Egy fogyasztói csoport tagjai arra szerződnek, hogy akár tíz éven át állandó havi részletet fizetnek a vásárlói klubot szervező cég számlájára annak reményében, hogy amennyiben a tagok között szervezett havi sorsolás nekik kedvez, akkor még a hosszú futamidő elején nagyobb összeghez juthatnak, méghozzá kötött felhasználási céllal. Csakhogy a szerencse általában nem kedvez mindenkinek. Hónapok múltán azzal szembesülhetnek a csoport tagjai, hogy akár tíz évig is fizetniük kell a részleteket, amíg pénzükhöz juthatnak. A klubból pedig nincs kilépés. Pontosabban a szerződésszegő tag elveszti a regisztrációs díját, illetve kezelési költség címén további megvonással is számolhat, valamint a szerződés felmondásáig befizetett részleteket kizárólag a futamidő végén kaphatja vissza.
A tavalyi esztendőig a PSZÁF nem rendelkezett olyan jogkörrel, ami alapján vizsgálat alá vonhatta volna a fogyasztói csoportokat szervező cégeket, ugyanis azok nem minősülnek sem pénzügyi szervezeteknek, sem hitelintézeteknek. A PSZÁF saját hatáskörben teremtett az ellenőrzésre lehetőséget. Bevezette a piacfelügyeleti eljárást, és vizsgálódásba kezdett az országban működő, vásárlói klubok szervezésével foglalkozó hat nagyobb cégnél. A januárban zárult vizsgálat megállapította, hogy az ellenőrzött hat vállalatból háromnál kifogásolható a szolgáltatás: a Hungary Home Kft.-nél, a Common Based Kft.-nél és az Euro Credit Consulting Kft.-nél. Figyelmeztetésben is részesítette ezeket a cégeket a felügyeleti szervezet, mert nem ellenőrizték a pénz elköltésének, felhasználásának célját, valamint a tagok által befizetett részleteket nem különítették el saját pénzforgalmi számlájuktól, azaz sajátjukként kezelték. A Carion Zrt.-nél, a Poligrupo Hungária Zrt.-nél, valamint a Mód Ingatlanrendszer Kft. működésében nem találtak zavaró körülményeket. A tagok zavarát, becsapottságérzését növelte, hogy például az Euro Credit Consulting Kft. reklámjaiban azt a hamis látszatot keltette, hogy hitelezési tevékenységgel, illetve hitelek közvetítésével foglalkozik. Ezt különben a Gazdasági Versenyhivatal is megállapította, és 2005-ben ötmillió forintra meg is büntette a céget.
Binder István, a PSZÁF szóvivője elmondta, hogy a panaszosok többsége nincs tudatában annak, hogy nem hitelintézettel szerződik hosszú futamidőre, sőt sokan a szerződést sem olvassák el figyelmesen. Hónapok múltán, a megterhelő részletek fizetése során derül ki számukra, hogy ez nem éppen hitel, hanem valami egészen más. Többnyire az fordul elő, hogy a szerződéskötést megelőzően az ügyintéző nem tájékoztat egyértelműen a szolgáltatás lényegéről, a gyors és könnyű hitel lehetőségét lebegteti az anyagi gondokkal küszködő érdeklődő előtt, aki nemegyszer azért keres új hitellehetőséget, mert nem hitelképes a bankoknál. Azt pedig nem lehet bizonyítani, vagy legalábbis nagyon nehéz, hogy az ügyintéző hiányos és félrevezető tájékoztatása önszándékú-e, avagy a cég utasítására ajánl gyors hitellehetőséget a hiszékeny ügyfélnek.
A fogyasztói csoportok szervezésére szakosodott vállalatok fokozott ellenőrzését nem teszik lehetővé a jogszabályok. Mivel ez a tevékenység nem minősül banki vagy pénzügyi szolgáltatásnak, a szakhatóság azt sem vizsgálhatja, hogy milyen tőkegaranciával rendelkezik a cég. Az ellenőrzés ilyen értelmű kiterjesztése csak a vonatkozó kormányrendelet módosításával történhetne meg, de ez egyelőre nem szerepel a Pénzügyminisztérium napirendjén.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség