Waltergate-ügy Sopronban

A közelmúltban Sopron döbbenetes vagyonvesztésen ment keresztül – derült ki Fodor Tamás, a város fideszes polgármesterének csütörtöki sajtótájékoztatóján. A közvagyon megdézsmálásában a korábbi, MSZP–SZDSZ vezette önkormányzat különböző magáncégekkel működött együtt, amelynek során Sopront több mint egymilliárd forintos kár érhette. Az ügyeket a rendőrség és a bíróság fogja tisztázni, hiszen az ügyekben a város vezetése polgári pereket és hűtlen kezelés gyanúja miatt büntetőeljárásokat kezdeményezett.

Munkatársainktól
2007. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közvagyonnal való gazdálkodást illetően Sopron a szocialisták évtizedes hagyományait követte az elmúlt években.
*
A rendszerváltás óta a legkorruptabb gyakorlatot folytató magyarországi párt, az MSZP az elmúlt 16 évben utat mutatott az országos és helyi ügyek képviseletével megbízott politikusoknak, hogy a közéleti tevékenység leple alatt mit és hogyan érdemes lopni vagy ellopatni, amit az egyszerűség és a szakszerűség kedvéért nevezzünk gátlástalan privatizációnak. A város MSZP–SZDSZ-es vezetése láthatóan komolyan vette és helyi szinten alkalmazta a Kuncze Gábor intelmeiben szereplő gondolatokat is. Az SZDSZ-es pártelnök többször hangsúlyozta, hogy azért kell a közvagyont privatizálni, mert az állam rossz tulajdonos. Nos, ebből a kis bevezetőből is érzékelhető, az ideológiai keret adott volt ahhoz, hogy az utóbbi években az MSZP– SZDSZ irányította Sopronban a neoliberális gazdaságpolitika kibontsa teljes vitorlázatát, és súlyos gazdasági válságba sodorja az önkormányzatot.

Walter Walternak nem vájja ki…

A Sopron korábbi polgármesterének, Walter Dezsőnek és gyerekeinek tulajdonában álló, a család nevét viselő Walter Kft. 2005-ben vetett szemet a város belterületén lévő egykori hulladéktelepre, s bérbe is vett belőle majdnem kéthektárnyi részt. A bérbe adó az önkormányzat cége, a Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási (STKH) Kft. volt. Az ingatlanra valószínűleg azért volt szüksége a magáncégnek, mert a szomszédos telken működő családi használtautó-kereskedésük csak errefelé tudott terjeszkedni. A bérleti szerződéssel a Walter Kft. a terület elővásárlási jogát is megszerezte, és a Walter gyerekek polgármester édesapjuknál már a következő év őszén – közvetlenül az önkormányzati választások előtt – kezdeményezték az adásvétel nyélbe ütését. A telek áfa nélkül 18,9 millió forintért cserélt gazdát, a valós forgalmi érték nagyjából egyharmadáért. A jogsértően, azaz pályáztatás nélkül eladott ingatlanra idén januárban az új városvezetés igazságügyi szakértőtől kért ellenőrző szakvéleményt. Eszerint a telek forgalmi értéke (áfa nélkül) 58,4 millió forint. Az adásvételi aktus ínyenceknek való: a jelentős értékaránytalanságot tükröző szerződést az önkormányzat részéről maga a polgármester, Walter Dezső, a kft. részéről pedig a fia, Walter Dezső György ügyvezető írta alá.
A soproni urambátyámvilágot idézi, hogy az értékbecslés napokkal előbb készült el, mint ahogyan az arra vonatkozó megrendelést a szakértőnek elküldték volna.

Amikor nem kell a verseny

Az István bíró utcai óvoda esetében 2006 nyarán jutott el az önkormányzat addig a felismerésig, hogy maga rossz tulajdonos, és egy valódi tulajdonosnak kellene átadnia az ingatlant. A gondolatot tett követte. Az önkormányzat vagyonkezelő cége, a Sopron Holding (SH) Zrt. augusztus 29-én kötötte meg Szakács & Szakács (Sz&Sz) Kft.-vel a belvárosi ingatlanra – az elővásárlási jogot is biztosító – bérleti szerződést, ahová egészségcentrumot álmodtak az új tulajdonosok. Alig egy hónap múlva, a cég kezdeményezésére, szeptember 20-án már alá is írták a felek az adásvételt. Az SH Zrt. nettó 41 millió forintra értékelte az ingatlant, ám az eladó önkormányzat sokallta saját vagyonának értékét. Így egy külső, családi cég segítségét kérte, a jó nevű Giczy Reál Betéti Társaságét, amelynek értékbecslése alapján végül 35 millió forintért vált meg a telekkel együtt 705 négyzetméteres közvagyontól. Az már csak hab a tortán, hogy a 2007. januári igazságügyi szakértői becslés szerint az ingatlan nettó forgalmi értéke több mint húszmillió forint eltérést mutat a vételártól, azaz 56 millió forint. A hivatal részéről a szerződést Walter Dezső polgármester írta alá, a közgyűlés felhatalmazása nélkül.
Az ügylet mögött szakértők a balliberális körökben hódító, a verseny elsőbbségét hangoztató neoliberális gazdaságpolitika gyakorlatát vélték felfedezni. Eszerint a bérbeadásra kizárólag annak érdekében került sor, hogy a kft. verseny nélkül juthasson hozzá a gyermekzsivajtól már régóta mentes, értékes ingatlanhoz.
Nem „közlegelő”, hanem a Rét utca
Az MRL-VIP Consulting Kft. a Rét utcában fedezett fel magának egy 500 négyzetméteres középületet, amely valaha irodaként működött. A cég 2006 februárjában jelezte az önkormányzatnak, hogy megtetszett neki az ingatlan, és megvenné azt. Az önkormányzat annyira megörült az új gazdának, hogy a cég kérésére egy 2189 négyzetméternyi területet is kihasított a mellette lévő, közterületet képező telekből, s „hozzácsapta” az irodaházhoz. Az MRL-VIP Kft. áfástul 23 millió forintot fizetett szeptember elején az „áruért”, ami igazán baráti ár: körülbelül harmada a valós értéknek. Az önkormányzatnál tisztában voltak azzal, hogy a Rét utcai irodaház ennél jóval többet ér, mert a saját vagyonkataszteri nyilvántartásukban 78 millió forintos vagyoni értéken tartották nyilván. A sors ráadásul úgy hozta, hogy kezükben volt az OTP értékbecslése is, amely szerint az 500 négyzetméteres irodaépület önmagában 70 milliót ér, nemhogy a hozzá kanyarított telekkel együtt.
A vagyonmozgást értékelő szakértők szerint az irreálisan alacsony ár lehetőséget adott arra, hogy a polgármester saját hatáskörben dönthetett az ingatlan sorsáról. Ezzel azonban nem tudta elkerülni a törvénysértést, hiszen az ingatlant csak pályáztatás útján lehetett volna értékesíteni. Nem így történt, ezért a hatóságoknak nem sokat kell keresgélniük: éppen Walter Dezső lesz az, aki leghitelesebben tudja majd előadni a vagyonvesztés igazi történetét a rendőröknek.

Napfelkelte-naplemente

A gazdaságpolitikát dogmatikusan kezelő kunczei gyakorlatnak az is sajátja, hogy időnként épp az állítottak ellenkezője igaz. Az SZDSZ-es gondolkodókat azonban ez nem ejti kétségbe, számukra minden kérdés gyakorlatiasan kezelendő: a napfelkelte például éppolyan, mint a naplemente, csak visszafelé. Így történt ez egy magáncég, a Fészek Kft. esetében is, amely céget az önkormányzat nem eladta, hanem megvásárolta.
A Fészek Kft. a tulajdonos a Lövérekben, amely egykoron szálloda volt. A felújítás során 72 apartmant alakítottak ki benne, amelyek értékesítése nehézségekbe ütközött. Összesen 12 kelt el belőlük, a többi nem kellett senkinek. A beruházó kínjában az önkormányzathoz fordult, hogy vásárolja meg tőle az eladhatatlan csődtömeget.
A város cége, a Sopron Holding Vagyonkezelő (SHV) Rt. magabiztos igazgatósága nem tartotta szükségesnek a cég és az ingatlan értékének felbecsültetését. Ezek nélkül döntött a Fészek Kft. megvásárlása mellett, amelynek ellenértéke 800 millió forint volt. Tette ezt mindannak ellenére, hogy a jó szimatú felügyelőbizottság ellenezte az ügyletet. Pedig ha ezeket a vizsgálatokat elvégezték volna, akkor kiderült volna, hogy az ingatlan csupán 618 milliós értéken szerepelt a cég könyveiben. Egy 2007 januárjában elvégzett igazságügyi szakvélemény pedig azt támasztja alá, hogy az épület áfa nélküli értéke nem több, mint 458 millió forint. A Fészek Kft. tulajdonosa, a FÉSZ Rt. tehát dörzsölhette a markát: az ingatlan az általa megjelölt, indokolatlanul magas árért kelt el. Ezt támasztja alá az is, hogy a vagyonkezelő rt. azóta sem tudott egyet sem eladni a luxusárú apartmanokból.

Csöbörből gödörbe

Kissé patetikusan azt mondhatjuk, hogy a Petőfi tér Sopron szíve, vagy legalábbis az volt. Már csak ezért sem világos, mi az oka annak, hogy az önkormányzat átadta egy magáncégnek, az SPT Kft.-nek a város e legfontosabb közterületének földhasználatát. A történet: az SPT Kft. jelezte az önkormányzatnak, hogy a Petőfi tér alatt mélygarázst építene. A város egyetértett a beruházással, s egy olyan konstrukciót alakított ki a beruházóval, amelynek következtében a leendő építmény a beruházó tulajdonába kerülne, s amelyet a város azután 24 év alatt lízingbe venne.
Az önkormányzat a közterületre egyrészt földhasználati jogot biztosított a cégnek, másrészt a kitalált konstrukció azt eredményezte, hogy a kft. elővásárlási jogot is szerzett a Petőfi térre. A törvény szerint a Petőfi tér olyan – a város törzsvagyonába tartozó – forgalomképtelen, fokozott védelem alatt álló ingatlan, amelyet ilyen jogokkal megterhelni nem szabad. Ráadásul a város mindezért „egy vasat” sem kért a magántársaságtól.
A finanszírozás és a kivitelezés is meglehetősen homályos körülmények között zajlik. Ma még nem lehet tudni például, hogy mennyibe fog kerülni a munka. 2005. májusban még úgy tűnt, hogy áfa nélkül 1,1 milliárd forint lesz, ám ezt nem rögzítették a felek. Az SPT Kft. a beruházás költségeinek alakítására gyakorlatilag biankó felhatalmazást kapott.
Pedig nem mindegy, hogy ezek milyen magasra kúsznak, ugyanis a garázs majdani bérleti díját is ezek határozzák meg. A felek között 2006 augusztusában született tartós bérleti szerződésben már 2,2 milliárdos várható beruházási értéket vettek alapul, amelynek alapján a 24 év alatt kifizetendő bérleti díj összegét négymilliárd forintban határozták meg. De ez még mindig nem jelenti a végleges díjat. A szerződés szerint ugyanis a bérleti díjat a magáncég „bemondása” alapján állapítják meg, hiszen a városnak nincsen joga ellenőrizni a tényleges bekerülési költséget. Egyelőre tehát csak annyi látható: a garázs egyre drágább, s hogy mennyi lesz, azt ma még senki sem tudja. A határ a csillagos ég.
A terv az volt, hogy a garázs tulajdonjogát a 24 évig tartó bérlet leteltét követően megszerzi a város, hiszen ezért fizeti ki a bérleti díjon kívül a garázs teljes árát is a beruházónak. Az SPT Kft.-vel kötött tartós bérleti szerződés alapján azonban az önkormányzat a garázs tulajdonjogát nem tudja megszerezni. Önkormányzati szakértők szerint ezzel az ügylettel milliárdos vagyoni hátrány is érhette az önkormányzatot. A pontos érték megállapítását azonban a rendőrök és a bíróság fogja elvégezni.
Miután Walter Dezső, a volt polgármester megismerte a sajtótájékoztatón elhangzott tényeket, egy meglehetősen szűkszavú nyilatkozatot tett. – Minden egyes szerződést jogászok készítettek, a ház jogászai ellenjegyezték, a külső ügyvédi iroda, amely a városnak dolgozott, is áttekintette – közölte, és annyit fűzött hozzá, hogy a fideszes polgármester által elmondottak nélkülözik a valóságot, azok csupán vádaskodások, de mindenért vállalja a felelősséget.

Feljelentés. Hűtlen kezelés és csalás gyanúja miatt feljelentést tett Sopron város önkormányzata ismeretlen tettes ellen. Az ügyet a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya vizsgálja – közölte a rendőrségi sajtóreferens. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.