A szakemberek 10–20 százalékos szűkülést jósolnak, ami különösen a családok által vásárolt kis- és alsóközép-kategóriájú személyautókat érinti.
Sok bonyodalom várható a regisztrációs adó visszatérítése során is – állítja a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke.
Fojt Attila elmondta, a regisztrációs adó bevezetése, majd visszavonása, valamint a február 15-én kezdődő adó-visszatérítési procedúra az állam rossz működését mutatja, amellyel kárt okozott a használt autók vevőinek, mert a közösségi joggal ellentétesen kivetett többletteherrel sújtotta őket, s kárt okoz az adófizetőknek, hiszen az államnak most kamatostól kell visszafizetnie a regisztrációs adót. A Közlekedési Főfelügyelet csetlés-botlásai borzolták az év első napjaiban a használt gépjárművek behozatalával foglalkozó kereskedők és a magánimportőrök idegeit. A közelmúltban átszervezett hatóság hibájából január első két hetében több vizsgáztatóállomáson szünetelt a forgalomba helyezés, mert olyan előírást vezettek be, amelyet csak az importálók töredéke tudott teljesíteni. Azt kötötték ugyanis ki, hogy a kibocsátó országban érvényes műszaki vizsgával és rendszámmal rendelkező gépkocsik hozhatók be az országba. A közlekedési tárcának gyors rendeletmódosítással kellett kiköszörülnie a csorbát – mondta a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.
Sok bonyodalom várható a regisztrációs adó hamarosan megkezdődő visszatérítése során is. Aki az érintett időszakban belföldön kereskedőtől vásárolta a használt gépjárművet, annak csatolnia kell az adó teljes vagy részleges áthárítását igazoló számlát vagy egyéb számviteli bizonylatot, továbbá az adónak az eladó részére történt megfizetését igazoló bizonylatot. Ez utóbbi rendelkezés feleslegesen bonyolítja majd a végrehajtást – vélekedett Fojt Attila. A szervezet javaslata szerint ugyanis elegendő lenne, ha az, aki befizette az adót, s azt igazolni tudja, hozzájuthatna a visszatérítéshez. Míg a fent ismertetett szabály azt vonja maga után, hogy a gépjármű eladójának és vevőjének is nyilatkozatot kell tennie, ami nem életszerű szabály. Az említett közteher egyébként Magyarországon jelentősen visszavetette a használt gépkocsik importját. Míg 2003-ban még 73 ezer használt autó érkezett hazánkba, addig a regisztrációs adó 2004-es bevezetése után évenként csökkent a számuk, 2006-ban például már csak húszezer volt. A jelenséget persze másként értékelik az új autók értékesítésével foglalkozó kereskedők. Mint Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke korábban elmondta, a regisztrációs adó feladata az, hogy távol tartsa a roncsimportot.
Nem fenyeget a roncsinvázió veszélye – reagált Fojt Attila. Akik roncsnak titulálják a hat–nyolc éves használt autókat, nem veszik figyelembe, hogy hazánkban még ma is egymilliónál több tizenöt éves autó fut, köztük sok kétütemű. Ezek tulajdonosainak gyakran elérhetetlen az új autó. A Gyurcsány-csomag megszorító intézkedései következtében előálló piacszűkülés kedvezőtlenül érinti a használtautó-forgalmat is – állította az MGOE elnöke.
A reggeli csúcsban hibásodott meg az M2-es metró Budapesten