A strukturális rendszer, a finanszírozás, a hallgatói juttatások, a minőségbiztosítás és az infrastruktúra átalakítása jelenti a felsőoktatási reformot – hangsúlyozta Hiller István a témában rendezett szakmai konferencián tegnap. Mivel négyszeresére nőtt a hallgatói létszám, az intézmények száma a korábbi 34-ről 73-ra emelkedett, az oktatási tárca vezetője szerint a versenyképesség, a minőség szempontjából új korszakot hoz a tandíj bevezetése. Elismerte, ez felsőoktatási intézmények megszűnésével járhat, ha nem jutnak államilag finanszírozott helyekhez, és a költségtérítéses helyekből nem tudják fenntartani magukat. Hiller igazságosabbnak tartja, hogy a hallgatói juttatások új rendszerében kettéválik a szociális és a teljesítményalapú támogatás. A felsőoktatás globális versenyében csak akkor van esély a sikerre, ha minőségi fejlesztést, korszerűsítést hajtanak végre – mondta a miniszter, aki helyeselte, hogy PPP-konstrukcióban valósítják meg az infrastrukturális fejlesztéseket, amelyek szerinte 2008–2009-re minőségi változást hoznak.
Pokorni Zoltán visszautasította azt a kormányzati filozófiát, hogy a felsőoktatás akkor lesz igazságos, ha szociális helyzetétől függetlenül mindenki egyformán fizet. A volt oktatási miniszter szerint a tapasztalatok az ellenkezőjét mutatják annak, mint amit a kormány a tandíjtól vár, hiszen a költségtérítéses képzések színvonala sokszor nem éri áll az államilag finanszírozott képzésekét. Sőt a költségtérítéses intézményekben alakul ki az a hozzáállás, hogy „nem elég, hogy fizetek, még teljesítményt is akarnak”. A társadalom nagy része abban látta a felemelkedés útját, ha taníttatja gyermekét” – hangsúlyozta Pokorni. Megjegyezte, a hallgatói létszám ugyan a négyszeresére nőtt, de a kiadott diplomák száma csak a kétszeresére, az oktatók száma pedig 17 ezerről 23 ezerre emelkedett. A politikus az első diploma megszerzéséig több kategóriából álló állami ösztöndíjrendszer létrehozását javasolta.
Az első kategóriában az ösztöndíj teljes mértékben fedezné a képzés, a lakhatás és a tankönyvek költségeit. A másodikban a képzési költségeket fedezné a juttatás, az egyéb költségeket a diákhitel biztosítaná. A költségtérítéses képzésben a költségtérítést a diákhitel fedezné, az összes többi költséget a hallgató állná. Az állami ösztöndíjhoz minőségi követelményeket kellene teljesíteni, azaz a diák el is veszíthetné a juttatást – hangsúlyozta.
Ami elvárható. A Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnökhelyettese, Morvayné Bajai Zsuzsa tegnap a Lengyel Gyula szakközépiskola tervezett bezáratása kapcsán kifejtette: csak olyan iskolát szabad összevonni vagy bezárni, amelybe valóban kevés gyermek jár, és nem folyik piacképes szakmák tanítása. – Bármiféle oktatásügyi átalakítástól elvárható, hogy a beiskolázási határidőt megelőző tanévben már egyértelmű helyzetről tájékozódhassanak a szülők, a tanárok és a gyermekek – hangsúlyozta.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség