Eldőlt: orosz kézbe kerül a Malév

Bekövetkezett, amit sejteni lehetett: a Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó cég vásárolhatja meg a nemzeti légitársaságot, a Malévet. Tegnap hirdetett győztest a privatizációs vagyonkezelő vezetése. Az oroszoknak második nekifutásra sikerült megszerezniük az időközben rosszabb anyagi helyzetbe került légicéget.

Putsay Gábor
2007. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredményesnek nyilvánította tegnap az ÁPV Zrt. igazgatósága a Malév Zrt. 99,95 százalékos állami részvénycsomagjára meghirdetett pályázatot, így az eljárás nyertesévé a zárószakaszba egyedüliként meghívott AirBridge Zrt.-t nyilvánította. Az AirBridge – azzal együtt, hogy magyar többségi tulajdonú a cég – Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozik, így tulajdonképpen orosz befektetőé lett a magyar légitársaság. Az adásvételi szerződést a Malév érdekképviseleteivel folytatott egyeztetéseket követően írják alá a felek – adta hírül tegnap az ÁPV. A Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge negyedszer rugaszkodott neki a Malév megvételének – immáron sikerrel. A legutóbbi pályázaton szintén az AirBridge-dzsel kezdte meg az ÁPV a tárgyalásokat, ám 2005 augusztusában az igazgatóság érvénytelennek minősítette a tendert. Szakértők szerint függetlenül attól, hogy a Malévra kedvező ajánlatok érkeztek-e be, mindenképpen szükséges a befektető bevonása, enélkül ugyanis a társaság hamarosan tönkremenne.
*
A Malév ugyanis a múlt évet rekordveszteséggel, értesüléseink szerint mintegy 15 milliárd forint üzemi szintű hiánnyal zárta, azzal együtt, hogy tavaly szállította eddig a legtöbb utast: a forgalma 2006 decemberében elérte a hárommillió főt. A tavalyi esztendőt csak úgy vészelte át a légitársaság, hogy eladták az egyik legértékesebb részleget, az üzemanyag kiszolgáló üzletágat. Ilyenformán nem is tekintélyes adóssága miatt került veszélybe a cég, hanem a finanszírozási nehézségek miatt. Az állam ugyanakkor alapít egy új társaságot, amelyhez a Malév működéséhez nélkülözhetetlen vagyonelemek és az államilag garantált hitelek kerülnek. A Malév új tulajdonosa viszont visszabérli ezeket a vagyonelemeket, ilyenformán fokozatosan leírja a légitársaság állami hiteleit. Mint arról beszámoltunk, a Malévot megvásárló társaság igazgatóságába és felügyelőbizottságába az ÁPV egy-egy tagot delegál, ilyenformán kísérnék figyelemmel, hogy ha a Malév vagyonelemei közül valamit eladnak, a befolyó összeget a hitelek törlesztésére fordítják-e.
A tenderre négy ajánlat érkezett: az AirBridgen kívül a magyar közforgalmú pilóták által alapított Sky Alliance Magyarország Zrt., a litván érdekeltségű LAL Investiciju Valdymas, illetve az Ofer Hava magánszemély által jegyzett magyar–ír befektetőcsoport pályázott. Az ÁPV elsőként a Sky Alliance ajánlatát utasította el, majd az íreket is kizárták a tenderből. Utóbbiakat egyébként is elriasztotta, amikor január elején az ÁPV közölte a pályázókkal, hogy a Malév tényleges tavalyi vesztesége 60 millió euró, azaz 15 milliárd forint körül van. Információink szerint a litvánok többet fizettek volna a Malévért, az oroszoknál nagyobb összeget ajánlottak a tőkeemelésre, és a hitelek visszafizetését is vállalták, ám utóbbi kettőre nem adtak fedezetigazolást. Az AirBridge a privatizációs tenderen elsősorban azért került a litván LAL elé, mert a vételárra, a tőkeemelésre, a működés biztosításához szükséges hitelekre fedezetigazolást nyújtott be az ÁPV-nek, ezenkívül elfogadható bankgaranciát tudott adni arról, hogy az államilag garantált hiteleket a Malév visszafizeti. Vagyis az ÁPV vezetése nagyobb bizalmat adott az orosz befektetőnek, hogy rendezi a Malév tőkehelyzetét, visszafizeti az államilag garantált hiteleket.
A Malév ugyanakkor anyagi nehézségei ellenére kiterjedt útvonalhálózatával, modern gépparkjával és az április elsejére kitűzött csatlakozással a Oneworld nemzetközi légiszövetséghez nagyon is értékes légitársaságnak számít. Az oroszoknak pedig éppen ez a hálózat szükséges ahhoz, hogy a Malévon keresztül az EU-ba tudjanak járatokat közlekedtetni. Leonov Péter, az AirBridge Zrt. igazgatósági tagja lapunkat arról tájékoztatta, hogy ez évben a pénzügyi stabilitás és a működés biztosítása lesz kiemelt feladat, ezenkívül egységesítenék a flottát, fejlesztenék a leányvállalatokat – elsősorban a repülőgép-javítást és -karbantartást ellátó Aeroplex Kft.-t –, hosszú távon pedig új gépek vásárlását tervezik, újabb járatokat indítanának oroszországi célállomásokra.

Tender autóbusz-vásárlásra. Az ÁPV Zrt. igazgatósága tegnap jóváhagyta, hogy ötmilliárd forintot költhet 23 Volán-társaság új autóbuszok vásárlására. A vagyonkezelő 2006. július 20-án döntött öt- milliárd forint alaptőke-emelésről. Az Autóbusz-Invest Kft. három ajánlati felhívást tesz közzé elővárosi autóbuszok központosított beszerzésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.