Az AirBridge Zrt.-t hívja meg egyedüli tárgyalófélként az ÁPV a Malév privatizációs pályázatának zárószakaszába, miután az igazgatóság tegnap áttekintette a két versenyben maradt pályázó ajánlatát. Az ÁPV a LAL Investiciju Valdymas kizárását azzal indokolta, hogy a litvánok a hiánypótlást késedelmesen és nem a megkívánt tartalommal teljesítették, és ajánlatukat nem tudták megfelelő pénzügyi garanciákkal alátámasztani. A tárgyalások sikeres lezárása után az AirBridge-dzsel köthetik meg a Malév 99,95 százalékos állami részvénypakettjére vonatkozó adásvételi szerződést, ehhez azonban még a kormány jóváhagyó döntése is szükséges. Az új tulajdonos belépésével megváltoznak a Malév hiteleire nyújtott garanciális feltételek is. Abban az esetben, ha az AirBridge-dzsel írják alá a szerződést, 131 millió euró – mintegy 33 milliárd forint – hitel kerül át az új tulajdonoshoz, amelyhez most még állami garancia tartozik. Értesüléseink szerint a hitel átvállalása volt a tegnapi döntéskor az egyik leglényegesebb kérdés.
*
A LAL pályázatát leginkább azért utasította el az ÁPV, mert ezt nem tudták megfelelő bankgaranciával alátámasztani. Két év alatt ez a Malévre kiírt negyedik pályázat, legutóbb – tavalyelőtt nyáron – szintén az AirBridge-dzsel kezdte meg az ÁPV a tárgyalásokat, ám azt eredménytelennek nyilvánította.
A pályázatra eredetileg négy ajánlat érkezett. Elsőként a Malév pilótái által alapított Sky Alliance Zrt.-t zárta ki indoklás nélkül az ÁPV. Az Ofer Hava magánszemély által jegyzett ír–magyar befektetőcsoport pedig nem tett komoly ajánlatot azt követően, hogy a tender kiírója közölte a résztvevőkkel: a Malév 2006-os üzemi szintű vesztesége meghaladhatja a 60 millió eurót, vagyis a 15 milliárd forintot. Ezzel tulajdonképpen a legrosszabb évét zárta a Malév, azzal együtt, hogy a társaság történetében először emelkedett hárommillió fő fölé éves szinten az utasszám. A pályázók is észrevételt tettek amiatt, hogy 2005 augusztusa, vagyis a harmadik sikertelen pályázat után a társaság működésének és fizetőképességének fenntartása miatt értékes vagyonelemeit eladta. A Malév vezetésének döntése értelmében még 2005-ben értékesítették az egyik legnagyobb vagyontárgyat, az üzemanyag-kiszolgáló üzletágat. Tavaly túladtak a londoni Heathrow repülőtérre közlekedő Malév-járatok leszállási jogosítványain, előszerződést kötöttek egy Boeing 767-es és egy Bombardier CRJ típusú repülőgép eladására. Bár a Malévra pályázóknak ajánlatot kellett tenniük a Malév tőkehelyzetének rendezésére és a légitársaság működésének fenntartására, piaci hírek szerint az új tulajdonos is leginkább a még meglévő és értékes üzletágak eladásával tudja csökkenteni a hiányt. Többek között a Malév tulajdonában levő négy CRJ-gép nyújt fedezetet a kereskedelmi hitelekre. A Magyar Fejlesztési Bank által korábban nyújtott húszmilliárd forintos hitel visszafizetését egyelőre még nem kell elkezdenie a társaságnak.
Az AirBridge illetékeseinek korábbi nyilatkozatai szerint a cég értéke a legutóbbi pályázathoz képest nem emelkedett, rosszabbak lettek az eredményei, és értékes üzletágak kerültek el a Malévtól. Ebből adódóan egyelőre kétséges, hogy – szerződés esetén – a fejlődéshez jelentős összeget fektetnek a Malévba, bár az idén mindenképpen pénzügyi stabilizációra lesz szükség. Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt. főrészvényese tegnap közölte: a legjobb szakmai és pénzügyi ajánlatot adták a Malévra, amelyet garanciákkal is alátámasztottak. Emellett készen állnak a tárgyalások lezárására. A tegnapi ÁPV-döntés egyik érdekessége, hogy egy moszkvai lap tegnap arról számolt be: az orosz vagyonügynökség visszaperli az Abramovics többségi tulajdonában levő KrasAirtól a krasznojarszki repülőtér állami tulajdonban lévő létesítményeit.
Párizs súlyos döntést hozott, felrúgta saját hagyományait















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!