Első lépésként a 12 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművel közlekedők fizetnének használattal arányos útdíjat az országos gyorsforgalmi úthálózaton, a díjfizetést kiterjesztenék valamennyi gépjármű-kategóriára. A közbeszerzési pályázat kormánydöntés esetén várhatóan áprilisban hirdethető meg.
A Balatonnál bemutatott műholdas helymeghatározás alapján működő rendszert Németországban használja 2005. január óta a Toll Collect úthasználati díjbeszedő társaság az ottani autópálya-hálózaton, nehézgépjárművek esetében. Az útfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített fedélzeti egység, amely GPS műholdjelek alapján határozza meg a gépkocsi pontos helyét, ezzel együtt, hogy fizetős vagy díjmentes úton halad-e. A megtett út alapján kiszámított fizetendő összegről – amit a fedélzeti egység sms-ben küld el az adatfeldolgozó központba – az értesítést a telefonszámlához hasonlóan kapják meg a felhasználók. Az úthasználati díjszabás kialakítható az út besorolásától – autópálya, autóút, főút –, a jármű típusától, környezetvédelmi normáktól vagy akár az utazás időpontjától függően. Mint az a tegnapi bemutatón elhangzott, az ilyen típusú díjfizetési rendszer esetén meglévő technológiákat lehet felhasználni, nincs szükség ellenőrző kapuk építésére, viszont minden járművet fedélzeti egységgel kell felszerelni. Egyelőre úgy tűnik, hogy a lehetséges technológiáról annak alapján döntenek, hogy milyen típusú utakra terjesztik ki az elektronikus díjfizetést. A rendszert a tenderen győztes beruházó építi ki, működteti, illetve szedné be a díjakat egy meghatározott időszakon belül, a fejlesztés és üzemeltetés költsége a teljes díjbevételekből befolyó összeg 10-15 százalékát tenné ki.
Mikrohullám vagy műhold. Két technológiát alkalmaznak az elektronikus útdíjfizetés kapcsán a rendszereket működtető társaságok. Az egyik a műholdas, a másik pedig a mikrohullámú.
A mikrohullámos konstrukció lényege, hogy a járművekbe beszerelnek egy beltéri egységet. Amikor az „érintett” autó elhalad a kiépített antennák mellett, a rendszer automatikusan levonja a díjat. A szóban forgó technológia kritikusai szerint a módszer hátránya, hogy sok kaput kell kiépíteni az út mellett. Amúgy Csehországban januártól üzemeltetik ezt a rendszert, s a fejlesztés kivitelezője az osztrák Kapsch cég volt. A vállalat képviselete közölte: a Kapsch több mint 25 országban működtet elektronikus díjbeszedő rendszert – lényegében hibamentesen.
A másik konstrukció a műholdakra „alapoz”, vagyis műhold segítségével állapítják meg a fizetési kötelezettséget. A legismertebb példa Németország, ahol is a Siemens fejlesztette ki az elektronikus díjbeszedést. Ugyanakkor a műholdas technológia drágább, mint amit a mikrohullámú technológiánál használnak.
Említettük, hogy Csehországban január 1-jétől működik a Kapsch által kiépített szisztéma: csak a 12 tonna feletti teherautóknak kell elektronikusan megfizetniük az úthasználati díjat. Ám a díjszedéshez több mint 170 kaput állítottak fel a cseh autópályák mentén, ezekre helyezték a leolvasóegységeket. A rendszer kétségtelenül nagy előnye, hogy az adatok leolvasásához az autóknak nem kell lassítani vagy külön sávba hajtani. (Sz. Cs.)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség