Az ÁPV Zrt. megújult igazgatósága – amelyben helyet kapott Markó Andrea, a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára és Gaál Gyula, a MÁV Zrt. korábbi elnöke – megtárgyalta tegnap a Malév Zrt. eladására kiírt pályázatot. Az igazgatóság úgy döntött, hogy a három versenyben maradt ajánlattevő közül kettővel folytatja a tárgyalásokat. Az Ofer Hava magánszemély által jegyzett ír–magyar befektetőcsoport ajánlatát ugyanis nem tartották elfogadhatónak. Mint ismeretes, az ÁPV korábban indoklás nélkül kizárta az eljárásból a többségében Malév-pilóták által létrehozott Sky Alliance Magyarország Zrt.-t. A tárgyalások második szakaszába az orosz érdekeltségű AirBridge Zrt.-t, a litván LAL Investiciju Valdymast, valamint az Ofer Hava által jegyzett befektetői kört hívta meg. A tárgyalások alapján kiegészített ajánlatok értékelése után az ÁPV Zrt. igazgatósága tegnap úgy döntött, hogy utóbbival a tárgyalásokat nem folytatja. A versenyben maradt ajánlattevőkkel folytatódhatnak a tárgyalások, ennek célja többek között a Malév előtt álló üzleti lehetőségek és a javasolt pénzügyi megoldások részleteinek áttekintése – közölte tegnap az ÁPV.
Abban az esetben, ha az ÁPV értékesíti a Malévet, bármelyik versenyben maradt pályázó lesz a befutó, jelentős összeget kell befektetnie a Malévba a működőképesség fenntartása érdekében. A Malév ugyanis – mint arról beszámoltunk – felemás évet zárt tavaly, ezzel együtt a társaság olyan kritikus pénzügyi helyzetbe került, ami még a pályázókat is meglepte. Miközben a társaság történetében először érték el a hárommilliós utasszámot, az üzemi veszteség információink szerint az eddigi legmagasabb, ami a 2005-ös 8,9 milliárd forintot is lényegesen meghaladja. A légitársaság bevételei a vezetés szerint tavaly 10 százalékkal emelkedtek az utasforgalom bővülése miatt, ám a költségek jelentősen meghaladták a bevételeket. A cég helyzetének stabilitása, a likviditás fenntartása még a fejlesztések nélkül is jelentős összegbe kerül. A pályázók ugyanakkor ennek ellenére érdeklődnek a Malév iránt, ugyanis saját piacaik bővítéséhez szükségük van a légicég megszerzésére. A két versenyben maradt befektető éppen ezért a Malév kiterjedt útvonalhálózatára és központjának földrajzi elhelyezkedésére építi stratégiáját. A nyugati piacokra akarnak betörni a Malév által. Elsősorban az AirBridge orosz tulajdonosa, Borisz Abramovics használná ki ezt a lehetőséget, az általa vezetett AiRUnion légiszövetség tagjai az orosz piacról a Maléven keresztül jutnának az Európai Unióba. A litvánok ajánlatuk szerint egy kelet-közép-európai légiszövetség kialakítására törekszenek, amelynek egyik szereplője lenne a Malév. Budapest lenne a gyűjtő-elosztó központ, és elsősorban a baltikumi, a kelet-európai és a balkáni piacokat céloznák meg.
Elkelt az agrárcég. Az ÁPV igazgatósága érvényesnek és eredményesnek nyilvánította az Országos Mesterséges Termékenyítő Zrt. 60 százalék mínusz egy szavazatos részvénycsomagjára kiírt pályázatot. A tender nyertese a Vezér ’98 Kft. lett, amely 268 millió forintot fizet az agrárcég többségi részesedéséért.

A Tisza-vezér nem kertel: készek megtenni, amit Ukrajnáért meg kell tenni