3,5 tonnánál nehezebb járművek esetében. Jelenleg államigazgatási eljárás keretében készítik elő az útdíjfizetési rendszer kiterjesztéséről szóló rendeletet, amely szabályozza a pontos útszakaszokat, illetve az ütemezést. A kormány leghamarabb januárban dönt erről.
Az ÁAK-nál abban az értelemben felkészültek a főutak díjasítására, hogy a jövő évi szállítás esetében a matricákat előállító nyomdákkal a jelenleginél nagyobb mennyiség legyártására kötnek szerződést. Az ÁAK által a 2007. évi matricák szállítására meghirdetett tendert a Codex Értékpapírnyomda Zrt.–Mizsepack Nyomdaipari Kft. konzorciuma nyerte, megelőzve az Állami Nyomda Nyrt.–M-Real Petőfi Nyomda Kft. konzorciumát. A megrendelést 22 millió matrica szállítására adta az ÁAK, ám a szerződés szerint ennél 40 százalékkal kevesebbet is elő lehet állítani. Jelenleg ugyanis ez utóbbihoz hasonló mennyiségű matrica fogy éves szinten az autópályák használatával, a többletet abban az esetben kellene biztosítani, ha útdíjasak lesznek a főutak is.
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) december 29-ig küldheti el észrevételeit a minisztériumnak az útdíjrendszer kiterjesztésével kapcsolatban. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára lapunknak elmondta, hogy a matricahasználatból eredő többletköltségeket a fuvarozók kénytelenek lesznek áthárítani a megrendelők felé, így ez a szolgáltatások díjába is beépül. A főtitkár hozzátette: az útdíjak kiterjesztésével leginkább az a problémájuk, hogy az üzemeltető által nyújtott ellenszolgáltatás nincs ezzel arányban, ugyanis sok helyütt nagyon rossz az utak minősége.

Kiábrándultak, megalázva érzik magukat a Tisza listázott aktivistái