Eredményesnek nyilvánította tegnap az ÁPV Zrt. igazgatósága a Malév Zrt. 99,95 százalékos állami részvénycsomagjára meghirdetett pályázatot, így az eljárás nyertesévé a zárószakaszba egyedüliként meghívott AirBridge Zrt.-t nyilvánította. Az AirBridge – azzal együtt, hogy magyar többségi tulajdonú a cég – Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozik, így tulajdonképpen orosz befektetőé lett a magyar légitársaság. Az adásvételi szerződést a Malév érdekképviseleteivel folytatott egyeztetéseket követően írják alá a felek – adta hírül tegnap az ÁPV. A Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge negyedszer rugaszkodott neki a Malév megvételének – immáron sikerrel. A legutóbbi pályázaton szintén az AirBridge-dzsel kezdte meg az ÁPV a tárgyalásokat, ám 2005 augusztusában az igazgatóság érvénytelennek minősítette a tendert. Szakértők szerint függetlenül attól, hogy a Malévra kedvező ajánlatok érkeztek-e be, mindenképpen szükséges a befektető bevonása, enélkül ugyanis a társaság hamarosan tönkremenne.
*
A Malév ugyanis a múlt évet rekordveszteséggel, értesüléseink szerint mintegy 15 milliárd forint üzemi szintű hiánnyal zárta, azzal együtt, hogy tavaly szállította eddig a legtöbb utast: a forgalma 2006 decemberében elérte a hárommillió főt. A tavalyi esztendőt csak úgy vészelte át a légitársaság, hogy eladták az egyik legértékesebb részleget, az üzemanyag kiszolgáló üzletágat. Ilyenformán nem is tekintélyes adóssága miatt került veszélybe a cég, hanem a finanszírozási nehézségek miatt. Az állam ugyanakkor alapít egy új társaságot, amelyhez a Malév működéséhez nélkülözhetetlen vagyonelemek és az államilag garantált hitelek kerülnek. A Malév új tulajdonosa viszont visszabérli ezeket a vagyonelemeket, ilyenformán fokozatosan leírja a légitársaság állami hiteleit. Mint arról beszámoltunk, a Malévot megvásárló társaság igazgatóságába és felügyelőbizottságába az ÁPV egy-egy tagot delegál, ilyenformán kísérnék figyelemmel, hogy ha a Malév vagyonelemei közül valamit eladnak, a befolyó összeget a hitelek törlesztésére fordítják-e.
A tenderre négy ajánlat érkezett: az AirBridgen kívül a magyar közforgalmú pilóták által alapított Sky Alliance Magyarország Zrt., a litván érdekeltségű LAL Investiciju Valdymas, illetve az Ofer Hava magánszemély által jegyzett magyar–ír befektetőcsoport pályázott. Az ÁPV elsőként a Sky Alliance ajánlatát utasította el, majd az íreket is kizárták a tenderből. Utóbbiakat egyébként is elriasztotta, amikor január elején az ÁPV közölte a pályázókkal, hogy a Malév tényleges tavalyi vesztesége 60 millió euró, azaz 15 milliárd forint körül van. Információink szerint a litvánok többet fizettek volna a Malévért, az oroszoknál nagyobb összeget ajánlottak a tőkeemelésre, és a hitelek visszafizetését is vállalták, ám utóbbi kettőre nem adtak fedezetigazolást. Az AirBridge a privatizációs tenderen elsősorban azért került a litván LAL elé, mert a vételárra, a tőkeemelésre, a működés biztosításához szükséges hitelekre fedezetigazolást nyújtott be az ÁPV-nek, ezenkívül elfogadható bankgaranciát tudott adni arról, hogy az államilag garantált hiteleket a Malév visszafizeti. Vagyis az ÁPV vezetése nagyobb bizalmat adott az orosz befektetőnek, hogy rendezi a Malév tőkehelyzetét, visszafizeti az államilag garantált hiteleket.
A Malév ugyanakkor anyagi nehézségei ellenére kiterjedt útvonalhálózatával, modern gépparkjával és az április elsejére kitűzött csatlakozással a Oneworld nemzetközi légiszövetséghez nagyon is értékes légitársaságnak számít. Az oroszoknak pedig éppen ez a hálózat szükséges ahhoz, hogy a Malévon keresztül az EU-ba tudjanak járatokat közlekedtetni. Leonov Péter, az AirBridge Zrt. igazgatósági tagja lapunkat arról tájékoztatta, hogy ez évben a pénzügyi stabilitás és a működés biztosítása lesz kiemelt feladat, ezenkívül egységesítenék a flottát, fejlesztenék a leányvállalatokat – elsősorban a repülőgép-javítást és -karbantartást ellátó Aeroplex Kft.-t –, hosszú távon pedig új gépek vásárlását tervezik, újabb járatokat indítanának oroszországi célállomásokra.
Tender autóbusz-vásárlásra. Az ÁPV Zrt. igazgatósága tegnap jóváhagyta, hogy ötmilliárd forintot költhet 23 Volán-társaság új autóbuszok vásárlására. A vagyonkezelő 2006. július 20-án döntött öt- milliárd forint alaptőke-emelésről. Az Autóbusz-Invest Kft. három ajánlati felhívást tesz közzé elővárosi autóbuszok központosított beszerzésére.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség