Egyetértenek a közúti fuvarozók az úthasználattal arányos díjfizetés bevezetésével az autópályákon, ugyanakkor nem tartják indokoltnak a gazdasági és közlekedési tárca azon tervét, hogy az autóutakat, illetve a tranzitúthálózat egyes szakaszait is bevonnák a fizetési körbe – nyilatkozta lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) főtitkára. Ismeretes: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) februárban olyan javaslatot készül a kormány elé terjeszteni, amelynek elfogadásával áprilistól a 12 tonna össztömeg feletti járművel közlekedők csak matrica megváltása mellett vehetnének igénybe az országos tranzitúthálózaton mintegy 1000 kilométer hosszú szakaszt, ezenkívül bizonyos autóutakon valamennyi jármű-kategóriában – így a személygépkocsival közlekedőknek is – fizetni kellene az úthasználatért. A megtett úttal arányos díjfizetést 2008 elejétől terjesztenék ki a 12 tonna feletti járművekre az autópályákon. Dittel Gábor hangsúlyozta, hogy azokon a tranzitutakon, amelyeket a tárca bevonna a matricás rendszerbe, azért ellenzik a díjfizetést, mert az ellenszolgáltatás ezzel nincs arányban, vagyis az utak minősége erősen kifogásolható. A tárca másrészt nem éri el azt a célt, hogy a főutak helyett az autópályákon haladjon a forgalom. Az egyik probléma éppen az – mint arról beszámoltunk –, hogy többségében azokat a szakaszokat jelölték ki díjfizetésre, amelyeknek még a közelében sincs gyorsforgalmi út. A díjfizetés kiterjesztéséről a szaktárca január 18-án kezdte meg az egyeztetést az érdekelt szakmai és társadalmi szervezetek képviselőivel.
A NiT Hungary főtitkára közölte, hogy fenntartásaik ellenére látnak esélyt a megegyezésre, viszont szeretnék elérni, hogy a legfontosabb javaslataikat fogadja el a szaktárca, illetve a kormány. Ezek között szerepel, hogy a díjfizetés kiterjesztése esetén kompenzálják a fuvarozókat: elsősorban azt kérik, hogy a teherautók üzembe helyezése esetén a vagyonszerzési, vagyis az átírási illetéket töröljék el. A GKM ezen igény elől azzal tért ki, hogy ebben az ügyben a döntés a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozik. Ugyancsak a fuvarozók kitételei között szerepel, hogy az egynapos autópálya-matricát a 3,5–12 tonna közötti jármű-kategóriában is igénybe tudják venni a fuvarozók, továbbá azok a vállalkozók, akik legfeljebb három járművet tartanak üzemben, egy matricát tudjanak használni. Ezeket a könnyítéseket a hazai vállalkozások versenyképességének javítása céljából kellene meghozni, ha már a díjfizetéses utak körét bővítik – közölte Dittel Gábor.
A Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport – mint azt a szervezetek vezetői az MTI-vel közölték – viszont azt támogatja, hogy a nehéz tehergépkocsik minden hazai útvonalon a használattal arányos útdíjat fizessék meg, ugyanakkor ez olyan helyzetet eredményezzen, hogy a gépjárművezetők ne a roszszabb minőségű és a települések belterületein haladó utakat vegyék igénybe. A két szervezet a személygépkocsik esetében szorgalmazza a jelenlegi autópályadíj helyett az éves úthasználati – a teljes hálózaton – átalánydíj kivetését a gépjárműadó részbeni vagy teljes eltörlése mellett. Ezt a díjat a hazai és a külföldi gépjármű-tulajdonosok egyaránt megfizetnék.
A szaktárca illetékesei egyeztetnek arról, hogy mely autóutakat vonják be a díjfizetési körbe. Jelenleg az országos autóút-hálózat hossza 126 kilométer, ám az elképzelések szerint azokon a szakaszokon kellene matricát váltaniuk az autósoknak, ahol párhuzamos alsóbbrendű utat is igénybe tudnak venni. Ilyenformán viszont jelentősen szűkül azoknak az autóutaknak a köre, ahol matricát kellene váltani. Így például a szaktárca fizetővé teheti a 2A-t, az M15-öst, az M30-as egy szakaszát és a székesfehérvári elkerülőt, ám utóbbi kettő a településeket terhelő forgalom elvezetésére is épült. A tárca ugyanakkor azt tervezi, hogy a 2007–2013 közötti időszakban 650 kilométer hosszú új autóút épül döntően európai uniós forrásokból az országban, ezekre azonnal kiterjesztenék a díjfizetést. A tervezett kétszer két sávos utak zöme viszont a jelenlegi főúthálózat egyes szakaszainak bővítésével – négysávosra szélesítésével – áll majd a forgalom rendelkezésére, azaz nem lesz ezekkel párhuzamos útvonal.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség