Drágult a vasúti, a helyközi buszos közlekedés

Putsay Gábor
2007. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drágábban vehetik igénybe az utazók mától a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt., a Győr– Soporon–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., valamint a helyközi közlekedésben a Volán-társaságok járatait. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tavaly decemberben bejelentett döntésének eredményeképpen a vasúti közlekedés átlagosan 16 százalékkal drágult, a Volán-társaságok járműveinek igénybevételekor hat százalékkal kell többet fizetniük az utasoknak. Mindezt májusban újabb áremelés követi: a vasúti tarifák 17, míg az autóbusz-viteldíjak négy százalékkal drágulnak, ezzel egy szintre kerülnek az árak. A MÁV és a GYSEV viteldíjai leginkább a rövid távú utazások esetében drágultak, illetve drágulnak a tarifaegységesítés eredményeképpen májusban. Egy teljes árú vasúti menetjegy 30 kilométeres viszonylatban 288-ról 340 forintra, 50 kilométeres távolságon 468-ról 560 forintra emelkedett, utóbbi esetében például a drágulás mértéke csaknem eléri a 20 százalékot. A 100 kilométerre érvényes MÁV- vagy GYSEV-jegyért 1090 helyett mától 1210 forintot, a 200 kilométerre szóló utazásért 2204 helyett 2440 forintot kell fizetniük az utasoknak. A Volán-társaságok járatain 30 kilométeren az eddigi 412 helyett 437 forintot, 50 kilométeren 686 helyett 727 forintot fizetnek az utasok, a 100 kilométerre érvényes autóbusz-tarifa 1370-ről 1450 forintra drágul, a 200 kilométeres utazás az eddigi 2750 helyett már 2920 forintba kerül.
A közlekedési társaságok járműveinek kihasználtsága viszont nem túl kedvező, ami vélhetően tovább csökken a februári és a májusi áremelésekkel. A minisztériumi adatok szerint a MÁV járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság 45 százalékos, ezen belül a térségi szárnyvonalakon 35, a vidéki elővárosi forgalomban pedig 27 százalékos. Meglepő viszont, hogy a Volán-társaságok járművein az átlagos ülőhely-kihasználtság csak 33 százalékos.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint a tarifaemelések révén három-négymilliárd forinttal növelhetik 2007-ben bevételeiket a közlekedési társaságok, a kedvezményrendszerek átalakításával viszont hat-hétmilliárd forintot spórolhat a költségvetés. A helyközi közösségi közlekedésben működő társaságok kedvezményrendszerét szintén májusban alakítja át a szaktárca. Erről még egyeztetések zajlanak a különböző társadalmi csoportokat képviselő szervezetekkel. A nappali tagozaton tanuló diákok az iskola és a lakóhely között mától az eddigi 22 helyett 20 menettérti jegy áráért vásárolhatják meg bérleteiket.
Csökken viszont a tanulók és a 65 év alatti nyugdíjasok a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Zrt. azon autóbuszjárataira érvényes havibérleteinek ára, amelyek a főváros agglomerációs településeire közlekednek. A helyi közlekedés esetében is mérséklődtek a bérletárak a tanulók és a nyugdíjasok számára. A januári tarifákhoz képest csökkennek a HÉV-agglomerációban érvényes tanuló- és nyugdíjasbérlet-árai is. Mindez a BKV tájékoztatása szerint mintegy 200 ezer utas mindennapi közlekedését befolyásolja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.