Ma napirendre kerül a Malév értékesítése

Putsay Gábor
2007. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazgatósági ülést tart ma az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt., amelynek napirendjén több mint tíz megtárgyalandó pont szerepel – értesült lapunk. A legnagyobb közérdeklődés természetesen a Magyar Légiközlekedési Vállalat (Malév) Zrt. privatizációjának lezárásával kapcsolatos napirendi pontot kíséri. Ismert, jelenleg két céggel – a litván LAL Investiciju Valdymas és az orosz AirBridge társaságokkal – tárgyal a vagyonkezelő. Az igazgatóság ma hallgatja meg a Malév eladása kapcsán eddig lebonyolított tárgyalásokról szóló beszámolót, majd döntés várható, hogy melyik aspiránssal folytatja tovább a megbeszéléseket.
Ezt követően – akár napokon belül – határoznak arról, hogy mely társaságnak adják el a nemzeti légitársaságot, illetve arról, hogy érvényes és eredményes-e a tender. Információink szerint ma fordulhat a kocka, mert az eddig esélyesebbnek tartott litván aspiráns nem tudott megfelelő garanciákat nyújtani a Malév állami kezességgel felvett hiteleinek visszafizetésére, illetve a szükséges fejlesztések és egyéb kiadások fedezetének biztosítására, míg – úgy tudjuk – az utóbbi hetekben az orosz aspiráns beszerezte ezeket a dokumentumokat.
Miután a Malévnak tetemes hitelkötelezettségei vannak, s a múlt évi hiánya is jelentősen megugrott, a légitársaság privatizálása során nem a vételár lesz a döntő. Az ÁPV Zrt. a hitelek átvállalását, a tőkehelyzet rendezését, valamint a likviditás és a fejlesztési források biztosítását várja el az új tulajdonostól.
Más forrásokból szerzett értesüléseink szerint a LAL befektetőcsoport fenntartotta korábbi pénzügyi ajánlatát. A litvánok egyébként 3–6 éves fejlesztési tervet tettek le az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő elé, bár ebben az évben – ha ők lesznek a befutók – mindenképpen a Malév likviditási helyzetét stabilizálnák. A befektetőcsoport korábban a litván légitársaságot vásárolta meg, a Malév megszerzése pedig a következő lépése lenne egy kelet-európai légügyi együttműködés kialakításának, amelynek esetében Budapest Ferihegy lenne az úgynevezett gyűjtő-elosztó központ. Az együttműködés a későbbiekben orosz, ukrán és balkáni légitársasággal bővülne. A litvánok ezt a szövetséget a skandináv SAS működésére alapoznák, a régió utasai Budapesten szállnának át a hosszú távú járatokra.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő igazgatóságának mai ülésén várhatóan előkészítik a Földhitel- és Jelzálogbank privatizációját, s ennek első lépéseként döntenek arról, hogy pályázatot írnak ki a privatizációs tanácsadó kiválasztására. Tárgyalnak arról, hogy a Magyar Filmlaboratórium Kft.-től üzletrészeket adnak át a Magyar Mozgókép Közalapítványnak.
A vagyonkezelő igazgatósága várhatóan dönt néhány társaság – így a Hollóházi Porcelánmanufaktúra, a Balatoni Hajózási Zrt., az Eximbank – rendkívüli közgyűlésének összehívásáról, illetve az ezekre az eseményekre delegálandó képviselőkről, emlékeztetőt hallgatnak meg a Mol privatizációjának lezárásáról, s áttekintik a Mecsek Érc és a Mecsek Öko Zrt. üzleti terveit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.