Teljesen megnyílt a hazai vasúti hálózat az áruszállító fuvarozó társaságok előtt, ami anynyit jelent, hogy a mintegy 7800 kilométer hosszú vasúti pályát hatósági engedély birtokában önállóan akár külföldi társaságok is használhatják. Hazánk 2004-es európai uniós csatlakozásával a pályahálózati kapacitás húsz százalékát kellett megnyitnunk magánvasutak, illetve külföldi vállalkozások előtt, utóbbiak azonban úgy tűnik, hogy kivárták a teljes piacnyitást – mondta tegnap Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke. Közölte: a külföldi fuvarozók részéről 2006 utolsó hetében megnőtt az érdeklődés a hazai vasúthálózat igénybevétele iránt. A magyar pályákat a MÁV-on a GYSEV-en és az újólag megalapított hazai magántársaságokon kívül külföldi nagyvasutak – az Osztrák Szövetségi Vasút vagy a Német Vasút – eddig is használták elsősorban tranzitforgalomra, ám ezt leginkább az itthoni vasutakkal együttműködve tehették meg. A vasúti liberalizációval a fuvarozótársaságok a székhelyük szerint is megkaphatják a hatóságtól a működési engedélyt a magyar pályák használatához, azaz önállóan is fuvarozhatnak.
Eddig elsősorban a közepes méretű külföldi társaságok érdeklődtek az MVH-nál, a külföldi nagyvasutak viszont kivárják a Közép- és Kelet-Európa egyes országaiban – így nálunk is – megkezdett privatizációt. A még mindig jelentős piaci részesedéssel és nyereségesen működő MÁV Cargo Zrt.-t az idén a kormány szándékai szerint értékesítik, ugyanígy Romániában, Lengyelországban és Szlovéniában is megkezdődött az állami vasúti árufuvarozó társaságok értékesítése, míg a szlovák kormány tavaly leállíttatta a magánosítást. A hazai vasúti áruszállító piac jelentősen bővül, az elmúlt 15 évet tekintve a legtöbb árut tavaly szállították fuvarozó-cégek a hálózaton: a vasúti szállítás elsősorban a hosszú távú, a tranzit- és az export-import forgalomban bővül, míg belföldön csökken. Antal Dániel közölte: az MVH kiadta a tizenegyedik magyar országos vasúti engedélyt, azaz a MÁV-on és a GYSEV-en kívül már kilenc hazai árufuvarozó társaság működik. Utóbbiak piaci részesedése viszont mindössze négyszázalékos. A vasúti piac bővülését jól mutatja, hogy a MÁV mozdonyparkja már nem elegendő, így a MÁV Cargo pályázatot írt ki vontatójárművek bérlésére. A MÁV Zrt. a várhatóan a nyáron megalakuló önálló személyszállítási társaság működési engedélyéhez beadta a kérelmet az MVH-hoz, ám a SzeVaSz Zrt.-t a cégbíróság még nem jegyezte be. Az EU-ban 2007 második felében jelenik meg a III. vasúti csomag, ami a városközi személyszállítás liberalizálásának irányelveit határozza meg.

Megszólalt halálfélelméről és súlyos műtétjéről a TV2 sztárja