Útdíj ellenszolgáltatás nélkül

A fuvarozók szerint csak abban az esetben lenne elfogadható a díjfizetés kiterjesztése az autóutakra és a tranzitutakra, ha ezzel együtt a vállalkozók terheit is könnyítené a kormány.

Putsay Gábor
2007. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetértenek a közúti fuvarozók az úthasználattal arányos díjfizetés bevezetésével az autópályákon, ugyanakkor nem tartják indokoltnak a gazdasági és közlekedési tárca azon tervét, hogy az autóutakat, illetve a tranzitúthálózat egyes szakaszait is bevonnák a fizetési körbe – nyilatkozta lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) főtitkára. Ismeretes: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) februárban olyan javaslatot készül a kormány elé terjeszteni, amelynek elfogadásával áprilistól a 12 tonna össztömeg feletti járművel közlekedők csak matrica megváltása mellett vehetnének igénybe az országos tranzitúthálózaton mintegy 1000 kilométer hosszú szakaszt, ezenkívül bizonyos autóutakon valamennyi jármű-kategóriában – így a személygépkocsival közlekedőknek is – fizetni kellene az úthasználatért. A megtett úttal arányos díjfizetést 2008 elejétől terjesztenék ki a 12 tonna feletti járművekre az autópályákon. Dittel Gábor hangsúlyozta, hogy azokon a tranzitutakon, amelyeket a tárca bevonna a matricás rendszerbe, azért ellenzik a díjfizetést, mert az ellenszolgáltatás ezzel nincs arányban, vagyis az utak minősége erősen kifogásolható. A tárca másrészt nem éri el azt a célt, hogy a főutak helyett az autópályákon haladjon a forgalom. Az egyik probléma éppen az – mint arról beszámoltunk –, hogy többségében azokat a szakaszokat jelölték ki díjfizetésre, amelyeknek még a közelében sincs gyorsforgalmi út. A díjfizetés kiterjesztéséről a szaktárca január 18-án kezdte meg az egyeztetést az érdekelt szakmai és társadalmi szervezetek képviselőivel.
A NiT Hungary főtitkára közölte, hogy fenntartásaik ellenére látnak esélyt a megegyezésre, viszont szeretnék elérni, hogy a legfontosabb javaslataikat fogadja el a szaktárca, illetve a kormány. Ezek között szerepel, hogy a díjfizetés kiterjesztése esetén kompenzálják a fuvarozókat: elsősorban azt kérik, hogy a teherautók üzembe helyezése esetén a vagyonszerzési, vagyis az átírási illetéket töröljék el. A GKM ezen igény elől azzal tért ki, hogy ebben az ügyben a döntés a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozik. Ugyancsak a fuvarozók kitételei között szerepel, hogy az egynapos autópálya-matricát a 3,5–12 tonna közötti jármű-kategóriában is igénybe tudják venni a fuvarozók, továbbá azok a vállalkozók, akik legfeljebb három járművet tartanak üzemben, egy matricát tudjanak használni. Ezeket a könnyítéseket a hazai vállalkozások versenyképességének javítása céljából kellene meghozni, ha már a díjfizetéses utak körét bővítik – közölte Dittel Gábor.
A Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport – mint azt a szervezetek vezetői az MTI-vel közölték – viszont azt támogatja, hogy a nehéz tehergépkocsik minden hazai útvonalon a használattal arányos útdíjat fizessék meg, ugyanakkor ez olyan helyzetet eredményezzen, hogy a gépjárművezetők ne a roszszabb minőségű és a települések belterületein haladó utakat vegyék igénybe. A két szervezet a személygépkocsik esetében szorgalmazza a jelenlegi autópályadíj helyett az éves úthasználati – a teljes hálózaton – átalánydíj kivetését a gépjárműadó részbeni vagy teljes eltörlése mellett. Ezt a díjat a hazai és a külföldi gépjármű-tulajdonosok egyaránt megfizetnék.
A szaktárca illetékesei egyeztetnek arról, hogy mely autóutakat vonják be a díjfizetési körbe. Jelenleg az országos autóút-hálózat hossza 126 kilométer, ám az elképzelések szerint azokon a szakaszokon kellene matricát váltaniuk az autósoknak, ahol párhuzamos alsóbbrendű utat is igénybe tudnak venni. Ilyenformán viszont jelentősen szűkül azoknak az autóutaknak a köre, ahol matricát kellene váltani. Így például a szaktárca fizetővé teheti a 2A-t, az M15-öst, az M30-as egy szakaszát és a székesfehérvári elkerülőt, ám utóbbi kettő a településeket terhelő forgalom elvezetésére is épült. A tárca ugyanakkor azt tervezi, hogy a 2007–2013 közötti időszakban 650 kilométer hosszú új autóút épül döntően európai uniós forrásokból az országban, ezekre azonnal kiterjesztenék a díjfizetést. A tervezett kétszer két sávos utak zöme viszont a jelenlegi főúthálózat egyes szakaszainak bővítésével – négysávosra szélesítésével – áll majd a forgalom rendelkezésére, azaz nem lesz ezekkel párhuzamos útvonal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.