Alig jutnak forráshoz a kis cégek

2007. 01. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban nem látott, szigorú feltételek, kevés forrás és alacsony támogatási mérték – ilyen jelzőkkel illetik pályázatírók az Új Magyarország fejlesztési terv első pályázati kiírásait. Az EU Pályázati Központ (EUPK) a még tervezet formában létező első nyolc kiírás alapján úgy véli, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások (mkkv-k) alig jutnak majd EU-s forrásokhoz. Mindez az EUPK szerint azért komoly csalódás, mert a vállalkozók is szép reményekkel tekintettek a 2007–2013-as időszak felé, az Új gazdaságfejlesztési operatív program esetében viszont a kisvállalkozások alig rúgnak majd labdába, holott korábban közülük került ki a pályázók 91,5 százaléka. Most csak az pályázhat, aki két lezárt üzleti évet maga mögött tud, nem negatív a saját tőkéje, az egy dolgozóra jutó nettó árbevétele meghaladja a négymillió forintot, és legutóbbi nettó árbevétele több az előző évinél. Ilyen kkv alig akad, ám különösen esélytelennek tűnnek a tíz főnél kevesebbet foglalkoztató mikrovállalkozások, ők csak akkor részesülhetnek támogatásban, ha a pályázati felhívás végén található 84 település egyikén kívánnak fejlesztéseket megvalósítani. Ez aggályos, mert a magyar mkkv-k több mint 95 százaléka e „mikrók” közé tartozik. Csökkent a támogatás mértéke is: míg 2004-ben a beruházás 50, 2005-ben és 2006-ban 35 százalékát lehetett visszaigényelni, az idén ez az arány csupán 30 százalék. Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda ügyvezetője szerint kevés mkkv lesz képes megfelelni a feltételeknek, és a további szigorítás az: a nagyberuházóknál csak az exportálók és a feldolgozóipari beszállítók lesznek előnyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.