Keresik a lezuhant repülőt

Egyelőre nincs nyoma annak az indonéziai utasszállító repülőnek, amely hétfőn tűnt el százkét emberrel a fedélzetén. A közlekedési miniszter tegnap cáfolta a napvilágot látott híreket, amelyek szerint megtalálták a Boeing 737-es roncsait. A gép utáni kutatást a sötétség beállta után felfüggesztették, s csak ma folytatják.

MN-összeállítás
2007. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymásnak ellentmondó hírek érkeznek az indonéziai Adam Air légitársaság Jáváról Celebeszre tartó Boeing 737-es utasszállítójáról, amely hétfőn, a felszállás után egy órával eltűnt a légi irányítók radarjának képernyőjéről. A Reuters beszámolója szerint a gép – 96 utassal és hattagú személyzettel a fedélzetén – Polewali városától húsz kilométerre viharba került, hegynek ütközött, és a dzsungelbe zuhant. A repülőn utazók közül kilencvenen életüket vesztették, tizenketten azonban – a szerencsétlenség helyszínétől négy kilométerre fekvő falu lakói szerint – túlélték a katasztrófát.
A hírügynökség arról számolt be, hogy a trópusi esőtől felázott talajon a helyiek közül néhányan el tudtak vergődni a sűrű erdővel borított, meredek hegyoldalig, de onnan a túlélőket csak a megfelelő felszereléssel rendelkező mentőcsapatok képesek lehozni. A mentőhelikopterek azonban a baleset közelében nem találtak tisztást, ahová leszállhattak volna, ezért a kutatócsapatoknak gyalogosan kell eljutniuk a helyszínre, ahová még csapás sem vezet. Ez nagy időveszteséggel jár, s nőnek az aggodalmak, hogy kibírják-e addig a sérültek.
Hasonló tartalmú tudósításokat közölt az AP és a BBC is, hoszszasan idézve a légügyi hatóság és a gépet üzemeltető légitársaság szóvivőjének nyilatkozatait, a helyi televízióállomásokat, a katasztrófa helyszínén illetékes rendőrkapitányt és a közeli falu lakóit. A nap folyamán azonban a közlekedési miniszter cáfolta, hogy egyáltalán megtalálták volna a Boeinget, s a korábban készségesen nyilatkozók – téves információkra hivatkozva – visszavonták érthetetlenül sok konkrétumot tartalmazó állításaikat.
A légitársaság tegnapi nyilatkozata szerint valószínű, hogy a rossz időjárás okozta a tizenhét éves Boeing vesztét, amely eddig összesen már több mint 45 ezer órát repült – jelentette az AFP. A cég képviselője azt állította: a gépnek a három és fél ezer méteres hegycsúcsok fölött több mint hatezer méterrel kellett volna repülnie, de roncsai 350-500 méteres magasságban szóródtak szét. A közlekedési miniszter cáfolata óta azonban csak az biztos, hogy a gép valahol Celebesz térségében tűnt el, s a sötétedés miatt tegnap félbehagyott kutatást ma itt folytatják.
Az Adam Air szóvivője elmondta: a repülőt utoljára december 25-én vizsgálták át, s akkor műszaki szempontból mindent rendben találtak. Az érintett társaság egyike az Indonéziában néhány éve működő tucatnyi kis magánvállalkozásnak, amely olcsó járatokat rendszeresített az ország szigetei között. Az AP beszámolója szerint ezt azért tehették meg, mert idős, bérelt repülőgépekkel dolgoznak, amelyek biztonsága megkérdőjelezhető. Tavaly éppen az Adam Air egyik, Celebeszre tartó gépének kellett kényszerleszállást végrehajtania a navigációs rendszer hibája miatt. Akkor nem történt baj, de az elmúlt év szeptemberében a Mandala Airlines Medanból Szumátrára tartó Boeing 737-ese nem sokkal a felszállás után egy autópályára zuhant, s 143 ember halálát okozta.
Indonéziában 1997-ben két súlyos légi szerencsétlenség is bekövetkezett: a Garuda Airlines légibusza 234 utassal a fedélzetén egy szumátrai hegycsúcsnak ütközött, két hónappal később pedig a Silk Air Boeing 737-ese esett egy szumátrai folyóba, 104 utassal. A baleseteket senki sem élte túl.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.