Pokorni állami ösztöndíjat javasol

Több kategóriából álló, minőségi követelményekhez kötött állami ösztöndíjrendszert alkalmazna Pokorni Zoltán a tandíj helyett.

Bákonyi Ádám
2007. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A strukturális rendszer, a finanszírozás, a hallgatói juttatások, a minőségbiztosítás és az infrastruktúra átalakítása jelenti a felsőoktatási reformot – hangsúlyozta Hiller István a témában rendezett szakmai konferencián tegnap. Mivel négyszeresére nőtt a hallgatói létszám, az intézmények száma a korábbi 34-ről 73-ra emelkedett, az oktatási tárca vezetője szerint a versenyképesség, a minőség szempontjából új korszakot hoz a tandíj bevezetése. Elismerte, ez felsőoktatási intézmények megszűnésével járhat, ha nem jutnak államilag finanszírozott helyekhez, és a költségtérítéses helyekből nem tudják fenntartani magukat. Hiller igazságosabbnak tartja, hogy a hallgatói juttatások új rendszerében kettéválik a szociális és a teljesítményalapú támogatás. A felsőoktatás globális versenyében csak akkor van esély a sikerre, ha minőségi fejlesztést, korszerűsítést hajtanak végre – mondta a miniszter, aki helyeselte, hogy PPP-konstrukcióban valósítják meg az infrastrukturális fejlesztéseket, amelyek szerinte 2008–2009-re minőségi változást hoznak.
Pokorni Zoltán visszautasította azt a kormányzati filozófiát, hogy a felsőoktatás akkor lesz igazságos, ha szociális helyzetétől függetlenül mindenki egyformán fizet. A volt oktatási miniszter szerint a tapasztalatok az ellenkezőjét mutatják annak, mint amit a kormány a tandíjtól vár, hiszen a költségtérítéses képzések színvonala sokszor nem éri áll az államilag finanszírozott képzésekét. Sőt a költségtérítéses intézményekben alakul ki az a hozzáállás, hogy „nem elég, hogy fizetek, még teljesítményt is akarnak”. A társadalom nagy része abban látta a felemelkedés útját, ha taníttatja gyermekét” – hangsúlyozta Pokorni. Megjegyezte, a hallgatói létszám ugyan a négyszeresére nőtt, de a kiadott diplomák száma csak a kétszeresére, az oktatók száma pedig 17 ezerről 23 ezerre emelkedett. A politikus az első diploma megszerzéséig több kategóriából álló állami ösztöndíjrendszer létrehozását javasolta.
Az első kategóriában az ösztöndíj teljes mértékben fedezné a képzés, a lakhatás és a tankönyvek költségeit. A másodikban a képzési költségeket fedezné a juttatás, az egyéb költségeket a diákhitel biztosítaná. A költségtérítéses képzésben a költségtérítést a diákhitel fedezné, az összes többi költséget a hallgató állná. Az állami ösztöndíjhoz minőségi követelményeket kellene teljesíteni, azaz a diák el is veszíthetné a juttatást – hangsúlyozta.

Ami elvárható. A Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnökhelyettese, Morvayné Bajai Zsuzsa tegnap a Lengyel Gyula szakközépiskola tervezett bezáratása kapcsán kifejtette: csak olyan iskolát szabad összevonni vagy bezárni, amelybe valóban kevés gyermek jár, és nem folyik piacképes szakmák tanítása. – Bármiféle oktatásügyi átalakítástól elvárható, hogy a beiskolázási határidőt megelőző tanévben már egyértelmű helyzetről tájékozódhassanak a szülők, a tanárok és a gyermekek – hangsúlyozta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.