Védett német médiaérdekek

Nem sikerült Silvio Berlusconi azon kísérlete, hogy betörjön a német televíziós piacra. Az olasz médiamogul a ProSieben/SAT1 konszernt akarta megvásárolni. Terve a politikusok és a szakma ellenállásán bukott meg, ugyanakkor széles körű eszmecserét váltott ki a német sajtó jövőjéről.

Stefan Lázár
2006. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden erővel meg kell védeni a magas színvonalú német újságírói szakmát, mivel a sajtószabadság a kulturális javak közé tartozik – ez a követelés volt a jelszava az immár tizenegyedik alkalommal megrendezett mainzi médiavitának. Kurt Beck, a tartományi rádió- és televízióbizottság szociáldemokrata elnöke szerint mielőbb szükség van arra a szabályozásra, amely maximum 25 százalékos külföldi tulajdonjogot engedélyezne a különböző médiumokban.
A Berlusconi tulajdonát képező Mediaset vállalkozás pályázatát elsősorban azért utasították el, mert a volt olasz miniszterelnök sokak szerint a tévécsatornákon keresztül növeli politikai befolyását. A ProSieben/SAT1 konszern 2003 óta az amerikai Haim Saban vezette befektetőcsoport tulajdonát képezi, mivel a korábbi tulajdonos, a müncheni Theo Kirch-féle vállalkozás csődbe jutott. Az amerikaiak kezdettől fogva az üzleti sikert tartották szem előtt – nem alaptalanul. Az akkor 525 millió euróért megszerzett cégért most közel hárommilliárd eurót kínáló érdeklődők versengenek. A globális kötélhúzásra nem került volna sor, ha a Springer kiadó tulajdonába kerül a tévékonszern. E tervet azonban ez év elején a szövetségi kartellhivatal megakadályozta abból a meggondolásból, hogy e fúzióval a kiadó monopolhelyzethez jutna. A nyomtatott sajtó frontján a kartellellenőrök két alkalommal is hasonló módon jártak el, magakadályozandó a piacot uraló konstellációk létrejöttét.
A bel- és külföldi érdeklődők helyzetének megítélése azonban ellentmondásos. A kartellhivatal befolyása kizárólag német üzleti kapcsolatok engedélyezésére vagy magakadályozására vonatkozik, külföldi befektetők érvényesülésének feltartóztatására viszont nem. Ennek az ellentétnek a kiegyensúlyozását szorgalmazta a közszolgálati ZDF szervezésében lezajlott médiavita során a szociáldemokraták elnöke, amikor megállapította, a köztársaság törvényhozása e téren igen szerény lehetőségekkel rendelkezik. „A kulturális vívmányok közé sorolandó hazai zsurnalisztika ellaposodását feltétlenül meg kell akadályozni” – mondotta Kurt Beck. A politikust támogatta Bernd Neumann, a kulturális ügyek államminisztere, amikor annak az eddigi gyakorlatnak a felülvizsgálását javasolta, hogy a hazai ajánlattevőkre alkalmazott „felső határ” a külföldi konkurenciára nem vonatkozik.
A ProSieben/SAT1 iránt megnyilvánuló befektetői érdeklődés nem véletlen. A konszern forgalma ugyanis – 2005-tel összehasonlítva – már eddig is négy százalékkal, 431 millió euróra növekedett, és az előrejelzések további emelkedést jósolnak. A külföldi tőkebeáramlás miatti felfokozott hangulat arra késztette a ZDF-rendezvény résztvevőit, hogy megkülönböztetett figyelmet szenteljenek a zsurnalisztika és a reklám viszonyának, abból a felismerésből kiindulva, hogy a PR hatására fokozatosan csökken a kritikus állásfoglalások hajlama.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.