Leépítenék az agrárium marketingjét

Dénes Zoltán
2007. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Agrármarketing Centrum (AMC) megszüntetését javasolja a kormány által megbízott kereskedelmi tevékenységet vizsgáló szakértői bizottság. A testület ugyanakkor az intézmény bezárása mellett indokoltnak tartja annak vizsgálatát, hogy milyen szervezeti, szabályozási és intézményi keretek között valósíthatók meg hatékonyabban azok a célok, amelyekkel eredetileg az AMC-t bízták meg.
Az agrárfejlesztési elképzelések legnagyobb ballépésének nevezte az elképzelést lapunknak Mártonffy Béla, a FruitVeB – Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója, aki azt viszont nem vitatta, hogy lehetett volna jobban is működtetni a szervezetet. Mint mondta, az ágazat a közösség piacán csak marketingtámogatással tud fejlődni, illetve további piacokat szerezni. Mártonffy szerint az AMC megszüntetése tökéletesen visszavetné a zöldség-gyümölcs ágazat lehetőségeit. Hozzátette: ha más nem, akkor a szakértőket legalább az meggyőzhetné e rendszer fenntartásának szükségességéről, hogy a legnagyobb uniós zöldség-gyümölcs termelő országok kivétel nélkül működtetnek ilyen szervezetet. Vagyis – tette hozzá – az Agrármarketing Centrumot nem megszüntetni, hanem ésszerűen és hatékonyan kellene átszervezni, mivel egy szakmai átszervezéssel és irányítással működtetett szervezet által befektetett pénzeszközök többszörös hasznot hajthatnak az agráriumnak.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Piros László, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöki tanácsadója is, jelezve, hogy a nemzetközi szerződések alapján az agrármarketing az egyedüli megengedett nemzeti támogatási forma a mezőgazdasági és élelmiszer-ágazatok esetében. A kereskedelmi bizottság felvetésére, miszerint indokolt annak vizsgálata, hogy milyen szervezeti, szabályozási keretek között valósíthatók meg az eredetileg az AMC-re ruházott feladatok, Piros László úgy reagált, hogy előbb e vizsgálatot kellene lefolytatni, s csak ezután lehet dönteni a szervezet megszüntetéséről. Az Agrármarketing Centrumot egyébként 1996-ban a magyar élelmiszerek hírnevének öregbítésére, közös reklámra, a piacra kerülés állami segítésére alakították ki, és a mai napig alkalmazzák a közösségi agrármarketinget mint sajátos támogatási formát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.