Akciótervet volt kénytelen kidolgozni a Gazdasági Minisztérium, hogy az orosz–belorusz kőolajvita nyomán ne alakuljon ki Magyarországon benzin- vagy gázolajhiány. Kóka János, a tárca vezetője tegnap a Mol Nyrt. és a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség vezetőivel egyeztetett ennek részleteiről. A lényeg: ha tartósnak bizonyul a Barátság (Druzsba) leállása, a miniszter kezdeményezni fogja az ország kilencven napra elegendő kőolajkészletének felszabadítását. A stratégiai tartalék mellett néhány hétre elegendő mennyiségű kőolajat tárolnak az erőművek is, de ha a Barátságon keresztül hosszabb időre állna le a szállítás, a Mol az Adria-kőolajvezetéken át rendel majd nyersolajat. A Mol már vasárnap hajnalban észlelte a szállítások egy időre való leállását. A rend vasárnap reggel még helyreállt, tegnap este azonban a Barátság vezetéken teljesen megszűnt az olajszállítás. A probléma nemcsak Magyarországot, hanem egyebek mellett Németországot, Lengyelországot, Ukrajnát és Szlovákiát is érinti.
A Külügyminisztérium bekérette Fehéroroszország budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivőjét, és sürgős magyarázatot kért arra, miként fordulhatott elő, hogy leállt a kőolaj Magyarországra szállítása. Németh Zsolt, a külügyi bizottság fideszes elnöke azt mondta: Magyarországnak hozzá kell járulnia ahhoz a stratégiai célkitűzéshez, amely Oroszország energetikai monopolpozíciójának a megtörésére irányul.
*
Az orosz–belorusz olajvita forgatókönyve eddig kísértetiesen hasonlít ahhoz, amit pont egy éve, az orosz– ukrán gázárvita idején már megismertünk. Tegnap reggel a lengyel PERN vezetéküzemeltető jelezte, hogy a belorusz tranzitvezetéken nem kap kőolajat az ország, s ugyanez volt a helyzet Németországban is. Ezután nem lehetett tudni, vajon Fehéroroszország csapolja-e meg a vezetéket, vagy Oroszország zárta el a csapokat, végül kiderült, hogy az utóbbiról van szó. A szállítások leállítása mögött, miként az ukrán esetben is, árvita áll – többszörös áttételekkel.
Oroszország és Fehéroroszország között vámunió áll fenn, de nem tudtak megegyezni, hogy miként osszák el az orosz olajból Fehéroroszországban finomított s nyugatra szállított kőolaj és benzin vámtételét. Oroszország 85 százalékot akart, ám Minszk fele-fele arányú megosztásra tett javaslatot. Erre Moszkva januártól 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira, válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság vezetéken Európába áramló orosz olajat. Ezt a Kreml nem fogadta el, s tegnap reggel elzárta a Barátság vezetéket. A 35 éve épített vezeték Fehéroroszországban kétfelé válik. A lengyel szakaszon évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, s 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.
A vezetékrendszer déli leágazása évente körülbelül 40 millió tonnát juttat Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra. Moszkvai elemzők szerint a csap elzárásával az orosz kormány arra is igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Barátságon keresztül pumpálják az olajat szomszédaiknak, hanem olyan alternatív exportcsatornákon, amelyek nem haladnak át tranzitországokon.
Azerbajdzsán is elzárta a csapot. A földgáz ára körül kirobbant vita miatt Azerbajdzsán leállította oroszországi kőolajszállításait – közölte az azeri Socar kőolajipari társaság igazgatója. Tájékoztatása szerint a Baku–Novoszibirszk közötti vezetéken már január 1-jén leállt a szállítás. (MTI)

Káosz várható? A villamosvonalak felújítása miatt teljesen átszabják a közlekedést