Már csak ketten küzdenek a Malévért

Az ír–magyar befektetőcsoporttal nem tárgyal tovább az ÁPV Zrt. a Malév privatizációs tenderén, így litván vagy orosz érdekeltségű pályázó lehet a befutó.

Putsay Gábor
2007. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ÁPV Zrt. megújult igazgatósága – amelyben helyet kapott Markó Andrea, a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára és Gaál Gyula, a MÁV Zrt. korábbi elnöke – megtárgyalta tegnap a Malév Zrt. eladására kiírt pályázatot. Az igazgatóság úgy döntött, hogy a három versenyben maradt ajánlattevő közül kettővel folytatja a tárgyalásokat. Az Ofer Hava magánszemély által jegyzett ír–magyar befektetőcsoport ajánlatát ugyanis nem tartották elfogadhatónak. Mint ismeretes, az ÁPV korábban indoklás nélkül kizárta az eljárásból a többségében Malév-pilóták által létrehozott Sky Alliance Magyarország Zrt.-t. A tárgyalások második szakaszába az orosz érdekeltségű AirBridge Zrt.-t, a litván LAL Investiciju Valdymast, valamint az Ofer Hava által jegyzett befektetői kört hívta meg. A tárgyalások alapján kiegészített ajánlatok értékelése után az ÁPV Zrt. igazgatósága tegnap úgy döntött, hogy utóbbival a tárgyalásokat nem folytatja. A versenyben maradt ajánlattevőkkel folytatódhatnak a tárgyalások, ennek célja többek között a Malév előtt álló üzleti lehetőségek és a javasolt pénzügyi megoldások részleteinek áttekintése – közölte tegnap az ÁPV.
Abban az esetben, ha az ÁPV értékesíti a Malévet, bármelyik versenyben maradt pályázó lesz a befutó, jelentős összeget kell befektetnie a Malévba a működőképesség fenntartása érdekében. A Malév ugyanis – mint arról beszámoltunk – felemás évet zárt tavaly, ezzel együtt a társaság olyan kritikus pénzügyi helyzetbe került, ami még a pályázókat is meglepte. Miközben a társaság történetében először érték el a hárommilliós utasszámot, az üzemi veszteség információink szerint az eddigi legmagasabb, ami a 2005-ös 8,9 milliárd forintot is lényegesen meghaladja. A légitársaság bevételei a vezetés szerint tavaly 10 százalékkal emelkedtek az utasforgalom bővülése miatt, ám a költségek jelentősen meghaladták a bevételeket. A cég helyzetének stabilitása, a likviditás fenntartása még a fejlesztések nélkül is jelentős összegbe kerül. A pályázók ugyanakkor ennek ellenére érdeklődnek a Malév iránt, ugyanis saját piacaik bővítéséhez szükségük van a légicég megszerzésére. A két versenyben maradt befektető éppen ezért a Malév kiterjedt útvonalhálózatára és központjának földrajzi elhelyezkedésére építi stratégiáját. A nyugati piacokra akarnak betörni a Malév által. Elsősorban az AirBridge orosz tulajdonosa, Borisz Abramovics használná ki ezt a lehetőséget, az általa vezetett AiRUnion légiszövetség tagjai az orosz piacról a Maléven keresztül jutnának az Európai Unióba. A litvánok ajánlatuk szerint egy kelet-közép-európai légiszövetség kialakítására törekszenek, amelynek egyik szereplője lenne a Malév. Budapest lenne a gyűjtő-elosztó központ, és elsősorban a baltikumi, a kelet-európai és a balkáni piacokat céloznák meg.

Elkelt az agrárcég. Az ÁPV igazgatósága érvényesnek és eredményesnek nyilvánította az Országos Mesterséges Termékenyítő Zrt. 60 százalék mínusz egy szavazatos részvénycsomagjára kiírt pályázatot. A tender nyertese a Vezér ’98 Kft. lett, amely 268 millió forintot fizet az agrárcég többségi részesedéséért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.