Befelé tartó multik

A város szélére települt, nagy alapterületű hipermarketláncok az évek során egyre beljebb nyitottak üzleteket, s mára komoly konkurenciát jelentenek a belső városi boltok számára is. A kisebb alapterület és a vásárlók elvárásai azonban alkalmazkodásra kényszerítik az üzletvezetőket.

2007. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint egy stratégiai játékban, úgy teszik le a városközponthoz egyre közelebb és közelebb üzleteiket és vele méretes logóikat a versengő hipermarketláncok. Ennek jó példáját mutatja Dél-Budán a Tesco és az Auchan. Az Auchan budaörsi áruháza 1998-ban nyitotta meg kapuit 10 600 négyzetméteres eladótérrel, több mint 50 000 termékkel és 31 kiegészítő szaküzlettel. A Tesco két évvel később ugyanitt 15 000 négyzetméter nettó eladóterületű, éjjel-nappal nyitva tartó üzletet hozott létre, ahol a vevők ugyancsak 50 000 termék közül válogathatnak, s a hipermarketen kívüli kisebb boltok száma megközelíti a negyvenet.
A két óriás kezdetben a főváros határán kívül mérte össze erejét, s ennek a küzdelemnek több versenyhivatali elmarasztalás lett az eredménye. Ugyanakkor mindkét cég elkezdte kiépíteni hálózatát a főváros belseje felé is. Először a Tesco lépett, s 2003-ban Budafokon a Campona bevásárlóközponthoz építette hozzá áruházát. Az Auchan egy évvel később adta át Albertfalván, a Savoya Parkban lévő üzletét. Mindkét létesítmény nagy alapterületű, és jóval közelebb van Bel-Budához, mint a budaörsi helyszín. A Savoya Park ráadásul villamossal is megközelíthető.
A Tesco néhány hete nyitotta meg a kelenföldi Újbuda Centerben a hipermarket-viszonylatban kicsinek számító, 3000 négyzetméteres üzletét. A környékbeliek nagy várakozással fordultak felé, hiszen a hasonló adottságú, autóval könnyen megközelíthető üzlet, a Skála alsó szintjén működő Kaisers napjai az épület közelgő lebontása miatt meg vannak számlálva. A „mini Tesco” egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, kínálata elmarad a megszokottól, komfortossága pedig a szupermarketekétől. Ennek ellenére hosszú távon sikerre van ítélve, hiszen a Kaisers nyári bezárása után versenytárs nélkül marad a XI. kerület belső részén.
A Tesco belső előírásai szerint megfelelő formátum tartozik minden alapterülethez – mondta kérdésünkre Hardy Mihály, a cég szóvivője. Ezek a standardok határozzák meg, hogy milyen legyen a kínálat, a kiszolgálás. Ugyanakkor Hardy elismerte, hogy sok múlik az egyes üzletvezetők rátermettségén, ügyességén. A Tesco 2007-ben nem tervezi újabb üzlet nyitását Bel-Budán – jelentette ki a szóvivő.
Az Auchan nem törekszik arra, hogy a városok belső területein nyisson kisebb alapterületű üzleteket – közölte Gillemot Katalin. Az Auchan szóvivője ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy üzleteik forgalmas közlekedési útvonalak mentén, de tömegközlekedési eszközökkel is megközelíthető helyen legyenek. Elismerte, hogy a Savoya Park némileg kakukktojásnak tekinthető – és ide sorolható a Szentendrei úton lévő üzlet is –, hiszen a város belső részein találhatók, de úgy, hogy közben megfelelnek az általános követelményeknek is.

Elhagyják a boltok a Belvárost. Kong az ürességtől a Párizsi udvar, a passzázs Haris köz felé vezető részében egyetlen utazási iroda maradt – írta az Index hírportál. A környező utcákban eladó és kiadó üzletek sorakoznak, itt-ott még a Váci utcában is találni üres portált. Az üzletek egy része átvándorol az Andrássy útra, ahol lényegesen alacsonyabbak a bérleti díjak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.