Egy jobb budai villa áráért kelt el a Malév

Kétszázmillió forintért, egy nagyobb budai villa áráért hozzájutott az Airbridge a Malév részvénycsomagjához. A cég mintegy 20 milliárd forint értékű garantált forrást von be a tranzakcióba, és két éven belül nyereséges működést ígér.

2007. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Borisz Abramovics érdekkörébe tartozó Airbridge a magyar nemzeti légitársaság jelentős hitelállományának egy kisebb részét átvállalja, a legnagyobb, húszmilliárd forintos tétel kamatait azonban egy bonyolult bérleti konstrukció keretében tíz
év alatt fizeti meg. A tőketartozást a Malév nyereségéből kívánják törleszteni. A tranzakció még az Európai Bizottság jóváhagyására vár.
A Malév két éven belül nyereséges lesz, és az utasforgalom évente 20-25 százalékkal nő – jelentette ki Borisz Abramovics a Malév privatizációs szerződésének tegnapi aláírását követő sajtótájékoztatón. A Oneworld légiszövetséghez történő Malév-csatlakozással kapcsolatban az orosz üzletember hangsúlyozta, hogy mindig támogatták a csatlakozást, és mindent megtesznek, hogy a magyar légitársaság sikeres legyen a szövetségen belül. A privatizációs szerződés részleteiről Borisz Abramovics nem kívánt beszélni. Egy kérdésre válaszolva annyit mondott, hogy a növekedési dinamika új munkahelyeket teremt, és tömeges elbocsátás nem lesz. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke, Csorba Attila üdvözölte, hogy Abramovics megerősítette, nem lesznek elbocsátások a Malévnál.
*
Az Airbridge 200 millió forintért veszi meg a légitársaság mintegy 100 százalékos részvénycsomagját, és legalább 50 millió eurós, 12,5 milliárd forintos tőkeemelést vállal. Az ÁPV Zrt. igazgatósága február 22-i ülésén hagyta jóvá az Airbridge Zrt.-vel megkötendő szerződés végleges formáját. A kormány felkérte a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát. Erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal.
Az adásvételi szerződésben – amelynek főbb pontjait az ÁPV Zrt. nyilvánosságra hozta – az Airbridge Zrt. vállalta, hogy a részvényekért 200 millió forint vételárat fizet, emellett a Malévben összesen minimum 50 millió eurós tőkeemelést vállal, amelynek első részletét, 20 millió eurót a szerződés aláírását követően a Malév zárolt bankszámlájára helyez. További 30 millió euró összegű, a Malév pénzügyi és tőkehelyzetét javító forrást készenlétben tart, és bankgaranciával fedez. Az Airbridge vállalta azt is, hogy a Malév által felvett hiteleket összesen 13 milliárd forint értékben visszafizeti vagy refinanszírozza még ebben az évben. A Malév állami kezességgel fedezett Magyar Fejlesztési Bank-hitele, nagyjából 20 milliárd forint kezelésére meghatározott konstrukció végrehajtását 32 millió euró összegű bankgaranciával biztosítja. A fent említett hitel kezelésére szolgáló konstrukció lényege, hogy az ÁPV Zrt. e kötelezettség átvétele érdekében 100 százalékos tulajdonában lévő vagyonkezelő társaságot alapít, amely megalapítása után átvállalja az MFB-hiteltartozást a Malévtől, megvásárolja a Malév márkanevet, a B767-es gépet tulajdonló Malco Inc. társaságot, valamint a Százhalombatta és a Ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinvezetéket. Ezután szerződést köt a Malévvel a megvásárolt vagyonelemek bérleti díj ellenében történő használatára, a bérleti díjakat a futamidő (2008– 2018) alatt a hitel kamatterheinek megfizetésére használja fel. Az MFB-hitel teljes visszafizetéséhez szükséges tőkét a Malév nyereségéből törleszti, a márkanevet és az eszközöket a futamidő végén viszszavásárolja.
Az Airbridge vállalta, hogy a társaságnál jelenleg érvényes kollektív szerződéseket, valamint az egyéb, a munkavállalókkal kötött megállapodásokat az érvényesség idejéig fenntartja. A sajtótájékoztatón Borisz Abramovics kijelentette, hogy nem lesz tömeges elbocsátás, ellenkezőleg, a Malév dolgozóira nagy munka vár, ezért valószínűleg további alkalmazottak felvételére lesz szükség. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke lapunk kérdésére elmondta, megnyugtatónak tartja, hogy az Airbridge megerősítette elkötelezettségét a Malév menedzsmentje és az ÁPV Zrt. által megkötött, munkavállalók felé vállalt megállapodások betartására és a munkavállalók jogainak tiszteletben tartására. Ugyanakkor leszögezte, hogy a lapunk pénteki számában megjelent, neki tulajdonított mondatot, amely a Malév jelenlegi menedzsmentjével kapcsolatos, az újság hibásan idézte, ugyanis ő ilyet soha nem mondott. Csorba Attila elmondta, hogy a munkavállalók abban érdekeltek, hogy a céget minél jobb szakemberek vezessék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.