Német komédia Hitlerről

Stefan Lázár
2007. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétszázötven kópiával rajtolt a német mozikban a zsidó származású rendező, Dani Levy már előzetesen fokozott érdeklődéstől és kételyektől kísért filmje, a Vezérem – a valóban legvalóságosabb valóság Adolf Hitlerről. Az alkotás a komédia eszközeivel szándékozik nevetségessé tenni és kipellengérezni a nemzetiszocialista Harmadik Birodalom Führerét. Már az Essenben lezajlott premiert elhagyó közönség arcára volt írva, hogy a vígjáték kísérlete komoly vitákat gerjeszt.
Erkölcsi alapon sokan vetik fel, vajon lehet-e vagy szabad-e nevetni a német történelem legsötétebb fejezetének démonikus ideológusán, a milliós áldozatokat követelő holokauszt vezérén, a barbár tömeggyilkos diktátoron. A választ a kulturális élet képviselői, a zsidó szervezetek és a hivatásos színikritikusok igyekeztek leghangosabban megadni. A többség úgy véli, a film Hitlernek és korának az átszellemesítését szolgálja, és érthetetlen, miért éppen zsidó rendező viszi a történelem meghamisítását a mozikba. Dieter Graumann, a német zsidók központi tanácsának alelnöke erre kontrázva rámutat, Hitlert nem lehet fura apókaként, esetlen bohócként beállítani. „Görcsöl a gyomrom, ha Hitlerből és a holokausztból vígjátékot csinálnak!” – fogalmaz. Rudolf Herzog – a Heil Hitler – a disznó halott című könyv kiadója – nagyobb megértést tanúsít a film iránt: „Éppen a nevetés védi meg az utódokat attól, hogy Hitlert démonizálják, titokzatos bűvöletként bemutatva távol tartsák a kritikus átvilágosítás lehetőségétől!”
A film 1944 decemberében játszódik. Nyilvánvaló, hogy Németország elvesztette a világháborút. Csak a vezér magával ragadó beszéde lenne alkalmas arra, hogy még egyszer mozgósítsa a lakosságot. Hitler azonban depressziós fázisban van, kedvetlen, illúziói szertefoszlottak, hangja megkopott. A kiutat a semmitől sem visszariadó propagandaminiszter, Joseph Goebbels kíméletlen megoldásban látja. Kihozatja az internálótáborból az egykor színészi álmokkal kokettáló Führer oktatóját, a zsidó Adolf (!) Grünbaumot, hogy állítsa talpra volt tanítványát. A mustársárga színű melegítőbe öltöztetett Hitler megkezdi az edzéseket, s egymást követik a ripacskodó jelenetek. A földre zuhan tanítója horogütését követően, a fürdőkádban csatahajómodellel játszadozik és végül ő süllyed el, majd a Grünbaum házaspár ágyában a férj meg a feleség között fekve keres emberi melegséget.
A viccek legnagyobb része lapos, ízetlen, és összességében Hitlernek szimpatikus látszatot ad, akinek mások a fején táncolhatnak, s valójában nincs könnyű sorsa. Mint a film egyik kritikusa megjegyzi: Dani Levy a naivitás és a dramaturgiai tehetetlenség boldogtalan keverékével bizonyítja szinte testileg érezhető bizonytalanságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.