A Borisz Abramovics érdekkörébe tartozó Airbridge a magyar nemzeti légitársaság jelentős hitelállományának egy kisebb részét átvállalja, a legnagyobb, húszmilliárd forintos tétel kamatait azonban egy bonyolult bérleti konstrukció keretében tíz
év alatt fizeti meg. A tőketartozást a Malév nyereségéből kívánják törleszteni. A tranzakció még az Európai Bizottság jóváhagyására vár.
A Malév két éven belül nyereséges lesz, és az utasforgalom évente 20-25 százalékkal nő – jelentette ki Borisz Abramovics a Malév privatizációs szerződésének tegnapi aláírását követő sajtótájékoztatón. A Oneworld légiszövetséghez történő Malév-csatlakozással kapcsolatban az orosz üzletember hangsúlyozta, hogy mindig támogatták a csatlakozást, és mindent megtesznek, hogy a magyar légitársaság sikeres legyen a szövetségen belül. A privatizációs szerződés részleteiről Borisz Abramovics nem kívánt beszélni. Egy kérdésre válaszolva annyit mondott, hogy a növekedési dinamika új munkahelyeket teremt, és tömeges elbocsátás nem lesz. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke, Csorba Attila üdvözölte, hogy Abramovics megerősítette, nem lesznek elbocsátások a Malévnál.
*
Az Airbridge 200 millió forintért veszi meg a légitársaság mintegy 100 százalékos részvénycsomagját, és legalább 50 millió eurós, 12,5 milliárd forintos tőkeemelést vállal. Az ÁPV Zrt. igazgatósága február 22-i ülésén hagyta jóvá az Airbridge Zrt.-vel megkötendő szerződés végleges formáját. A kormány felkérte a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát. Erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal.
Az adásvételi szerződésben – amelynek főbb pontjait az ÁPV Zrt. nyilvánosságra hozta – az Airbridge Zrt. vállalta, hogy a részvényekért 200 millió forint vételárat fizet, emellett a Malévben összesen minimum 50 millió eurós tőkeemelést vállal, amelynek első részletét, 20 millió eurót a szerződés aláírását követően a Malév zárolt bankszámlájára helyez. További 30 millió euró összegű, a Malév pénzügyi és tőkehelyzetét javító forrást készenlétben tart, és bankgaranciával fedez. Az Airbridge vállalta azt is, hogy a Malév által felvett hiteleket összesen 13 milliárd forint értékben visszafizeti vagy refinanszírozza még ebben az évben. A Malév állami kezességgel fedezett Magyar Fejlesztési Bank-hitele, nagyjából 20 milliárd forint kezelésére meghatározott konstrukció végrehajtását 32 millió euró összegű bankgaranciával biztosítja. A fent említett hitel kezelésére szolgáló konstrukció lényege, hogy az ÁPV Zrt. e kötelezettség átvétele érdekében 100 százalékos tulajdonában lévő vagyonkezelő társaságot alapít, amely megalapítása után átvállalja az MFB-hiteltartozást a Malévtől, megvásárolja a Malév márkanevet, a B767-es gépet tulajdonló Malco Inc. társaságot, valamint a Százhalombatta és a Ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinvezetéket. Ezután szerződést köt a Malévvel a megvásárolt vagyonelemek bérleti díj ellenében történő használatára, a bérleti díjakat a futamidő (2008– 2018) alatt a hitel kamatterheinek megfizetésére használja fel. Az MFB-hitel teljes visszafizetéséhez szükséges tőkét a Malév nyereségéből törleszti, a márkanevet és az eszközöket a futamidő végén viszszavásárolja.
Az Airbridge vállalta, hogy a társaságnál jelenleg érvényes kollektív szerződéseket, valamint az egyéb, a munkavállalókkal kötött megállapodásokat az érvényesség idejéig fenntartja. A sajtótájékoztatón Borisz Abramovics kijelentette, hogy nem lesz tömeges elbocsátás, ellenkezőleg, a Malév dolgozóira nagy munka vár, ezért valószínűleg további alkalmazottak felvételére lesz szükség. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke lapunk kérdésére elmondta, megnyugtatónak tartja, hogy az Airbridge megerősítette elkötelezettségét a Malév menedzsmentje és az ÁPV Zrt. által megkötött, munkavállalók felé vállalt megállapodások betartására és a munkavállalók jogainak tiszteletben tartására. Ugyanakkor leszögezte, hogy a lapunk pénteki számában megjelent, neki tulajdonított mondatot, amely a Malév jelenlegi menedzsmentjével kapcsolatos, az újság hibásan idézte, ugyanis ő ilyet soha nem mondott. Csorba Attila elmondta, hogy a munkavállalók abban érdekeltek, hogy a céget minél jobb szakemberek vezessék.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten