Megnyílt a vasútifuvar-piac

Putsay Gábor
2007. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljesen megnyílt a hazai vasúti hálózat az áruszállító fuvarozó társaságok előtt, ami anynyit jelent, hogy a mintegy 7800 kilométer hosszú vasúti pályát hatósági engedély birtokában önállóan akár külföldi társaságok is használhatják. Hazánk 2004-es európai uniós csatlakozásával a pályahálózati kapacitás húsz százalékát kellett megnyitnunk magánvasutak, illetve külföldi vállalkozások előtt, utóbbiak azonban úgy tűnik, hogy kivárták a teljes piacnyitást – mondta tegnap Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke. Közölte: a külföldi fuvarozók részéről 2006 utolsó hetében megnőtt az érdeklődés a hazai vasúthálózat igénybevétele iránt. A magyar pályákat a MÁV-on a GYSEV-en és az újólag megalapított hazai magántársaságokon kívül külföldi nagyvasutak – az Osztrák Szövetségi Vasút vagy a Német Vasút – eddig is használták elsősorban tranzitforgalomra, ám ezt leginkább az itthoni vasutakkal együttműködve tehették meg. A vasúti liberalizációval a fuvarozótársaságok a székhelyük szerint is megkaphatják a hatóságtól a működési engedélyt a magyar pályák használatához, azaz önállóan is fuvarozhatnak.
Eddig elsősorban a közepes méretű külföldi társaságok érdeklődtek az MVH-nál, a külföldi nagyvasutak viszont kivárják a Közép- és Kelet-Európa egyes országaiban – így nálunk is – megkezdett privatizációt. A még mindig jelentős piaci részesedéssel és nyereségesen működő MÁV Cargo Zrt.-t az idén a kormány szándékai szerint értékesítik, ugyanígy Romániában, Lengyelországban és Szlovéniában is megkezdődött az állami vasúti árufuvarozó társaságok értékesítése, míg a szlovák kormány tavaly leállíttatta a magánosítást. A hazai vasúti áruszállító piac jelentősen bővül, az elmúlt 15 évet tekintve a legtöbb árut tavaly szállították fuvarozó-cégek a hálózaton: a vasúti szállítás elsősorban a hosszú távú, a tranzit- és az export-import forgalomban bővül, míg belföldön csökken. Antal Dániel közölte: az MVH kiadta a tizenegyedik magyar országos vasúti engedélyt, azaz a MÁV-on és a GYSEV-en kívül már kilenc hazai árufuvarozó társaság működik. Utóbbiak piaci részesedése viszont mindössze négyszázalékos. A vasúti piac bővülését jól mutatja, hogy a MÁV mozdonyparkja már nem elegendő, így a MÁV Cargo pályázatot írt ki vontatójárművek bérlésére. A MÁV Zrt. a várhatóan a nyáron megalakuló önálló személyszállítási társaság működési engedélyéhez beadta a kérelmet az MVH-hoz, ám a SzeVaSz Zrt.-t a cégbíróság még nem jegyezte be. Az EU-ban 2007 második felében jelenik meg a III. vasúti csomag, ami a városközi személyszállítás liberalizálásának irányelveit határozza meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.