Az oroszoké lehet a Malév

A Malév negyedik privatizációs tenderének zárószakaszában az ÁPV Zrt. az AirBridge Zrt.-vel kezdi meg a tárgyalásokat, amely társaságnak Borisz Abramovics orosz üzletember a főrészvényese. Az oroszok már tavaly is bekerültek a magánosítás végső szakaszába. Azóta viszont számos értékes vagyonelemétől megszabadult a Malév.

Putsay Gábor
2007. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az AirBridge Zrt.-t hívja meg egyedüli tárgyalófélként az ÁPV a Malév privatizációs pályázatának zárószakaszába, miután az igazgatóság tegnap áttekintette a két versenyben maradt pályázó ajánlatát. Az ÁPV a LAL Investiciju Valdymas kizárását azzal indokolta, hogy a litvánok a hiánypótlást késedelmesen és nem a megkívánt tartalommal teljesítették, és ajánlatukat nem tudták megfelelő pénzügyi garanciákkal alátámasztani. A tárgyalások sikeres lezárása után az AirBridge-dzsel köthetik meg a Malév 99,95 százalékos állami részvénypakettjére vonatkozó adásvételi szerződést, ehhez azonban még a kormány jóváhagyó döntése is szükséges. Az új tulajdonos belépésével megváltoznak a Malév hiteleire nyújtott garanciális feltételek is. Abban az esetben, ha az AirBridge-dzsel írják alá a szerződést, 131 millió euró – mintegy 33 milliárd forint – hitel kerül át az új tulajdonoshoz, amelyhez most még állami garancia tartozik. Értesüléseink szerint a hitel átvállalása volt a tegnapi döntéskor az egyik leglényegesebb kérdés.
*
A LAL pályázatát leginkább azért utasította el az ÁPV, mert ezt nem tudták megfelelő bankgaranciával alátámasztani. Két év alatt ez a Malévre kiírt negyedik pályázat, legutóbb – tavalyelőtt nyáron – szintén az AirBridge-dzsel kezdte meg az ÁPV a tárgyalásokat, ám azt eredménytelennek nyilvánította.
A pályázatra eredetileg négy ajánlat érkezett. Elsőként a Malév pilótái által alapított Sky Alliance Zrt.-t zárta ki indoklás nélkül az ÁPV. Az Ofer Hava magánszemély által jegyzett ír–magyar befektetőcsoport pedig nem tett komoly ajánlatot azt követően, hogy a tender kiírója közölte a résztvevőkkel: a Malév 2006-os üzemi szintű vesztesége meghaladhatja a 60 millió eurót, vagyis a 15 milliárd forintot. Ezzel tulajdonképpen a legrosszabb évét zárta a Malév, azzal együtt, hogy a társaság történetében először emelkedett hárommillió fő fölé éves szinten az utasszám. A pályázók is észrevételt tettek amiatt, hogy 2005 augusztusa, vagyis a harmadik sikertelen pályázat után a társaság működésének és fizetőképességének fenntartása miatt értékes vagyonelemeit eladta. A Malév vezetésének döntése értelmében még 2005-ben értékesítették az egyik legnagyobb vagyontárgyat, az üzemanyag-kiszolgáló üzletágat. Tavaly túladtak a londoni Heathrow repülőtérre közlekedő Malév-járatok leszállási jogosítványain, előszerződést kötöttek egy Boeing 767-es és egy Bombardier CRJ típusú repülőgép eladására. Bár a Malévra pályázóknak ajánlatot kellett tenniük a Malév tőkehelyzetének rendezésére és a légitársaság működésének fenntartására, piaci hírek szerint az új tulajdonos is leginkább a még meglévő és értékes üzletágak eladásával tudja csökkenteni a hiányt. Többek között a Malév tulajdonában levő négy CRJ-gép nyújt fedezetet a kereskedelmi hitelekre. A Magyar Fejlesztési Bank által korábban nyújtott húszmilliárd forintos hitel visszafizetését egyelőre még nem kell elkezdenie a társaságnak.
Az AirBridge illetékeseinek korábbi nyilatkozatai szerint a cég értéke a legutóbbi pályázathoz képest nem emelkedett, rosszabbak lettek az eredményei, és értékes üzletágak kerültek el a Malévtól. Ebből adódóan egyelőre kétséges, hogy – szerződés esetén – a fejlődéshez jelentős összeget fektetnek a Malévba, bár az idén mindenképpen pénzügyi stabilizációra lesz szükség. Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt. főrészvényese tegnap közölte: a legjobb szakmai és pénzügyi ajánlatot adták a Malévra, amelyet garanciákkal is alátámasztottak. Emellett készen állnak a tárgyalások lezárására. A tegnapi ÁPV-döntés egyik érdekessége, hogy egy moszkvai lap tegnap arról számolt be: az orosz vagyonügynökség visszaperli az Abramovics többségi tulajdonában levő KrasAirtól a krasznojarszki repülőtér állami tulajdonban lévő létesítményeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.