Felemás a regadó visszatérítése

Egyelőre nem tolonganak a korábban befizetett regisztrációs adót (regadó) visszaigénylő autósok a vámhivatalokban, ami nem meglepő, a kormány ugyanis úgy alkotta meg a jogszabályt, hogy a jogosultak akár fele is eleshet a visszatérítéstől.

Kiss Roland
2007. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy 2200-an igényelték vissza eddig a 2004. május 1-je és 2005. december 31-e között behozott használt járművek után befizetett regadó őket megillető részét – derül ki a vámhatóság tájékoztatásából. Bár a kérelmek benyújtására augusztus közepéig van lehetőség, ez a szám igencsak elmarad a várható, közel 72 ezer visszaigényléstől. A roham elmaradása azonban nem az autósok visszafogottságának köszönhető, hanem a szabályozás egyik kitételének. Eszerint ugyanis az adó jogosulatlanul beszedett részét csak akkor fizeti vissza a magyar állam, ha az egykori vásárló igazolja a regadó pontos mértékét. Azoknak, akik annak idején maguk fizették be az adót, ez nem okoz gondot – az eddigi igénylők többsége is közülük került ki –, ha viszont a járművet kereskedőtől vásárolta, a számlán ritkán szerepel a regadó összege. A számviteli törvény szerint ugyanis e tétel kimutatása még ma sem kötelező. Megoldás elvileg erre az esetre is van, az autós ugyanis kérhet új, megfelelő formátumú számlát a kereskedőtől, hogy pontosan miként, azt azonban egyelőre nem tudni. Mindez komoly pluszmunkát okoz a kereskedőknek, hiszen mintegy 32 ezer gépkocsi esetében kell archív iratokból előkeresni a regadó pontos összegét – közölte lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke, aki attól tart: az életszerűtlen szabályozás miatt sok tízezer autós esik el az összesen 8–10 milliárdos „túlfizetésből” őket megillető tételtől. A kormány meg akarta akadályozni, hogy szemfüles autósok csalárd módon jussanak visszatérítéshez, így viszont az állam tart meg jogtalanul komoly pénzeket. Mivel véleménye szerint a 2006-ban hatályos avultatási táblázat sem felel meg az uniós elvárásoknak, Fojt Attila arra számít, hogy a tavaly behozott mintegy 20 ezer gépkocsi esetében is sor kerül majd adó-visszatérítésre – megfelelő EU-s döntés esetén.

Újabb zavar a szabályozásban. A február 5-én hatályba lépett, nemrégiben módosított regadótörvény újabb átalakítására tett javaslatot két kormánypárti honatya. Molnár Albert és Világosi Gábor azt kifogásolják, hogy az adótételek új táblázatába bekerült egy negyedik oszlop, amelybe az 1996 és 2000 között üzembe helyezett, benzines Euro-2-es motorral szerelt személygépkocsik tartoznak, így azonban az ezekre vonatkozó adómérték másfélszerese az azonos környezetvédelmi besorolású dízelautókénak. A képviselők az indokolatlan pluszteher visszatérítését javasolják, amire a módosítás hatályba lépését követő harminc napon belül kerülhet sor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.