Bár az előzmények ismeretében ezt nehéz volt elképzelni, mégis tovább fokozódott az energiaár-támogatással kapcsolatos káosz. A legújabb fordulatot a kormányszóvivő bejelentése hozta, miszerint a szociális minisztérium kapcsolatba lépett az Égáz és a Dégáz Zrt. vezetőivel, s ennek nyomán a két gázszolgáltató mégis kinyitja ügyfélszolgálati irodáit. Az ügyfélszolgálatok valóban kinyitnak, de csökkentett nyitvatartási idővel – reggel nyolctól délután négyig –, s korlátozott ügyintézési lehetőségekkel várják a fogyasztókat. A két társaság közös közleménye szerint óraátírásra például az éppen egységesítés alatt lévő informatikai rendszer leállítása miatt nyolcadikáig nem tudnak sort keríteni, így az igényeket csak rögzítik, és utólag vezetik át a nyilvántartásba.
*
Az ügyfélszolgálatok megnyitása konkrét ügyintézés nélkül talán még nagyobb elégedetlenséget vált majd ki, mint amit kiváltott az, hogy az irodák eddig zárva voltak. A gázszolgáltatóknál ugyanis pont azért indult átírási roham, mert csak az az igénylő kaphatja meg már a februári gázszámlájában a szociális ártámogatást, aki igénylését január 8-ig postára adja. Felvetésünkre, hogy az irodák megnyitásában való közbenjárásával ilyen felemás körülmények között a kormány közvetve nagyobb bajt idézett elő, mintha nem lépett volna semmit, Danks Emese kormányszóvivő azt válaszolta: a kabinet mindent megtett, amit megtehetett a zökkenők áthidalására. – Az ügyintézés a gázszolgáltatók felelőssége. Egyébként az is megkapja viszszamenőlegesen a támogatást, aki kicsúszik a január 8-i határidőből, csak nem a februári, hanem a márciusi vagy az áprilisi számláján jelentkezik majd először a kompenzációval csökkentett összeg. Jogvesztő hatálya csupán a március 31-i határidőnek van, ezután már nem igényelhető a támogatás – mondta Danks Emese.
Kérdés, mi lesz azokkal, akik holnap vagy holnapután nem egy valóban átírt óra, hanem egy elindított óraátírási papír birtokában adják le támogatási igénylésüket. Horváth József, a beérkező papírok feldolgozásával megbízott Magyar Államkincstár budapesti és Pest megyei regionális igazgatója szerint ez okozhat bonyodalmakat, hiszen előfordulhat, hogy nem egyeznek meg az adatok, s így hiánypótlásra kell utasítani az igénylőt. Külön csavart jelent a történetben, hogy a támogatási laphoz az igénylőnek mellékelnie kell az előző havi gázszámláját. Aki ilyen cipőben jár, az átíráskor jelezze ezt a szolgáltatónak, s ha mód van rá, kérjen és persze fizessen ki egy köztes számlát, ami már a nevén van.
Csaknem 1,2 millió kérelem érkezett be a kincstárhoz; hetven százalékuk kap támogatást. Magas, 25 százalékos a hibásan vagy pontatlanul beadott igénylések száma. A kisebb hibákat, egyértelmű elírásokat a kincstár munkatársai automatikusan kijavítják, a komolyabb hiányosságokkal beadott igényléseket hiánypótlásra visszaküldik a feladónak. Horváth közlése szerint a leggyakoribb hiba az, hogy az igénylő nem mellékeli az előző havi gáz- vagy távhőszámláját, de sokan feledkeznek meg adószámuk feltüntetéséről is. Az adószám az igénylések azonosításához szükséges, vannak azonban olyan fogyasztók, akik koruk miatt (előbb mentek nyugdíjba, mint hogy Magyarországon bevezették volna a személyi jövedelemadót) nem rendelkeznek adószámmal. Ha ők ezt a tényt jelzik, azzal sokat segítenek a kincstár munkatársainak, akik ilyen esetekben egyedi azonosítószámot generálnak.
A kincstárak és a táv-, illetve gázszolgáltató társaságok között lévő adatátviteli rendszer információink szerint holnap debütál, akkor érkeznek meg ugyanis a szolgáltatókhoz az első, elbírált támogatási adatok. Az adatátvitel napja ezután minden hónap első hétfője lesz. A szolgáltatók nem ismerhetik meg a fogyasztók személyes adatait, tehát nem fogják tudni, az adott háztartásban hányan és kik, milyen jövedelmi helyzetben élnek. Csupán azt közli velük a kincstár, az adott fogyasztási helyre milyen támogatás figyelembevételével kell ezentúl kiállítaniuk a számlát.
Felfordulás vidéken is. Csongrád megye több településén egyaránt szidják a postát, a Dégázt és nem utolsósorban azt, aki ilyen gázár- és távhő-támogatási rendszert ötlött ki. Az állami kincstártól későn érkezett meg az adatlap a dorozsmai, a szatymazi, a szőregi, a tápéi és a hódmezővásárhelyi családokhoz. A gázóra átírása is gondot jelent, nem mindegy, melyik számláról készítik a másolatot a fogyasztók. A bajt csak tetézi, hogy ebben a megyében a szolgáltatást végző Dégáz ügyfélszolgálata január 8-ig nem dolgozik. Egyelőre nem tudni, a külföldi tulajdonban lévő cég hogyan orvosolja a kényszerűen megelőlegezett borsos számlákkal okozott kellemetlenségeket, ami a fogyasztók rendkívül nagy felháborodását váltotta ki. Erről ugyanis senki nem hajlandó beszélni a cégnél.
Az óév utolsó napjaiban sokan jelezték azt, hogy nem kapták meg a Magyar Államkincstártól a gázártámogatás igényléséhez szükséges űrlapot. A posta szerint a kincstár eleve kevesebb nyomtatványt készíttetett, mint amennyi kellett volna. Ők valamennyi küldeményt kézbesítették. Ezzel szemben Hódmezővásárhelyen többen azt állítják, hogy tegnapi napig nem kapták meg az űrlapot. Szegeden is, miként a megye több településén, felháborodva vették tudomásul, a Dégáz akadályozza az ügyintézést azzal, hogy zárva tartja ügyfélszolgálati irodáit. (B. J.)

A Karácsony-féle Pride-ról kérdeztük a Tisza Pártot, mi is meglepődtünk a válaszon