Ha Fehéroroszország nem tágít a pótdíj kivetésétől az orosz tranzitolajra, s orosz részről nem vállalják át annak legalább egy részét, akkor a Mol importja a Barátság-vezetéken át több mint tíz százalékkal megdrágulhat, és ez óhatatlanul lecsapódna a magyarországi üzemanyagárakban is – jegyezték meg tegnap a megfigyelők. A Molnál a távirati irodának elmondták, hogy hosszú távú szerződések szabályozzák az olajimportot, és sem a szállításban, sem az ár szempontjából nem várnak problémákat. A szerződésben az ár határparitáson rögzített.
Az Urals márkájú olajkeverék jelenleg tonnánként 340-350 dollárba kerül piaci áron, a szállítási költség 30-40 dollár körül mozog a Barátság vezetéken át Oroszországtól a százhalombattai finomítóig, s ehhez járul a 45 dolláros fehérorosz pótdíj – mondta egy moszkvai elemző, hozzátéve: így a fehérorosz pótdíj 12-13 százalékkal növeli az alapárat. A Mol, amely jelenleg évi nyolcmillió tonna olajat importál Magyarország számára, ebből hatmillió tonnát terelhetne át a készenlétben lévő Adria-vezetékre – jegyezték meg a megfigyelők, akik azonban nem számítanak fennakadásra a Barátságon áramló szállításokban, és bíznak az orosz–fehérorosz olajvita magyar szempontból is megnyugtató rendeződésében.
Minszk jelezte, hogy a tonnánként 45 dolláros „tranzitvám” kivetésével arra a tonnánként 180 dolláros exportvámra reagált, amelyet Moszkva a fehéroroszországi orosz olajszállításokra rótt ki ugyancsak január elsejétől. Minszkben és Moszkvában egyaránt azt hangsúlyozták, hogy szavatolják az Oroszországból az európai országokba irányuló olaj akadálytalan áthaladását Fehéroroszországon.

Megint elesett az M3-as, a héten már másodszor