Gázár-támogatási zavar

Tegnap is hosszú sorokban álltak a gázszolgáltatók ügyfélszolgálati irodái előtt az óraátírásra várakozók. A roham azért indult, mert csak az nyújthat be energiaár-támogatási kérelmet, aki szerződésben áll a szolgáltatóval. Ma már az Égáz és a Dégáz eddig zárva tartó irodái is kinyitnak. Az államkincstár kirendeltségeit közben lassan már elborítják a feldolgozásra váró igénylések.

Erdősi Csaba
2007. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az előzmények ismeretében ezt nehéz volt elképzelni, mégis tovább fokozódott az energiaár-támogatással kapcsolatos káosz. A legújabb fordulatot a kormányszóvivő bejelentése hozta, miszerint a szociális minisztérium kapcsolatba lépett az Égáz és a Dégáz Zrt. vezetőivel, s ennek nyomán a két gázszolgáltató mégis kinyitja ügyfélszolgálati irodáit. Az ügyfélszolgálatok valóban kinyitnak, de csökkentett nyitvatartási idővel – reggel nyolctól délután négyig –, s korlátozott ügyintézési lehetőségekkel várják a fogyasztókat. A két társaság közös közleménye szerint óraátírásra például az éppen egységesítés alatt lévő informatikai rendszer leállítása miatt nyolcadikáig nem tudnak sort keríteni, így az igényeket csak rögzítik, és utólag vezetik át a nyilvántartásba.
*
Az ügyfélszolgálatok megnyitása konkrét ügyintézés nélkül talán még nagyobb elégedetlenséget vált majd ki, mint amit kiváltott az, hogy az irodák eddig zárva voltak. A gázszolgáltatóknál ugyanis pont azért indult átírási roham, mert csak az az igénylő kaphatja meg már a februári gázszámlájában a szociális ártámogatást, aki igénylését január 8-ig postára adja. Felvetésünkre, hogy az irodák megnyitásában való közbenjárásával ilyen felemás körülmények között a kormány közvetve nagyobb bajt idézett elő, mintha nem lépett volna semmit, Danks Emese kormányszóvivő azt válaszolta: a kabinet mindent megtett, amit megtehetett a zökkenők áthidalására. – Az ügyintézés a gázszolgáltatók felelőssége. Egyébként az is megkapja viszszamenőlegesen a támogatást, aki kicsúszik a január 8-i határidőből, csak nem a februári, hanem a márciusi vagy az áprilisi számláján jelentkezik majd először a kompenzációval csökkentett összeg. Jogvesztő hatálya csupán a március 31-i határidőnek van, ezután már nem igényelhető a támogatás – mondta Danks Emese.
Kérdés, mi lesz azokkal, akik holnap vagy holnapután nem egy valóban átírt óra, hanem egy elindított óraátírási papír birtokában adják le támogatási igénylésüket. Horváth József, a beérkező papírok feldolgozásával megbízott Magyar Államkincstár budapesti és Pest megyei regionális igazgatója szerint ez okozhat bonyodalmakat, hiszen előfordulhat, hogy nem egyeznek meg az adatok, s így hiánypótlásra kell utasítani az igénylőt. Külön csavart jelent a történetben, hogy a támogatási laphoz az igénylőnek mellékelnie kell az előző havi gázszámláját. Aki ilyen cipőben jár, az átíráskor jelezze ezt a szolgáltatónak, s ha mód van rá, kérjen és persze fizessen ki egy köztes számlát, ami már a nevén van.
Csaknem 1,2 millió kérelem érkezett be a kincstárhoz; hetven százalékuk kap támogatást. Magas, 25 százalékos a hibásan vagy pontatlanul beadott igénylések száma. A kisebb hibákat, egyértelmű elírásokat a kincstár munkatársai automatikusan kijavítják, a komolyabb hiányosságokkal beadott igényléseket hiánypótlásra visszaküldik a feladónak. Horváth közlése szerint a leggyakoribb hiba az, hogy az igénylő nem mellékeli az előző havi gáz- vagy távhőszámláját, de sokan feledkeznek meg adószámuk feltüntetéséről is. Az adószám az igénylések azonosításához szükséges, vannak azonban olyan fogyasztók, akik koruk miatt (előbb mentek nyugdíjba, mint hogy Magyarországon bevezették volna a személyi jövedelemadót) nem rendelkeznek adószámmal. Ha ők ezt a tényt jelzik, azzal sokat segítenek a kincstár munkatársainak, akik ilyen esetekben egyedi azonosítószámot generálnak.
A kincstárak és a táv-, illetve gázszolgáltató társaságok között lévő adatátviteli rendszer információink szerint holnap debütál, akkor érkeznek meg ugyanis a szolgáltatókhoz az első, elbírált támogatási adatok. Az adatátvitel napja ezután minden hónap első hétfője lesz. A szolgáltatók nem ismerhetik meg a fogyasztók személyes adatait, tehát nem fogják tudni, az adott háztartásban hányan és kik, milyen jövedelmi helyzetben élnek. Csupán azt közli velük a kincstár, az adott fogyasztási helyre milyen támogatás figyelembevételével kell ezentúl kiállítaniuk a számlát.

Felfordulás vidéken is. Csongrád megye több településén egyaránt szidják a postát, a Dégázt és nem utolsósorban azt, aki ilyen gázár- és távhő-támogatási rendszert ötlött ki. Az állami kincstártól későn érkezett meg az adatlap a dorozsmai, a szatymazi, a szőregi, a tápéi és a hódmezővásárhelyi családokhoz. A gázóra átírása is gondot jelent, nem mindegy, melyik számláról készítik a másolatot a fogyasztók. A bajt csak tetézi, hogy ebben a megyében a szolgáltatást végző Dégáz ügyfélszolgálata január 8-ig nem dolgozik. Egyelőre nem tudni, a külföldi tulajdonban lévő cég hogyan orvosolja a kényszerűen megelőlegezett borsos számlákkal okozott kellemetlenségeket, ami a fogyasztók rendkívül nagy felháborodását váltotta ki. Erről ugyanis senki nem hajlandó beszélni a cégnél.
Az óév utolsó napjaiban sokan jelezték azt, hogy nem kapták meg a Magyar Államkincstártól a gázártámogatás igényléséhez szükséges űrlapot. A posta szerint a kincstár eleve kevesebb nyomtatványt készíttetett, mint amennyi kellett volna. Ők valamennyi küldeményt kézbesítették. Ezzel szemben Hódmezővásárhelyen többen azt állítják, hogy tegnapi napig nem kapták meg az űrlapot. Szegeden is, miként a megye több településén, felháborodva vették tudomásul, a Dégáz akadályozza az ügyintézést azzal, hogy zárva tartja ügyfélszolgálati irodáit. (B. J.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.