Mélypontra süllyedt a fogyasztói bizalom

A legalacsonyabb szintet érte el 2003 decembere óta a GfK és a Corvinus Egyetem által közösen mért fogyasztói bizalmi index. A komplex mutatószám visszaesésének oka elsősorban a háztartások saját anyagi helyzetükre vonatkozó várakozásainak drasztikus romlásában keresendő.

K. Tóth László
2007. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább csökkent a fogyasztóibizalom-index a múlt esztendő utolsó negyedében: míg júniusról szeptemberre három ponttal lett alacsonyabb az értéke, addig szeptemberről decemberre hatpontos csökkenés után 143 ponton áll. Hasonlóan alacsony értéket a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem kutatói 2003 decemberében mértek utoljára.
Az öt komponensből álló komplex mutatószám csökkenésének legfőbb oka a háztartások jövő évi anyagi helyzetükre vonatkozó várakozásaiban bekövetkezett drasztikus romlásban keresendő. A válaszadók 61 százaléka véli úgy, hogy családja egy év múlva a jelenleginél rosszabb anyagi körülmények között fog élni. Ez az arány szeptemberben még 56 százalék, márciusban pedig csupán 16 százalék volt.
Jelenlegi anyagi helyzetüket a megkérdezettek a szeptemberihez hasonlóan ítélik meg: 50 százalék azoknak az aránya, akik úgy érzékelik, most rosszabb anyagi körülmények között élnek, mint egy évvel korábban.
A közlemény szerint 2006 végén tízből négyen gondolták úgy, hogy családjuk anyagi helyzete folyamatosan romlik, s a következő évben további romlásra számítanak. Ez az arány júniusra nőtt meg ugrásszerűen, s azóta folyamatosan emelkedett. Kimagasló, 67 százalékos azoknak az aránya is, akik a következő 12 hónap során reáljövedelmük csökkenésére számítanak. Az ország gazdasági helyzetének megítélése tekintetében a legnagyobb arányt 61 ponttal még mindig azok képviselik, akik szerint az ország általános gazdasági helyzete ma roszszabb, mint egy évvel ezelőtt volt. Szeptemberben a megkérdezettek 65 százaléka volt ezen a véleményen.
Tízből kilencen emelkedő árakkal számolnak a következő évben, ez az arány 2006 második fél évére nőtt meg. A fogyasztók 2006 júniusa óta folyamatosan két számjegyű inflációt prognosztizálnak: a decemberben megkérdezettek 12 százalékos árnövekedést tartottak valószínűnek a következő esztendőben.
Jelentősen, majdnem 10 százalékponttal csökkent azoknak az aránya, akik szerint most érdemes tartós fogyasztási cikket vásárolni. Ez az arány a fogyasztói bizalmi index történetének kezdete óta folyamatosan emelkedett. Csúcspontját 2005 júniusában és szeptemberében érte el, amikor a válaszadók több mint 70 százaléka tartotta időszerűnek tartós fogyasztási cikkek beszerzését. 2005 vége óta azonban arányuk folyamatosan csökken.
A fogyasztók ingatlanpiaci várakozásai 2006-ban szinte változatlanok maradtak: alig haladta meg a 20 százalékot azoknak az aránya, akik szerint érdemes házat, lakást eladni, a vételt érdemesnek tartók aránya pedig 40-45 százalék között ingadozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.