Elektronikus útdíjfizetés

Használattal arányos útdíjszedő rendszert mutatott be tegnap a Magyar Telekom T-System üzletága a német Satellic Traffic Management GmbH céggel közösen a Balatonkenese körzetében lévő útszakaszokon. A kormány tervei szerint az országban két éven belül vezetnék be az elektronikus útdíjfizető rendszert, a közbeszerzési pályázat előkészületei zajlanak.

Putsay Gábor
2007. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első lépésként a 12 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművel közlekedők fizetnének használattal arányos útdíjat az országos gyorsforgalmi úthálózaton, a díjfizetést kiterjesztenék valamennyi gépjármű-kategóriára. A közbeszerzési pályázat kormánydöntés esetén várhatóan áprilisban hirdethető meg.
A Balatonnál bemutatott műholdas helymeghatározás alapján működő rendszert Németországban használja 2005. január óta a Toll Collect úthasználati díjbeszedő társaság az ottani autópálya-hálózaton, nehézgépjárművek esetében. Az útfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített fedélzeti egység, amely GPS műholdjelek alapján határozza meg a gépkocsi pontos helyét, ezzel együtt, hogy fizetős vagy díjmentes úton halad-e. A megtett út alapján kiszámított fizetendő összegről – amit a fedélzeti egység sms-ben küld el az adatfeldolgozó központba – az értesítést a telefonszámlához hasonlóan kapják meg a felhasználók. Az úthasználati díjszabás kialakítható az út besorolásától – autópálya, autóút, főút –, a jármű típusától, környezetvédelmi normáktól vagy akár az utazás időpontjától függően. Mint az a tegnapi bemutatón elhangzott, az ilyen típusú díjfizetési rendszer esetén meglévő technológiákat lehet felhasználni, nincs szükség ellenőrző kapuk építésére, viszont minden járművet fedélzeti egységgel kell felszerelni. Egyelőre úgy tűnik, hogy a lehetséges technológiáról annak alapján döntenek, hogy milyen típusú utakra terjesztik ki az elektronikus díjfizetést. A rendszert a tenderen győztes beruházó építi ki, működteti, illetve szedné be a díjakat egy meghatározott időszakon belül, a fejlesztés és üzemeltetés költsége a teljes díjbevételekből befolyó összeg 10-15 százalékát tenné ki.

Mikrohullám vagy műhold. Két technológiát alkalmaznak az elektronikus útdíjfizetés kapcsán a rendszereket működtető társaságok. Az egyik a műholdas, a másik pedig a mikrohullámú.
A mikrohullámos konstrukció lényege, hogy a járművekbe beszerelnek egy beltéri egységet. Amikor az „érintett” autó elhalad a kiépített antennák mellett, a rendszer automatikusan levonja a díjat. A szóban forgó technológia kritikusai szerint a módszer hátránya, hogy sok kaput kell kiépíteni az út mellett. Amúgy Csehországban januártól üzemeltetik ezt a rendszert, s a fejlesztés kivitelezője az osztrák Kapsch cég volt. A vállalat képviselete közölte: a Kapsch több mint 25 országban működtet elektronikus díjbeszedő rendszert – lényegében hibamentesen.
A másik konstrukció a műholdakra „alapoz”, vagyis műhold segítségével állapítják meg a fizetési kötelezettséget. A legismertebb példa Németország, ahol is a Siemens fejlesztette ki az elektronikus díjbeszedést. Ugyanakkor a műholdas technológia drágább, mint amit a mikrohullámú technológiánál használnak.
Említettük, hogy Csehországban január 1-jétől működik a Kapsch által kiépített szisztéma: csak a 12 tonna feletti teherautóknak kell elektronikusan megfizetniük az úthasználati díjat. Ám a díjszedéshez több mint 170 kaput állítottak fel a cseh autópályák mentén, ezekre helyezték a leolvasóegységeket. A rendszer kétségtelenül nagy előnye, hogy az adatok leolvasásához az autóknak nem kell lassítani vagy külön sávba hajtani. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.