Gazdagok kiváltsága

A tandíjon kívül a hallgatók utazási kedvezményeinek csökkentése is jelentősen nehezítheti a felsőoktatásban való részvételt. Egy diáknak átlagosan évi kétszázezer forint pluszkiadást jelenthet a kedvezmények megvonása, ha a jelenleg ismert tervezetet fogadják el.

Bákonyi Ádám
2007. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éves szinten a tandíj mértékét is meghaladhatja a hallgatók utazási kedvezmények megvonásából származó többletkiadás. Mindez megerősíti azokat a korábbi aggodalmakat, miszerint főiskolára vagy egyetemre menni a gazdagok kiváltsága lesz. Bár tárgyalások folynak a közlekedési tárca és az érintett szervezetek között, az eddig hivatalosan ismertetett tervek szerint megszűnne az esti és a levelező tagozatos hallgatók eddigi ötvenszázalékos vasúti kedvezménye. A nappali tagozatosok eddigi 67,5 százalékos kedvezményét 50 százalékra mérsékelnék, de ez is csak a lakóhely és az iskola között lenne érvényes. Egy számítás szerint a jelenlegi jegyáremelés és a tervezett kedvezménycsökkentés mintegy 85 százalékkal növeli a diákok utazási költségeit, ami hallgatónként évente átlagosan mintegy kétszázezer forint pluszkiadást jelenthet. Mindezek, illetve amiatt is, hogy az oktatók, a kutatók és az ő munkájukat segítő dolgozók utazási kedvezményeinek megkurtítását is tervezi a kormány, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete az Országos Érdekegyeztető Tanács rendkívüli összehívását kezdeményezi.
– A tervezett lépések elsősorban az anyagilag egyébként is nehéz sorsú esti és levelező tagozatos hallgatókat sújtanák, akik tanulmányaik mellett sokszor nem tudnak munkát vállalni – hangsúlyozza Kis Papp László. A szakszervezet elnöke rámutatott, hogy a nappali tagozatosok gyakorta vidéket érintő szakmai gyakorlatainak költségeit ugyancsak nem pótolja a lakóhely és a felsőoktatási intézmény közötti csökkentett kedvezmény. – A kormány elképzelései ellentétesek az élethosszig tartó tanulás célkitűzésével, s hiányzik a szociális differenciálás, a rászorultság elvének érvényesítése – tette hozzá Kis Papp László.
Az utazási kedvezmények megvonása miatt visszaeshet a levelező oktatásban részt vevők száma, ami érzékenyen érintheti az egyetemek büdzséjét is. A Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának jubileumi tanéve például a fennmaradásért folyó küzdelemben telik. Hiába jó az oktatás minősége, ha a piacinak nevezett reform elviszi a hallgatókat – mondta Szabó Miklós, az intézmény dékánja.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem erősítette meg, de nem is cáfolta azokat az információkat, hogy a szocialista frakció nyomására újragondolja a diákok utazási kedvezményével kapcsolatos korábbi döntését. Eszerint a választóvonalat most nem a nappali és az esti-levelezős hallgatók között húzná meg a tárca, hanem azt mondja: azok utazását támogatja, akik első diplomájukat igyekeznek megszerezni. Elesnek viszont az utazási kedvezményektől a második vagy harmadik diplomáért tanulók.
A diákok utazási kedvezményeinek megvonása miatt alakult Vészfék Mozgalom tömeges vonatleállítási akciót tervezett január 19-re. Mivel a vészfékek ilyenfajta használata a közlekedés veszélyeztetésének minősülhet, ami öt évig terjedő börtönbüntetéssel is sújtható, a szervezet lemondta az akciót, és feloszlatta önmagát.
Ettől függetlenül a mozgalom tagjai, szimpatizánsai továbbra is tiltakozni akarnak a kormány diákokat ellehetetlenítő intézkedései ellen. Ezen akcióknak azonban más, törvényes formáját szeretnék választani a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.